Being There: Det virtuelle bliver virkeligt i ny udstilling på Louisiana

Louisianas efterårsudstilling BEING THERE stiller skarpt på menneskets navigation mellem den fysiske og den digitale virkelighed. Udstillingens værker undersøger profetisk på én gang den menneskelige eksistens. Både som den ser ud nu, og som den i stigende grad former sig i lyset af den omfattende digitalisering af vores liv. BEING THERE kan ses fra 10.10.2017-25.02.2018 på Louisiana Museum of Modern Art.

Selv hvis man føler sig nogenlunde velbevandret i den digitale kultur, kan det evigt ekspanderende World Wide Web med dertilhørende alverdens platforme, information, data og muligheder alligevel godt tage pusten fra en. For hvem er vi og hvem bliver vi, når vi ikke bare lever med, men også i “nettet”?

Sociologen Giddens slog allerede i 1991 fast, at en persons identitet skal findes i evnen til at holde en særlig fortælling i gang. Det er derfor ikke overraskenede, at vi, som individer, i et samfund, der favoriserer individualisme er i konstant søgen efter kanaler som Facebook, Instagram, YouTube etc. hvorfra disse historier kan fortælles. Men kan man overhovedet længere skelne mellem en virtuel eller fysisk fortælling og virkelighed? Svæver vi her på kanten af erfaringer, der er menneskelige og meningsfulde, men virtuelle, ‘falske’ eller fremmede? Er der netop her tale en digital kultur, der frygter følelsen af identitetstab? En kultur, der er bange for at elske, begære eller frygte de samme ting, som alle andre?

Ed Atkins, Ribbons, 2014, Tre-kanals HD video 4:3, Courtesy kunstneren og Cabinet, London

Det vi er, er ikke det, vi var

Louisianas efterårsudstilling handler om menneskets fascination af og frygt for den teknologiske udvikling. Det er som sådan ikke noget nyt, men nærmere en del af en grundfortælling om det at være menneske. Hver gang en ny opfindelse forsøger at lette eller forbedre vores tilværelse, tager den også noget fra os, noget vi var før, eller noget vi kunne før; det vi er, er dermed ikke det, vi var.

Udstillingens kunstnere er alle optaget af denne menneskelige tilstand. Hvordan tilværelsen i stigende grad kan leves i et virtuelt rum, og hvordan det påvirker individets selvforståelse at bevæge sig mellem en fysisk og en virtuel verden. Den eksistentielle følelse af både nærvær og fravær, afstedkommet af denne navigation, giver fornemmelsen af noget hyperrealistisk, men på samme tid virtuelt – heraf titlen BEING THERE. Værkerne er derfor heller ikke udelukkende af digital karakter, men tager udgangspunkt i skærme, den fysiske verden og et rum, hvor de to virkeligheder flettes sammen.

En medieret virkelighed

Det er ingen hemmelighed, at Elektronista er et forholdsvis teknologioptimistisk medie, der begejstres af nye teknologier og de muligheder, de afstedkommer. Men som kurator Mathias Ussing Seeberg påpeger i et interview til mig, lever vi i stigende grad i en virkelighed, der er medieret af internettet og beslægtede teknologier. Det er konsekvenserne heraf, der interesserer de udstillende kunstnere, altså hvilken betydning det har for os som individer. Udstillingen handler derfor også om os, der forbruger denne virkelighed og lader den blive en del af vores liv og selvforståelse. For Seeberg giver udstillingen os derfor en mulighed for at overveje, om der er en anden fortælling om disse teknologier, som vi måske ikke forholder os til i samme grad.

Det er fx en filosofisk spørgen til, hvordan vores forhold til fortiden forandrer sig i lyset af internettets bevaring af alt det, der er sket eller hvordan forståelsen af kropslighed også forandrer sig i takt med den teknologiske udvikling,” siger han. Tænk her på de enorme datacentre, hvor en virtuel størrelse, vores data, fysisk materialiseres, hvordan internettet har fået territoriel karakter, hvor tech-giganter eller regeringer kontrollerer vores færden on- og offline eller det faktum, at vores iPhone får en proteselignende funktion. Resultatet er en samfundstendens, hvor det er svært at navigere mellem eller i den fysiske og digitale verden.

Cécile B. Evans, Hyperlinks or it didn’t happen, 2014, Videoinstallation, Louisiana Museum of Modern Art

Hyperlinks or It Didn’t Happen

Ifølge Seeberg ses tendensen ikke direkte i værkerne, men den vil være der indirekte, da værkerne er afledt af vores samtid. ”Det er via internettet vi i stigende grad går, også selvom vi søger en oplevelse i den fysiske virkelighed,” siger Seeberg. I denne sammenhæng fremhæver han Pokemon Go som et interessant fænomen og spørger lettere gådefuld: “Finder det (Pokemon Go) sted i den fysiske verden, eller omdanner det den fysiske verden til data, og dem der spiller til det samme?

I denne digitale tidsalder og i udstillingen BEING THERE har betydningen af det virtuelle altså ændret sig. Men det virtuelle er ikke er det modsatte af det virkelige; de overlapper eller sameksisterer, og i teknologisk udviklede samfund, som vores, bevæger vi os imellem dem. Denne bevægelse sætter kunstneren Cécile B. Evans ord på i et interview til Louisiana Channel: “I en verden, hvor man bruger droner til at føre krig, og hvor romantiske forhold begynder online, kan vi ikke længere skelne mellem den såkaldte virkelige og den virtuelle verden,” forklarer hun.

Evans udfolder sin pointe i værket “Hyperlinks or It Didn’t Happen“. Dette tankevækkende værk benytter sig af filmmediet til at præsentere en række personligheder, der lever digitalt. Her møder vi eksempelvis en agorafobi ramt YouTube-stjerne, der ikke tør forlade sit hjem, men alligevel paradoksalt gør det via YouTube. Med værker som “Hyperlinks or It Didn’t Happen” placerer udstillingen BEING THERE sig dermed i et krydsfelt, der i følge Seeberg skildrer en ny forståelse af liv, død og tilstedeværelse, som præger os mere og mere.

Ses vi på Louisiana til overvældende, smukke, tankevækkende og morsomme værker om vores fortid, nutid og fremtid?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *