Elektronista tester SUV light- Ford EcoSport

Jeg har altid været ret vild med store Ford-biler. Siden jeg boede i Montana i USA, har jeg drømt om en kæmpe Ford Expedition, som jeg kunne køre mod solnedgangen over åbne vidder. 

Nu er der jo i Danmark ikke rigtig den samme fremkomst af bakker, bjerge, floder, ujævne terræner og ufremkommelige snelandskaber som i Montana, så jeg har ikke rigtig kunne retfærdiggøre så stor og kraftfuld (og dyr og benzinslugende) en bil.

Men nu er det jo sådan, at man i Danmark godt kan slippe afsted med at køre i en bil, der lugter lidt af stærk firhjulstrækker uden dog helt at kunne alt det, man alligevel ikke har brug for. En Nissan Qashkai er et godt eksempel på en bil, der har ramt det segment med succes.

En af fordelene ved en bil i den genre er, at man sidder meget højt i kabinen med dejligt udsyn over vejen. Hvis det er en af hovedmotivationerne for at gå efter en SUV-agtig bil, så kan man nøjes med en EcoSport fra Ford. Jeg tog den på en testtur til heden i Jylland, for at se, hvad den egentlig kunne. Lad mig med det samme slå fast. Jeg sammenligner på ingen måde den bil med hverken en Ford Expedition eller andet kraftfuld firhjulstrukket køretøj. EcoSport er i den grad i bybil i landklæder.Den pressebil, jeg testede, var i en vaks orange farve og med ret lækre 18″-fælge. Den høje indstigning er helt suveræn. Ingen maste, uelegante forsøg på at komme ind og ud, og jeg er vild med overblikket over vejen og de andre billister.

Der er fint med plads til 5 personer fordelt på forsæde og bagsæde. Men bagagerummet er i sig selv ikke så rummeligt. Der er ikke plads til en stor kasse eller en kuffert, med mindre man lægger sæderne ned, så er der tilgengæld 356 L plads. Bagklappen åbnes usædvanligt ikke op, men til siden (oprindeligt fordi der var et reservehjul monteret på klappen). Som en bildør. Ikke supersmart, hvis man parkerer tæt op af en væg. Når døren svinger ud, fylder den skørt meget.

Kabinen er behageligt indrettet, og mens jeg kører, er jeg særligt vild med opkoblingen til Apple CarPlay på den nærmest gigantiske skærm midt i dashboardet. Det er ikke en trådløs forbindelse. Der skal et lightningkabel til, men det er måske netop det som gør, at det hele spiller. Med det samme har jeg navigation, telefon, sms og musik på bilens skærm. Det hele kan jeg stemmestyre med Siri, og gør det med stor begejstring. “Send en SMS til mor- Hej mor jeg kører bil. Hej hej”. 

Musik, podcasts og lydbøger nyder jeg med stor fornøjelse gennem bilens velfungerende B&O-højtalere. 

Så sidder man der og troner og kører ud af motorvejen. Men skal man overhale eller på anden vis hurtigt accellere, er EcoSporten desværre lidt sløv (140 hk). Og en lidt hårdt spændt undervogn, som måske skal give en sporty følelse, gør bare bilen lidt kantet at køre i, og det hænger ikke rigtig sammen med bilens performance. 

Hvem vil jeg anbefale en Ford EcoSport til: 

Det kunne f.eks. være det ældre ægtepar, som nogle dage skal have plads til børnebørn andre dage til golfkøller. Ellers….

  • Folk, der gerne stiger nemt og hurtigt ind og ud af en bil
  • Folk, der kan lide overblik over vejen
  • Folk, der er Ford-elskere
  • Folk, som godt gad se sig selv eje en firhjulstrukken bil, men hverken har råd eller brug for den
  • Folk, for hvem hurtig accelleration ikke er afgørende
  • Folk, som har masser af plads til parkering

Prisen på en Ford EcoSport starter ved 212.000 DKK

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *