SubHub – min første selvvalgte bot

Elektronistas Karen Grønkjær er kunde hos Spar Nord. For nylig fik hun tilbudt en bot – SubHub. Læs her om hendes første erfaringer med denne tjeneste.

En bot er en software-robot, altså en ikke-fysisk robot, som kan gøre livet lettere for dig. Typiske botter udfører triviel dataopsamling af store datamængder. Nogle bots har indbygget kunstig intelligens. Nogle fungerer, uden at vi bemærker det, og andre gang er vi måske helt klar over, at vi skriver med en robot – en chatbot.

Det var min bank, der tilbød mig denne gratis tjeneste. Med lovning om at ”SubHub vil hjælpe dig med at få overblik over dine abonnementer og evt. opsige abonnementer”.
Jeg skal snart flytte, og det giver jo ofte anledning til, at der skal skiftes nogle abonnementer, så selvfølgelig skal SubHub tjekkes.

Det er simpelt at komme i gang. Man chatter med SubHub på Facebook Messenger. Den spørger, om man vil have en oversigt over abonnementer og faste udgifter. Disse vises også i Messenger, og så kan man bare klikke på et abonnement for at bede SubHub opsige det. SubHub tjekker opsigelsesvarsler, og du underskriver digitalt. SubHub svarer selvfølgelig straks – bortset hvis den har brug for hjælp fra Dorte i Support. Hun svarer dog også relativt hurtigt – selv uden for almindelig bankåbningstid.

Mit Loop-abonnement skal opsiges, men jeg bliver dog lidt usikker på processen, for jeg vil jo ikke risikere at opsige for tidligt. Så jeg spørger SubHub, om man selv kan vælge dato for opsigelse, og det kan man faktisk ikke. Det vil være praktisk, hvis man selv kunne vælge opsigelsesdato og ikke opsige hurtigst muligt i forhold til regler om varsel. TDC skal også opsiges, men det vil jeg selv have fornøjelsen af og faktisk skal man ringe.. Så faktisk har jeg endnu ikke gennemført en opsigelse, men gemmer helt sikkert min nye Messenger-ven.

Nogen vil måske være lidt varsomme, når de læser beskrivelsen på SubHub’s hjemmeside: ”SubHub læser dine kontobevægelser og genkender de betalinger, der går til abonnementer og faste betalinger. SubHub holder hele tiden øje med dine kontobevægelser og fortæller dig, hvis der pludselig dukker et nyt abonnement op”.

Jeg stoler på at sikkerheden er ok, der anvendes NemID. Eller som SubHub selv beskriver det ”SubHub bruger samme sikkerhed som bankerne til at sikre dine data”.

SubHub understøtter på nuværende tidspunkt kun Spar Nord. Det overrasker mig lidt, at det er dette produkt, som Spar Nord er først med. Nordjyder betaler jo ikke for noget, de ikke bruger og får derfor opsagt deres abonnementer. Men måske netop derfor er det Spar Nord, der har støttet de to iværksættere Thomas Laursen og Brian Grøn Jørgensen i deres udvikling af SubHub.

Jeg håber, at SparNord og SubHub vil udvikle på tjenesten. Konceptet med at kunne bede om diverse opgørelser og oversigter når som helst må jo blive et krav fra en hver bankkunde.

Har du oversigt over dine abonnementer?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *