Hvem har dit gamle telefonnummer, og hvad ved de nu om dig?

Et “brugt” telefonnummer kan betyde at ekstremt private detaljer fra den tidligere ejer går videre til den nye ejer. Det erfarer Christiane Vejlø efter at have købt nyt simkort fra 3. Det brugte simkort modtager løbende beskeder relateret til sygdomshistorie, digital post, indkaldelser til jobcentret og barn, som kommer for sent til skole. De hyppige SMS’er og indblikket i den tidligere ejers privatliv mener teleselskabet ikke er deres ansvar, og eboks kan heller ikke finde en løsning. Et eller andet sted er der ikke styr på dataetikken, og problemet fortsætter på andet år. 

Da min datter skulle have sit første simkort, var det nærmest en festdag. Vi gik i 3-butikken på Østerbrogade og fik et godt nummer, og hun sendte det begejstret ud til familie og venner og ventede på søde beskeder. Ganske kort tid efter begyndte beskederne at rulle ind. Det var dog ikke emojis og hvalpesmileys, men indkaldelser til jobcentret og undersøgelser på sygehuset samt notifikationer om Digital Post og beskeder fra barnets skole. “Din datter er ikke mødt i skole idag”, “Husk din tid på røntgenafdelingen”, “Du indkaldes til en samtale på jobcentret”. Altså telefonnummeret var stadig på en eller anden måde knyttet til den tidligere ejers CPR-nummer. 

Dette er naturligvis meget problematisk af så utrolige mange grunde. Her er et par stykker

  1. Vi får adgang til utrolig privat information, som vedrører den tidligere ejer
  2. Den tidligere ejer modtager muligvis ikke selv de vigtige beskeder relateret til helbred, job og skole.
  3. Vi har købt og betalt for et nyt nummer, men modtager et brugt nummer, og den gene det er konstant at modtage private beskeder, som er til en anden

Men hvem har ansvaret? Jeg gjorde Teleselskabet 3 opmærksom på problemet, og de lovede at få stoppet fejlen. Da beskederne blev ved at med komme ringede jeg igen. “Du skal kontakte eboks og få dem til at fjerne forbindelsen”, var beskeden. Jeg kontaktede så eboks, som også lovede det ville stoppe- uden resultat. Jeg har fået fat i den gamle ejers nye nummer og oplyst hende om problemstillingen, og hun mener at have afmeldt alt (og var pænt træt af at høre, at hendes private information ramte andre end hende selv). 

Én ting er jeg ret sikker på. Det kan ikke være den nye kundes problem at skulle sørge for, at en tidligere kunde er afmeldt offentlige sms-services på et telefonnummer. Teleselskabet skal vel sørge for, at vi som nye kunder køber et “rent” nummer? Eboks skal vel sørge for at stoppe udsendelse af private informationer, når et nummer skifter ejer?  

Så spørgsmålet er nu. Hvordan i alverden kan vi få stoppet den konstante strøm af data, som ikke burde ramme vores simkort? Og hvis ansvar er det? 

3 comments

  1. Sune

    – Teleselskabet skal vel sørge for, at vi som nye kunder køber et “rent” nummer?
    Så længe vi kører med 8-cifrede telefonnumre, så vil der jo være en naturlig begrænsning på hvor længe der bliver ved med at være ubrugte numre til rådighed. Når det så er sagt, så kan det vel aldrig være teleselskabets ansvar at holde styr på, hvilket nummer du indtaster på Eboks eller andre steder, der tilbyder SMS-tjenester. Samme situation ville jo opstå, hvis man tastede en anden persons mobilnummer ind.

    – Eboks skal vel sørge for at stoppe udsendelse af private informationer, når et nummer skifter ejer?
    Det ville give mening, hvis der findes et centralt register for alle telefonnumre (ligesom vi har CPR-registeret til adresser), hvor teleselskabet kan melde ind, at et nummer er opsagt eller har skiftet ejer og Eboks osv. kan abonnere på opdateringer herfra? Findes det? Og vil vi ha’ det? …og samme overvejelser gælder med email-adresser, selvom de i deres natur ikke på samme måde er kandidater til at blive opsagt og genbrugt.

    – Så spørgsmålet er nu. Hvordan i alverden kan vi få stoppet den konstante strøm af data, som ikke burde ramme vores simkort? Og hvis ansvar er det?
    Det nemme svar er, at det kan vi jo bare lade “det offentlige” varetage, for så er det samlet ét sted, tilgængelig for alle og uden økonomiske interesser i at skulle tjene penge på det. Men track-recorden viser jo desværre, at når det kommer til IT-projekter i det offentlige, så er de ikke kvalificerede til at håndtere noget, der er mere komplekst end Notepad.

  2. Jeg har ikke selv prøvet situationen, men ville blive mega irriteret.

    Kan man bruge “retten til at blive slettet/glemt” til at få nummeret renset?

    Det er formentlig en alternativ måde at bruge GDPR på, men det er vel et skud værd?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *