Donkey Kong, zombier og androider: 3 fantastiske spil til en varm sommer

Tag en pause fra solen og hyg dig indenfor med disse tre fantastiske spil: Genialt platformsspil med Donkey Kong, den ultimative zombieoplevelse og en storslået historie om robotter og kunstig intelligens.

Abeskønt platformsspil til Nintendo Switch

(Donkey Kong Country: Tropical Freeze fås til Nintendo Switch)

Donkey Kong er en af de mest ikoniske spilfigurer i verden. Han startede som Super Marios ærkefjende i arkadespillet “Jump Man” og har siden været en fast del af Nintendos populære figurer. Med spillet ‘Tropical Freeze’ får han også et spil, der er hans stjernestatus værdig.

Som Donkey Kong skal du kæmpe dig igennem en fuldkommen tilfrossen jungle. Junglen er blevet invaderet af pingviner og hvalrosser, der er sultne efter bananer. Hele spiluniverset er præsenteret i en fantastisk visuel stil, hvor animationerne minder om Pixar-film, og hvor alt er pakket ind i tonsvis af farver og krydret med herlig musik.

Bag det muntre og imødekommende ydre gemmer der sig dog et særdeles udfordrende platformsspil. Når du som Donkey Kong løber rundt i junglen, kræver det en god portion overblik og timing at navigere fra platform til platform. Spillet er heldigvis så smart designet, at det gradvist kræver mere og mere af dig. I de første par timer forlanger spillet ikke noget særligt af dig, men med tiden bliver det hele mere og mere udfordrende. Udviklingen i sværhedsgraden sker dog næsten usynligt, og du bliver først klar over, hvor svært det faktisk er, når du stopper op og kigger på de komplekse ting, du laver i spillets sidste timer.

Som noget nyt i Nintendo Switch-udgaven af spillet, kan du spille i en ‘Funky’ tilstand, hvor spillet er knap så udfordrende. I denne tilstand kan du håndtere dobbelt så mange slag, og du skal ikke bekymre dig om at løbe tør for luft, når du svømmer under vandet. Det fjerner dog på ingen måde glæden ved spillet, men betyder tværtimod, at de steder hvor du ellers ville blive frustreret, fjernes.

Uanset om du spiller den “klassiske” udgave af spillet, eller hygger dig med ‘Funky’-versionen, så er det ikke til at komme udenom, at ‘Tropical Freeze’ er et eminent spil. Hver eneste bane i spillet er forrygende sjov fra start til slut. Mange af banerne har små unikke gimmicks, der kun bliver brugt én gang, og det er et spil, hvor mantraet er kvalitet over kvantitet. Den enkelte bane er ikke specielt lang, fem-ti minutter, men er uden fyld eller kedelige sektioner. Der er fuld fart over feltet gennem hele spillet, og du kommer ikke til at kede dig med Donkey Kongs sublime eventyr.

 

Forfriskende, krævende og unikt zombie-spil udfordrer dig med mere end bare at dræbe zombier

(State of Decay 2 fås til Xbox One og PC)

Zombier er absolut ikke noget nyt i computerspil, men zombie-spil har sjældent været mere end bare at løbe rundt og slå dem ihjel. Det laver spillet ‘State of Decay 2’ om på, og zombierne er faktisk det mindst interessante i spillet.

For i ‘State of Decay 2’ handler det primært om at bygge et nyt liv for de overlevende. Du er lederen af en gruppe overlevende efter en zombie-invasion. Zombierne kom og ødelagde alt, og nu skal du bygge et sikkert fællesskab, hvor der kan dyrkes mad og skabes liv. Det gør du ved at rejse ud af de trygge omgivelser, bevæge dig ud i de zombiefyldte gader og indsamle medicin, mad og våben. Undervejs møder du andre overlevende, du kan hjælpe, invitere til at være en del af din gruppe eller bare udveksle ting i en venlig byttehandel.

Jo flere overlevende du tager med tilbage til din gruppe, desto mere mad skal du have på lager. Du skal også bekymre dig om, om der er nok senge, at der er nogen til at holde vagt og holde folks moral oppe. For i ‘State of of Decay 2’ er det lige så vigtigt, at du holder alle glade hjemme på basen som, at du er god til at slå zombier ihjel.

‘State of Decay 2’ er den type af spil, hvor du skal holde gang i alt for mange ting. Det smider helt bevidst alt for meget efter dig, så du er tvunget til at tage beslutninger om, hvad du ikke vil lave. Uanset om det er at hjælpe andre grupper af overlevende i nabolaget, finde medicin til din gruppe eller finde et nyt sted at bo, så alle i din gruppe kan få en seng at sove i.

Det er et hektisk spil, som er stressende og udmattende, for du kan ikke nå det hele, og noget vil absolut gå galt. Hvis du ikke giver en hjælpende hånd til de andre overlevende, risikerer du, at de bliver sure og vil angribe dig. Passer du ikke nok på din egen gruppe, risikerer du at de forlader dig eller begår mytteri. Der er altid noget, der kan og vil gå galt i ‘State of Decay 2’, og det skaber en meget anspændt stemning.

Det er dog svært ikke at blive suget ind i spillets fantastiske univers. Det er den ultimative overlevelsesfantasi, og det er nervepirrende og skræmmende, når du forlader de trygge rammer og drager ud for at finde nye ressourcer. For hvad nu hvis, der ikke er mere mad i området, og din gruppe bliver tvunget til at finde et nyt hjem, og hvad nu hvis zombierne angriber, mens du er ved at løbe tør for benzin i din bil? ‘State of Decay 2’ føles som en rigtig zombie-film, hvor det ikke kun er de kødædende monstre, der er fjenden, det er også de andre overlevende og alt omkring dig.

Hvis du vil have et anderledes zombie-spil, der forlanger mere af dig end bare at skyde zombier, så finder du et udfordrende og helt unikt spil i ‘State of Decay 2’

 

Drømmer robotter om elektriske får?

(Detroit: Become Human fås til Playstation 4)

Detroit blev oprindeligt kendt som byen, hvor den moderne bilindustri blev født, men om 20 år er det robotternes by. Byen er i året 2038 stadigvæk præget af at være en industriby, men nu er produktionen af menneskelignende androider den primære industri. Velkommen til fremtiden, velkommen til Detroit.

I spillet Detroit: Become Human, følger du tre forskellige androider, som hver især har deres egen “opvågning”, og får deres egen fri vilje. Der er tjeneren Kara, som er på flugt fra myndighederne, der er Markus, som leder en modstandsbevægelse, der skal give robotterne rettigheder på lige fod med mennesker, og til sidst er der Connor, som er en detektiv-androide, der skal opklare mord og forbrydelser i byen.

Hver af de tre historier er løst forbundet med hinanden, men fælles for dem alle tre er, at de på hver deres egen måde behandler emnet om selvstændighed, individualitet, og hvad det vil sige at have en “sjæl” og være menneske. Ingen af dem skal redde verden eller gøre store ting, i stedet handler det om de personlige rejser og ikke mindst de valg, du træffer. Alt lige fra om du som Kara vil stjæle fra en kiosk for at kunne få penge til at overleve, eller som du detektiven Connor får fundet alle de nødvendige spor på et gerningssted, så du ikke sender de forkerte i fængsel. Uanset hvad du gør i Detroit, så er spillet i stand til at tage højde for dine valg, og når du har spillet en “scene” færdig, så får du også et overblik over alle de potentielle valg, du kunne have taget, og hvordan historien kan forgrene sig.

Resultatet er, at du sidder med følelsen af at få fortalt en unik historie, hvor dine handlinger faktisk påvirker, hvad der sker og de muligheder du har senere hen i spillet. Selve historien der bliver fortalt er ganske interessant, og selvom den svømmer i klicheer om racefordomme og slaveri, så er det spændende at følge de tre figurers rejse gennem byen og være med til at påvirke dem.

Detroit: Become Human er først og fremmest et spil, hvor du er en del af en historie. Der er actionsekvenser i spillet, men de føles ikke som andre traditionelle actionspil. I stedet føles det som om, du er instruktør på en film, og løbende skal træffe beslutninger om hvordan historien skal udfolde sig. Hvis du har brug for et spil, hvor historien er i fokus, og hvis du elsker Westworld og Blade Runner, så er Detroit: Become Human et spil, du ikke må gå glip af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *