Second screen viewing: Tv-programmer med tilhørende app

5 Min læsning

Flere og flere tv-producenter har set en fidus i at involvere og aktivere deres seere under udsendelserne gennem apps, som indeholder bl.a. spil, opgaver og kommentarspor. Elektronista har kigget på tendensen second screen viewing.

Zulu BFF app

Af: Cille Bjerring Larsen

Hvor det længe har været normalt, at en tv-station eller et program har en tilknyttet app, er det efterhånden heller ikke ualmindeligt længere, at tv-programmer kommer med en app, som tilbyder ekstra indhold til seeren mens programmet er i gang. Denne tendens kan umiddelbart virke en smule forstyrrende, hvis seeren skal sidde med telefonen i hånden og følge med på en lille skærm, mens et program kører bagved på en større skærm, som en form for second screen viewing. Men hvis jeg lige stopper op og tænker mig om, så er der vel ikke forskel på, om seeren får ekstra content på telefonen, mens yndlingsprogrammet kører, eller om der opdateres på sociale medier, mens der følges med i et tvprogram; eller er der? Det interessante jeg synes der bør være i fokus når man vurderer denne tendens, er hvorvidt den giver værdi eller blot er en app opfundet for app’ens skyld.

Selvom det kan synes som en relativ ny tendens i det danske medielandskab viser undersøgelser af fremtidens tv foretaget af Mindshare fra 2013 at hele 88% bruger en anden skærm mens de ser tv. det tyder på at der ikke længer er tale om en trend eller en tendens, men en reel nødvendighed for at holde brugerene fast til programmet. Og i stedet for blot at være en måde at indsamle data om seerne på, handler det i langt større grad nu også om at fastholde seerne i en social kontekst. og ikke nok med det, de skal ikke bare fastholdes mens de kigger med, men helst og vende retur grundet en fællesskabsfølelse der bunder et i socialt community.

Fordeling af fokus på skærme - Mindshare 2013
Fordeling af fokus på skærme – Mindshare 2013

ligeledes viser undersøgelsen at fordelingen af fokus i høj grad er koncentreret omkring computer/telefon hvilket kun taler for at der er mere fokus på at ramme flere medieplatforme i fremtiden.

Eksempler på danske programmer, som har knyttet apps til deres traditionelle sendeflade er Zulu’s BFF og hele Danmarks Vild med Dans. De tilknyttede apps giver seeren en mulighed for at få en masse ekstra content uden at skulle væk fra det egentlige program, og samtidig er det en form for social viewing. Man får altså to sendeflader i en situation og det er vel værdifuldt for alle parter. Afsenderen af programmet får mulighed for at fylde mere content på seeren, uden at nogen behøver at gøre ret meget for det, og seeren får ekstra content for pengene blot ved at have hentet en app. Men kan seerne overhovedet optage og overskue alt det content, eller bliver det simpelthen for meget?

Vild med dans app2

En fællesnævner jeg straks fornemmer når jeg bevæger mig rundt i de to førnævnte apps er community-delen -forsøget på at kreere et fællesskab hvor vi kan være sammen med ligesindede som har samme interesse og måske endda samme passion for programmet som os selv. Dette er nok mest gældende når det omhandler Vild med Dans hvor det i ZULU BFF app’en er venskabet og det at lave det samme på mobilen under programmet. Du logger ind i en gruppe på app’en sammen med dine venner som du ser programmet med og herfra kan du se ekstra spor og spille med og og mod dine venner, App’en giver dig dermed indhold under programmet, men ikke efter.

Vild med dans giver i højere grad seeeren ekstra content via et community hvor de kan tale sammen om danserne, programmet, kommentere på billeder og hashtaggede billeder mens programmet er i luften og frem mod næste program. Det er dermed en platform som kan forlænge programmet i ugen frem mod næste program hvor de vild med dans-hungrende kan få stillet appetiten.

Det er to ret forskellige tilgange til tendensen som begge er yderst interessante og som bør udtænkes i forhold til det specifikke publikum, men som efter min mening og kan være problematisk hvis afsender ikke forstår at skabe en merværdi for seerne i stedet for en ekskludering af nogle frem for andre.

Et andet eksempel på en app som giver brugeren noget ekstra er quizprogrammet Pengene På Bordet, du får ikke ligeså meget i denne app som de andre nævnte, men du får muligheden for at “lege med” hjemmefra og for at deltage på lige fod med deltagerne i programmet, dog lige med den ret nævneværdige undtagelse af de 2 mio kr. Også flere sportskanaler giver seeren mulighed for at få ekstra indhold når programmet ses på en smartphone.

pengene på bordet

Tendensen virker umiddelbart ret klar og jeg tror vi vil se meget mere simultaneous content i fremtiden, da det efterhånden er blevet en udfordring at holde seerne fast på blot en platform. Der er mange “forstyrrende” elementer hvilket er grunden til, at vi som seere ikke nøjes med at fokusere på udelukkende ét af de mange medier, der er tilgængelige for os. Jeg synes egentlig at det er en fin udvikling, så længe der stadig er et valg.

Men tilfører de her apps overhovedet noget værdi for seeren? ja det tror jeg faktisk de gør, der skabes en slags reward til dedikerede seeere. Hvis app’en går hen og bliver en forudsætning for at kunne se programmet, tror jeg simpelthen at mange vil stejle og føle at der bliver krævet for meget af dem. Tv’et er for mig stadig det sted. hvor jeg kan tage hovedet under armen og nyde at få mit content serveret helt uden at skulle scrolle og (inter)agere. Hvor det som det ser ud nu virker inkluderende, vil et krav om at være med flere steder muligvis virke ekskluderende.

Hvad synes du om tendensen – og kender du til andre eksempler på second screen apps? – så del gerne i kommentarfeltet.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

eighteen − 8 =

1 Comment