Facebook rammer 2 mia brugere- hvad betyder det?

Under 5 år efter at Facebook passerede 1 mia brugere og kun 13 år efter den oprindelige lancering har det sociale medie ramt 2 mia mennesker ud af klodens godt 7 mia.

Hver dag liker over 800 mio. mennesker noget på Facebook og penetrationen i Danmark er høj. Her er hver 3 dansker nemlig på.

Man hører af og til at de unge ikke rigtig gider Facebook mere og hellere vil på Snapchat. Men faktum er, at 66% af Facebooks månedlige brugere er nu også daglige brugere, og det tal er steget med 11% de sidste 5 år. Så afmatning er ikke rigtig noget man kan se på tallene.

En væsentlig del af den seneste vækst kommer fra Asien, hvor brugen af  Facebook app’en hænger godt sammen med mængden af billige Android telefoner. Og det er altså Asien UDEN Kina. Facebook er nemlig forbudt i Kina, som jo iøvrigt bare har alle deres egne tjenester, som kan det samme, som alle dem vi bruger (og ofte mere).

Ud over YouTube, er det kun andre Facebook ejede apps som har over 1 mia brugere. WhatsApp og Facebook Messenger har f.eks. 1.2 mia. hver. Instagram er lige i hælene med over 700 mio.

I takt med at Facebook vokser og nu har en fjerdedel af verdens befolkning under sine blå faner følger også et stort ansvar.

Facebooks nye mission statement er: “Give people the power to build community and bring the world closer together.” Det handler ifølge Zuckerberg om at bringe folk sammen og gøre verden mindre. “…make social media the most positive force for good possible,” siger Facebook Chief Product Officer Chris Cox til TechCrunch. Det er fine ord, men de betyder også at Facebook bliver nød til at tage ansvar for den platform, de giver verden. For når mange mennesker samles ét sted og kommunikerer med hinanden, så kan det gå galt. Også selvom det drejer sig om et virtuelt sted.

Hvilke problemer kan der opstå i en stor facebook verden?

  • Vold, mord og selvmord livestreamet
  • Racistiske, sexistiske og fundamentalistiske hadegrupper
  • Deling af hateporn
  • Unødig censur (mit billede af en nøgen statue blev fjernet)
  • Fakenews
  • Filterboble- forlader man aldrig facebook bliver man kun præsenteret for det som bekræfter hvad man allerede i forvejen syntes
  • Et teknologisk A og B hold. Dem der ikke er på Facebook er efterhånden socialt lammede

Facebook kan ikke forhindre, at der sker skidte ting i en live stream, men de kan tage ansvar for hurtigt at opdage det og få det stoppet, så det ikke bliver spredt. Det bruger de lige nu både kunstig intelligens og mennesker til at håndtere.

Men hvad handler væksten også om? At tjene penge naturligvis. Jo mere aktive vi er på facebook, jo mere vi liker, poster, chatter, klikker jo mere info om os har Facebook. Information som kan give brands mulighed for at ramme os med kommercielle budskaber. Facebooks forretningsmodel er at sælge vores data, så vi modtager en meget målrettet markedsføring.

Ting du (måske) kommer til at kunne med Facebook i fremtiden

  • Chatte med dit teleselskab eller kommunen
  • Bestille biografbilletter når du chatter med en ven om en biograftur
  • Møde med dine venner i Virtual Reality
  • Masser af Augmented Reality oplevelser. Et ekstra lag på virkeligheden gennem app’en.
  • Modtage anbefalinger af både mennesker og oplevelser i nærheden
  • Se film og tvserier
  • Date
  • Booke rejsebillettere
  • Bestille takeaway
  • Booke en Uber eller en taxa
  • Spille spil
  • Stemme til folketingsvalg
  • ect. ect.

Men husk lige engang imellem at give din Facebook profil et hygienetjek. Hvem må se dine billeder? Må man kunne finde din Facebookprofil åben i en Google søgning? Er du venner med nogen du måske burde unfriende? Hvor går din grænse for hvad Facebook må vide om dig?

1 comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *