De ser med, når du klikker

Retargeting bliver et mere og mere udbredt fænomen på internettet. I Danmark er det ikke nær så udbredt som i USA, men er du egentlig klar over, hvor meget information du efterlader, når du surfer på nettet?

 

Du kender nok fornemmelsen af, at nogen ligesom kan læse dine tanker, når du surfer rundt på internettet eller befinder dig i et socialt medie.

Du har kigget på et par lækre sko online, men besluttet ikke at købe dem her og nu. Nogle få øjeblikke senere dukker billeder af de samme sko op som reklamer på skærmen – på hver anden webside, du efterfølgende besøger. To-tre dage efter, at du har set skobillederne gang på gang, er din modstand brudt. Du køber dem. Opgaven fuldført.

Sådan er i hvert fald taktikken bag moderne online-annoncering. Princippet, hvor personlige tilbud følger én rundt på nettet, kaldes for ”re-targeting”. Man målretter reklamerne efter brugernes tidligere færden på internet.

Her er nettets største overvågere.

Når først en forbruger kigger på et bestemt produkt på en hjemmeside, vil besøget blive registreret og personen blive ”tagged”. Herefter vil annoncer med det pågældende produkt eller varemærke straks blive vist som reklamer selv på hjemmesider, der slet ikke har noget med produktet at gøre – fx på avisers nyheds-sites.

Overvågningen kan sågar gå så vidt, at man skal lade være med at kigge efter sin kærestes eller vennernes fødselsdage på sin computer eller mobiltelefon. Opslaget efter datoen vil blive husket og brugt i målrettet reklame.

Ifølge en ny analyse fra softwarehuset Ghostery indeholder 79 pct. af alle sideopslag på internet en eller flere ”trackere”, der holder øje med, hvad brugeren foretager sig. Trackerne kigger os over skulderen, når vi surfer på webben. Ghostery udvikler bl.a. udvidelser til webbrowsere, som kan gøre brugernes web-oplevelser mere ”rene”, private og uden forstyrrende reklamer.

I USA indeholder en langt større del af sidevisninger på internet skjulte trackere end i f.eks. Danmark. (Kilde: Ghostery).

Næppe overraskende er Google internettets største ”snuser”, når det gælder forbrugernes færden. Netop Googles evne til at indsamle data – plus søgemaskinen naturligvis – er grunden til, at Alphabet (Googles holding selskab) er en af verdens rigeste virksomheder. Googles indtægter fra styresystemer som Android, browseren Chrome eller hardware som Pixel-telefonerne er for intet at regne i forhold til, hvad Google tjener på sin overvågning.

Google holder således øje med 64 pct. af alle de sidebesøg, som Ghosterys analyse omfatter – og den dækker 440 millioner sideopslag verden over hos 850.000 internet brugere. Mere uventet for mange er nok, at Facebook er verdens næst-dygtigste ”tracker.” Mark Zuckerberg og co. registrerer mere end hver fjerde sideopslag på internettet (28,8 pct).

Ifølge Ghostery er USA, England og Rusland udsat for flest trackers per sideopslag. I Tyskland, Frankrig og Indien er antallet noget lavere. Langt de fleste trackere hører til, hvad man kalder reklamebranchens ”supply chain”. Da mange netværk som f.eks. sociale medier sender brugerinformationer til hinanden, bliver antallet af ”snusere” enormt stort.

Med andre ord – du er aldrig alene på internet!

 

1 comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *