Appbefaling til mental fitness og mindfulness

Meditation har vist sig at kunne afhjælpe alt fra stress og angst til manglende overskud til at spise sundere og sove bedre. App’en Headspace har positioneret sig som den moderne, tech-savvy vej til denne form for mindfulness og bruges bl.a. af Wall Streeters, kendisser, olympiske atleter og kendte ledere verden over.

Headspace er ikke forbeholdt ’seriøse mindfulness-typer’. App’en er baseret på ideen om, at alle kan afsætte 10 minutter om dagen til meditation. Det er en ligetil guide med søde animationer, der hjælper dig med de grundlæggende meditationsteknikker og vejen til mindfulness. Derefter tilbyder Headspace, ligesom et fitnessmedlemsskab, hundredevis af guidede meditationstimer, der er skræddersyet til dine specifikke behov.

Headspace blev grundlagt af Rich Pierson og Andy Puddicombe i 2012. Puddicombe er formelt uddannet buddhistisk munk efter 10 års tibetansk klosteruddannelse i Asien. Headspaces lektioner er sekulariserede versioner af de øvelser, som Puddicombe har tillært sig. I en undersøgelse i den peer-reviewed Journal of Medical Internet Research, er Headspace derfor også blevet blåstemplet som en “mindfulness-baseret” iPhone-app af højeste kvalitet.

Mentalt overskud

Lykke, sundhed, overskud og ønsket om bedre relationer er, ifølge grundlæggerne, nogle af de centrale fordele ved meditation, som derved også kan reducere stress.

Siden 2014 har Headspace skabt en app propfyldt med skræddersyede pakker om emner som relationer (tålmodighed, venlighed, generøsitet), ydeevne (kreativitet, balance, fokus), kræft, kronisk smerte, stress, søvn, angst og sport. Pakkeløsninger, som virksomheden har brugt år på at udvikle sammen med psykologer og atleter. App’en tilbyder også guides til den erfarne med mindre vejledning og til børn, der i følge Puddicombe, ideelt kan starte allerede som tre-årige.

Meditation er blevet mainstream

Vejen til indre ro gennem meditation og mindfulness har gennem en årrække vundet indpas og fundet vej til store dele af samfund på tværs af kulturer og erhvervsliv. Headspace har over 13 millioner brugere i mere end 190 lande og mere end 400.000 betalende abonnenter. Herunder Wall Streeters, kendisser, olympiske atleter og kendte ledere verden over.

Derudover har virksomheder som fx Goldman Sachs købt pakkemedlemsskaber til deres medarbejdere. Appen er gratis at downloade, og alle har adgang til Headspaces ”Take 10”-meditationsserie, men et abonnement åbner op for fuld adgang til alle lektioner.

Syv flyselskaber tilbyder også Headspace på deres flyvninger, og app’en blev Spotifys første pakkeløsning i slutningen af 2016, hvor brugere af musiktjenesten i det meste af Skandinavien kan abonnere på begge apps i en samlet aftale.

Overskud i fremtiden

Men som med alt andet i den teknologiske udvikling og digitale kultur er Headspaces vigtigste styrke over tid: data. Data som grundlæggerne allerede har brugt til at forstå, hvad der fx får nye brugere til at blive faste, og hvordan app’en kan tilpasses for at forudsige brugernes behov.

I fremtiden kan man fx forestille sig, at Headspace vil foreslå en meditationspakke, der er rettet mod flyangst til den ængstelige rejsende, når app’en opdager, at dennes bruger befinder sig i en lufthavn. Altså personlig og customized overskud og mindfulness på rette tid og sted.

Headspace fås gratis (med tilkøb) til Android og iOS.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *