Social media aktivitet på Roskilde Festival bliver højere end nogensinde

Af Christiane Vejlø

Næsten 10.000 delinger af hashtagget #RF14 allerede, men vi forventer at aktiviteten på sociale medier til Roskilde Festival i år kommer til at slå rekorder. Der er forbedret netværk på pladsen, mulighed for at leje bærbar strøm og 100.000 festivalgængere, som man vist roligt kan estimere har minimum én online gadget med hver.

Facebook er blevet så mainstream at firstmovers næsten ikke orker det mere. Hvis det ikke lige var fordi at ALLE var der, og det nu engang gør noget kommunikation nemmere. I forbindelse med festivaler kommer vi til at se folk samlet på Facebook i grupper omkring deres lejr. Praktisk til planlægning, billeddeling og fællesbeskeder- også efter festivalen. Facebook check-in vil også blive brugt rundt omkring på pladsen og selvfølgelig vil mange (afhængig af deres sociale cirkler) opleve at blive spammet med #RF14 billeder i deres feed.

Twitter er i vækst i Danmark og især benyttet af journaliststaben, mediemennesker og digitale movers and shakers. Men Twitter er kæmpe stort i udlandet, så vi kan godt regne med at der kommer til at ske en del på engelsk på #RF14. Twitter er også det bedst egnede medie til hurtig, vigtig kommunikation. Hvis nogen er blevet væk, hvis der sker et uheld eller hvis der er dårlige stoffer i omløb. Måske den forventede ret heftige aktivitet endda fører til et boost i den danske Twitter base.

Så er der Instagram– perfekt til festivaler fordi der hele tiden sker vilde, lækre, mærkelige, klamme eller bizarre ting som man bare MÅ fotodokumentere. Forvent masser af billeder og små videoer af solbriller, gummistøvler, fulde folk der er faldet i søvn underlige steder, klam/lækker festival mad og solnedgange over orange scene. Vi kommer til at se en overflod af hashtags som #fuld #drunk #drinking #dancing #rain #sun #happy #music #love #friends #hangover #tømmermænd

Selvfølgelig kommer vi ikke udenom datingapp’en Tinder, når tusindvis af fulde, unge, hormondrevne mennesker er samlet i 4-5 dage. Tinder er en meget effektiv app, når det gælder hurtige hook ups eller hvis man bare synes, det kunne være sjovt at gå til koncert med andre end man plejer. Får man øje på en sød pige eller fyr i baren eller under koncerten giver Tinder en mulighed for at få lidt baggrundsinfo og et bekræftende match- inden man byder på en øl. Roskilde Festival er nærmest det perfekte for en app som Tinder.

Hvad med Vine? Selvom Instagram gav Vine et hårdt slag da de introducerede video, er der stadig en loyal flok som bruger videodelingsapp’en. Hold øje med smagsprøver fra koncerterne, smadrede telte og folk der råber “ROSKILDE”.

FourSquare– en festival er en oplagt mulighed til at blive borgmester en masse nye steder. Man kan tjekke ind på pladsens restauranter, i sin lejr men også i toiletkøen og ved hver scene.  

Jeg snakker lidt mere om sociale medier på Roskilde Festivalen i indslaget her produceret af 23.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *