De bedste lifehacks- Elektronista podcast #161

2 Min læsning

Elektronista giver dig vejen til et mere effektivt liv. Sådan bliver du bedre på jobbet, får mere fritid, bedre flysæder, undgår regnvejr og styr på alle dine, emails, kvitteringer og familiefødselsdage. Livet bliver nemmere og bedre efter den her udgave af Elektronista. Christiane Vejlø har den lifehacker, programmør og komiker Mikkel Malmberg (@mikker)  i studiet. Lyt på Radio24syvs hjemmeside eller i din podcast app eller lige her.

 

Effektiv på jobbet

Evernote– holder styr på noterne og synkroniserer på tværs af devices

Boximize- Notesapp med søgefunktioner

Wunderlist en god liste til at huske ting og noter

Good notes– gemmer dokumenter og rapporter til møder. Kan understrege og highlighte og kommentere.

Pocket- gemme links og vidoer som man kan se når man har tid. Der er forskellige versioner. Memit. Instapaper,  dem som er indbyggede i browsere og smartphones

Dinero- regnskabssystem https://dinero.dk/

Piikki– Christianes bedste lifehack- Skan bon’er og direkte ind i Dropbox

Office Lens- Tag billeder af slides eller dokumenter. Og app’en retter dem til og renser dem for dig.

IFTTT- if this then that

 

Effektiv på farten

Our Groceries- shopping app hvor man deler listen med andre

Google Keep- Noter og notifikationer ud fra geografisk placering

Gateguru– find det bedste flysæde

EasyPark– betal parkering selvom du ikke er ved bilen

Everyday.app tag et billede af dig selv hver dag og lav en sammenhængende film

 

 

Effektiv klogere på kortere tid

Photomath– skanner som læser og løser regnestykker og ligninger

Blinkist- Nem bog læsning Blinkist – referater af fagbøger. 4 hour work week

Overcast– lyt hurtigere fordi pauserne bliver pillet ud.

Latr.fm- gem podcasts i et lang feed (som Instapaper eller Pocket).

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

nineteen − 4 =

9 Comments
  • Martin
    maj 17, 2015

    Klart det bedste afsnit, I har lavet til dato. Gerne flere af den slags fremadrettet. Hilsen en lytter gennem 161 afsnit.

    • Christiane Vejlø
      maj 17, 2015

      Hej Martin

      Tusind tak! Det er jeg SÅ glad for du synes. Og helt vildt benovet og glad for at du har været med hele vejen! Tak for det! Og fedt du er der. Håber du hænger på til de næste 161…og flere :-)
      KH
      Christiane

      • Martin
        maj 18, 2015

        Selv tak – dejligt, det bliver værdsat. Og ja, jeg vil æde de næste 161 programmer rådt, så snart de bliver lagt i podcast-feedet :).

  • peter nørgaard
    maj 18, 2015

    Jeg er bare generelt imponeret hvor faglig dygtig du er

    hls peter

  • Malene Hald
    maj 18, 2015

    En overset perle i GTD-genren: Todoist: https://todoist.com/

    Bruger den som projektstyrings-app til freelance-arbejde. Èn af de bedste ting ved den: Når jeg får et nyt projekt indtaster jeg så mange milestones jeg har (fx research, skitse, rentegning, trykfil, deadline). Herefter kan jeg bruge funktionen “I dag” eller “Næste 7 dage” og så ved jeg præcis hvad jeg skal nå i dag, for at være helt med på alle projekter.

    Desuden filtrering vha tags og samarbejdsfunktioner, og så er den minimalistisk til det yderste. Apps til alle platforme.

    Vil også anbefale Toggl til at tracke tid på projekter – både smart for freelancere men også for ansatte der skal tracke deres tid på projekter: https://www.toggl.com

    Enkel, nem, funker på alle platforme.

  • Martin Jensen
    juni 15, 2015

    Super afsnit! Jeg har brugt mange mange timer på at finde et system som virker både på arbejde og privatliv. Det har ikke været nemt. Kan dog i den forbindelse anbefale GTD som er en metode til at organisere sit liv. Det kræver dog noget og er meget stejl at komme igang med, men filosofien er genial.

    Efter omveje der omfatter Omnfocus, Workflow, onenote og en masse andre, er mit system nu således.

    Til at opbevare alt fra ideer, kvitteringer og pdf’er bruger jeg evernote. til to dos er det todoist, som ganske enkelt er genial. Disse to apps og en stram opdeling af hvad skal i evernote og hvad der skal i todoist, gør at jeg føler at jeg har styr på mit liv, til en grad hvor jeg kan slappe af. Det har så også taget mig næsten tre år at komme dertil.

    Jeg er også stor fan af automatisering, og bruger IFTTT(IF) til at logge arbejdstid og andre ting.

    Hvis der er andre som gerne vil finde ud af mere med disse ting, kan mac power users podcast, productivity podcast anbefales. Det er i samme tråd som afsnittet her.