Wimbledon får en AI-indsprøjtning

Når du d. 3.-16. juli skal se Wimbledon-mesterskaberne 2017, vil kunstig intelligens stå for udvælgelsen af nøglemomenter og de fedeste kampe, du som fan skal se. Data og højdepunkterne fra kampene indsamles nemlig i år automatisk af IBMs supercomputer Watson. 

Wimbledon-tennisturneringen, der starter i dag, benytter IBMs AI-agent Watson som en hjælp til at udvælge og servere de bedste kampe til tennisfans, til at generere automatiske videohøjdepunkter og til at guide gæster gennem All England Lawn Tennis Club (AELTC). IBM har sponsoreret Wimbledon siden 1990 og har i de senere år brugt Wimbledon som testbænk for nye anvendelsesmuligheder af Watson. Watson optrådte første gang til Wimbledon i 2015.

IBM-teknologien under Wimbeldon 2017

Den stemmestyrede digitale assistent Fred:
Opkaldt efter den britiske tennisstjerne Fred Perry, vil den digitale assistent vha. kunstig intelligens hjælpe besøgende og deltagerne i Wimbeldon med alt fra at finde rundt til, hvor man kan købe et Wimbeldon håndklæde, eller med hvem, der spiller lige nu på Center Court. Fred er drevet af avanceret naturlig sprogbehandling, informationssøgning, vidensrepræsentation og ræsonnement samt maskinlæringsteknologier til at besvare åbne spørgsmål.

AI-analyser af spillerstatistik og -taktik:
En anden IBM-teknologi skal hjælpe fans med at finde de kampe, der med størst sandsynligvis vil være de mest interessante at se baseret på en analyse af spillerstatistik.
De systemer, der vises på display under selve Wimbeldon-turneringen, kaldes SlamTracker og giver også fans indsigt i spillet og belyser, hvilken taktik hver spiller forventes at benytte mod dennes pågældende modstander. SlamTracker vil også forudsige, hvilken spiller, der med størst sandsynlighed vil sejre baseret på spillets tilstand og spillernes tidligere præstationer.

Hurtig genering af højdepunkter:

IBM vil også bruge kunstig intelligens til automatisk at indsamle højdepunkter fra kampene. Teknologien vil se på alt fra vigtigheden af ​​ét scenarie til spillets resultat, tilskuernes reaktioner til stemningen på sociale medier og endda også på ansigtsanalyse af spillerne selv. Altsammen for at afgøre, hvilket videomateriale, der er bedst at medtage i højdepunkterne fra en given kamp. Teknologien vil kunne sammensætte videohøjdepunkterne på mindre end 30 minutter, hvilket er et kvarter til en halvtime hurtigere end de menneskelige redaktører, som klubben tidligere har brugt. Hvilket, ifølge AELTC, vil frigøre værdifuldt tid, som personalet kan bruge på andre kritiske opgaver.

En digital strategi på sociale medier

Perspektiverne for de fremtidige anvendelsesmuligheder af Watson er enorme. Og Wimbeldon tager også teknologien i brug på de digitale medieplatforme. Her er det håbet, at Watson med “provokerende” udsagn, fx om hvilke træk, der er vigtigst for en Wimbeldon-mester, kan udløse diskussioner på sociale medier og dermed tiltrække (positiv) opmærksomhed især online og på nye markeder som Kina. Udsagnene vil være baseret på Watsons analyse af knap 54 millioner Wimbledon-tennisdata siden 1990 og en analyse af mere end 11 millioner ord fra pressedækningen af turneringen, der går tilbage til 1995.

AELTCs brug af Watson er blot ét af en lang række nye teknologier, der vil være banebrydende ved dette års turnering, herunder 360 graders video og augmented reality på tennisbanerne. Fans, der kigger på træningskampe, vil herved være i stand til at pege smartphonen mod spillere på banen og få indsigt i, hvem de er, deres tidligere præstationer, og hvorfor de kan være interessante at holde øje med. Skal du se med?

1 comment

  1. Det er en fornøjelse at se IBM og Watson skære igennem med deres Machine Learning og AI i en sportslig kontekst. Det er sjovt at se hvilke faktorer SlamTracker vælger at sige er de ‘critical for succes’ – det var ikke de ‘nemme og typiske’ bud på vigtige stats. Bliver spændende at se hvor det er om et par år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *