Få styr på din eboks (endelig)

Christiane har endelig gjort det nødvendige for at få inbox zero og fred i sindet omkring sin E-boks. Det kom der 5 tips ud af. 

Jeg er ikke fan af at få tilsendt en masse analog post. Derfor er jeg som udgangspunkt venligt stillet over for konceptet e-boks. Problemet er bare, at alt hvad der kommer i e-boksen er, hvad jeg vil kalde hygienepost. (Et andet ord for post, der ikke rigtig interesser dig, men som du alligevel skal have). 

E-boksen er altså ikke det sted, hvor du får hverken kærestebreve, flotte postkort eller julepost. Det er den gigantiske kasse, som samler bank, pension, kommune, ejendomsskat ect. Vigtigt ja. Spændende- sjældent.

En anden udfordring med E-boks er, at den ikke bare sådan lige er til at gå til. Du skal logge ind med NemID og chancen for, at du har dit NemID kort på dig, når du skal bruge det, er ikke stor. Der er altså en risiko for, at du ikke får tjekket posten i din E-boks. Det kan, hvis du f.eks. modtager børnetilskud, have den konsekvens, at du ikke får dig tilmeldt, når du skal. Skal du betale ejendomsskat kan du også komme bagud.

Nå, men hvad gør du så for at få max. ud af E-boksen, så den rent faktisk kommer til at spare dig tid og giver dig bedre overblik?

  1. Tilmeld så meget post som muligt. Du har ikke brug for at opbevare brevene analogt.
  2. Opret mapper. F.eks Bank, Pension, Forsikringer, RealKredit, Børn ect. Arkiver læst mail og regninger, du har betalt i mapperne
  3. Indstil automatisk arkivering af breve, du gerne vil gemme, men ikke behøver ser hver gang. Ting som kontoudtog og betalingsservice bekræftelser
  4. Download Eboks app’en for hurtigt overblik. Tjek ny post, hver gang du får en mail.
  5. Download betalingsservice app’en og scan QR koder på dine tilbagevendende regninger. Så kører dine betalinger automatisk.

Du kan også uploade dine egne papirer til E-boks, så du har alt samlet ét sted. Personligt foretrækker jeg Dropbox til netop det. Husk, at du bare kan skanne de dokumenter, du skal gemme og lægge dem direkte i Dropboxen (og smide papiret ud). Så behøver du aldrig have en fysisk mappe til alt det kedelige igen!

Læs flere lifehack tips til et mere effektivt liv. Top 5 effektivitetshacks fra eksperten

6 comments

  1. Hvad med juraen? Er dokumenter scannet med en mobil lige så juridisk gyldige som et papirdokument? Godtager forretninger en scannet kvittering i stedet for en af papir? Jeg er forfærdeligt træt af papir, og har tilmeldt mig alt hvad jeg kan i E-boks. Men jeg er lidt tilbageholdende m.h.t. købskvitteringer, garantibeviser og den slags.

    • Peter S

      @Stine F. Er der kvalitet i dit elektroniske dokument? Komplet scannet bon? Kan du understøtte med et kontoudtog? Så er du på sikker grund rent juridisk. En bon på termopapir kan i sollys være nede på 12 timers levetid. Scan af bilag er helt nødvendigt. Jeg gør det hver gang.

  2. Rikke

    Man kan også sætte fingeraftryks-login op til app’en (hvis ens smartphone understøtter det) – så behøver man ikke NEM-ID til at logge på.

  3. Søren

    @RIKKE

    Man behøver slet ikke NEM-ID til at logge ind på E-boks udover første gang man skal aktivere appen? Tror du har misforstået noget her. Første gang man downloader appen og logger på skal man taste en aktiveringskode som man kan finde under indstillinger i E-BOKS, her skal man anvende NEM-ID én gang. Herefter har man et auto-genereret kodeord eller selvvalgt kodeord som man blot skal anvende når man skal logge på (til dem der ikke har touch-id/fingeraftrykslæser på deres telefon).

  4. Kim

    Betalingsservice app’en som du henviser til i punkt 5 virker faktisk meget godt. Giver et fint overblik over ens aftaler. Har en enkelt gang betalt og tilmeldt en regning via QR koden på giro kortet. Det gik også fint.

  5. Anders Hooge

    En god tilføjelse kunne være, at man skal huske at tilmelde sig mail og sms notifikation, så man får besked hver gang der er post. På den måde undgår man at misse vigtige breve

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *