HTC RHYME KVINDEMOBIL OVERRASKER

Af Christiane Vejlø

Skal kvinder have anderledes telefoner end mænd? Det synes HTC åbenbart. De har lavet en lilla telefon komplet med smykkevedhæng, pynte headset og stikord til sladder, når veninderne ringer. Men jeg hader den ikke. Hvad sker der?

Den gik under kodenavnet bliss og vi har kommenteret på HTC’s kvindetelefon før.

Der er ingen tvivl om at HTC går direkte efter kvinderne. Godt nok er den ikke lyserød, men dog blommefarvet (noget med at inspiration fra naturen er hot lige nu). Godt nok står der ikke noget om kvinder, men der er pænt mange blomster, lilla guldsmede, billeder af blommer og mere tale om assessories end i Vogues september issue.

Men når man nu abstraherer fra alt det (og indrømmet det har jeg tit svært ved) så kunne HTC Rhyme faktisk godt ligne en ret ok telefon. HTC har været et af de brands som har klaret sig bedst i de seneste par års smartphone krig. De laver gode Android telefoner som er brugervenlige, meget socialt orienteret og sådan ok pæne.

Når det kommer til stykket, så synes jeg faktisk ikke de ting HTC markedsfører Rhyme med er særligt kønsspecifikke. Er det ikke meget unisex at sætte pris på et godt 5 megapixel kamera? at kunne lade i en nem dockingstation som også kan udgøre vækkeur og musikanlæg? at tale håndfrit i bilen? at bruge høretelefoner som ikke filtrer sammen og at kunne surfe nemt på nettet med flere vinduer åbne?

Jeg synes faktisk også det er smart og ret innovativt, at Rhyme ikke bare fortæller, hvem der ringer, men også om de har fødselsdag snart og hvad deres seneste facebook status er. Vel næppe en ubrugelig information for mænd? (Hvis man endelig skal hoppe på den stereotype vogn, så kunne man jo fristes til at sige, at de måske har mere brug for et par sociale tips til en opmærksom samtale. Men så skyder jeg mig selv i foden).

Man kan dog nok godt gå ud fra, at kvinder går mere med håndtaske end mænd, og at de derfor vil have mere glæde af et lille smykke som hænger uden for tasken og lyser hvis telefonen ringer eller en sms tikker ind. Men det er da meget smart tænkt. (Man kunne jo også tænke i at lave lommer i kvinders jakker, så vi ikke behøvede at putte mobilen så langt væk).

Alt i alt synes jeg faktisk HTC Rhyme ser fin ud for en telefon, som nok henvender sig til den lidt yngre og mere mainstream bruger. Personligt ville jeg ikke købe den, netop fordi den trods det usagte alligevel insisterer på det ultrafeminine univers, som jeg ofte finder fortænkt og unødvendigt. Plus jeg mener HTC laver mange andre rigtig gode high end modeller, som appelerer mere til en lidt kræsen bruger som jeg nok er.

Men jeg håber da HTC tager de smarte features med over i andre telefoner af mere unisex karakter. Der er ikke noget i vejen med at prøve ting af, når man tager udgangspunkt i hvordan brugeren lever i praksis. Når man lader oplevelsen overskygge teknologien. Det tror jeg faktisk på at HTC har tænkt meget på. Se filmen herunder som fortæller lidt om designprocessen. Læg mærke til hvordan de taler om en bruger som vil have “alt det gode ved en smartphone men de vil ikke deale med teknologien”. Ikke alle men mange kvinder – og mænd har det sådan. Derfor er det også godt de (ret imponerende) ikke nævner køn noget sted i markedsføringen eller PR materiale.

HTC Rhyme kommer til at koste 3500 kr. uden abonnement.

2 comments

  1. Pingback: Nokia vil nå kvinderne- med pink neglelak |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *