Anmeldelse: Se hvorfor vi er glade for Xperia Z3 Compact

3 Min læsning

Sony har endnu ikke lavet en telefon i Xperia-serien, som jeg ikke har kunnet lide. Så det var naturligvis med store forventninger, at jeg pillede en fin, grøn Xperia Z3 Compact ud af æsken for at teste den.

Pænt, enkelt design

Xperia Z3 Compact er 4,6″ stor, hvilket jeg synes er en god telefonstørrelse. Hvis du er til kæmpeskærme, skal du derimod gå efter storebror Xperia Z3, der har en skærm på 5,2″. Den er naturligvis også billigere end brormand.

Sony har fat i den lange ende med designet af Xperia-serien. Hele serien ligner hinanden, men små ændringer har alligevel gjort dem lidt mere lækre for hver model, der er kommet. Z3 Compact har næsten de samme dimensioner som sin forgænger Z1 Compact. Den er minimalt tyndere, få sølle 8 gram lettere, men til gengæld er skærmen gået fra 4,3″ til 4,6″. Det er altså lige 0,3″ oveni uden at telefonen er blevet større!

xperia-z3-compact-gallery

Batteri der bare holder og holder

xperia z3 compact batteri

2 dage, 4 timer og 17 minutter holdt jeg liv i Xperia Z3 Compact. Faktisk var der stadig 10 % batteri tilbage, da jeg satte den til opladeren, men min iboende angst for at løbe tør for strøm overvandt min nysgerrighed for at køre den helt død. De to dage var vel at mærke med en hel del strømspareindstillinger, men på ingen måder noget, der hæmmede mit normale brug af min telefon. Jeg hørte musik, tjekkede mails, facebook, twitter og talte sågar i telefon med min mor. Stadig masser af strøm.

Godkendt kamera

Kameraet er i den bedre ende både inde, ude og i mindre god belysning. Telefonen har en dedikeret knap til kameraet på siden, hvilket gør det let hurtigt at skyde et billede, uden at skulle til at låse skærmen op. Kameraet er på 20,7 MP og har autofokus og tager ret gode billeder i dagslys, og Sony har jo trods alt også en del erfaring med at lave ting, der kan tage billeder. Der er en masse funktioner at lege med, f.eks. panoramabilleder, defokusering og augmented reality, hvor man kan få dinosaurer til at gå rundt på dit billede.

En skærm du kan se alle steder

Skærmen er god, men opløsningen er den samme som på Z1 Compact, nemlig 720 x 1.280. Skærmen er dog også noget af det, der suger en hel del strøm. Til de kolde vinterdage, kan man indstille den til at være ekstra følsom, så den kan bruges med handsker på, og når solen titter frem, kan du også stadig se, hvad der sker på skærmen.

Dommen

Xperia Z3 Compact er en fremragende telefon, især hvis man gerne vil holde sig til en størrelse, man stadig kan betjene med en hånd. Batteriet er intet mindre end fremragende, og det er fantastisk, at Compact’en har fået større skærm, uden at telefonen er blevet større. Indmaden er der ikke noget at komme efter, og kameraet gør også hvad det skal. Set til cirka 3.699,-.

Nå ja, og så kan du sætte din Playstation 4 controller til din telefon.

xperia-z3-compact-ps4

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev