Momo skræmmer bogstavelig talt livet af unge på internettet

Et mareridtsagtigt væsen truer unge på nettet. Og hvis du ikke tager imod en Momo-challenge, så sker der noget frygteligt med din familie. 

Momo er egentlig en figur lavet af et japansk firma, der laver visuelle effekter. Men nogle gange får ting deres eget liv på internettet. Pranksters, der i realiteten ender som voldsmænd, bruger det skræmmende væsen, som er blanding af en tynd kvinde og en fugl, til at kontakte børn og unge på f.eks. Whatsapp. Når der er skabt kontakt, instruerer “Momo” derefter ofret i at udføre en række challenges, som ofte er af selvskadende og grænseoverskridende karakter. Til at starte med indgår børnene i en slags spil. Men børnene bliver truet med, at der vil ske deres familie noget, hvis de ikke gør, som Momo siger. Og spillets sidste challenge skulle eftersigende være selvmord.  Der er angiveligt rapporter fra f.eks. Indien og Argentina, hvor Momos ofre er blevet drevet helt til selvmord.  

Som fænomen er Momo Challenge en blanding af mobning, trolling, viralitet og elementer fra horroruniverset. 

I Japansk kulturhistorie har det gennem lang tid været en særlig fascination af selvmordet. Fra det stolte Samurai selvmord, til de opofrende Kamikaze-piloter i midten af 40’erne og i film som Suicide Club eller kultfilmen Ringu fra 1998, hvor selvmordet kædes sammen med mystik, manipulation og det okkulte. Med 70 selvmord om dagen er selvmordsraten højere i Japan end næsten alle andre lande i verden. Det er måske derfor ikke underligt, at Momo Challenge-fænomenet ser ud til at være startet i Japan. 

Som med andre internetfænomener er det svært at vide præcist, hvor meget der er viral hype, og hvor mange der rent faktisk har deltaget i Momo Challenge-“spillet”. Hvis du kender nogen, der er blevet kontaktet af Momo på Whatsapp, så skriv om det i kommentarfeltet. 

Momo-figuren er oprindeligt Midori Hayashi’s kunst udstillet i Tokyo’s horror Art Vanilla Gallery. 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *