Sidste dag med Uber- hvordan skal taxa løfte opgaven nu?

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg synes det er enormt ærgerligt, at den nye taxalov gør det umuligt for Uber at operere i Danmark, og at konsekvensen denne uge er, at de trækker stikket og forlader de mange hundredetusinde ellers tilfredse kunder i landet. Uber har fornyet persontransport, men dele af taxabranchen har desværre haft så travlt med at være indebrændt og i panik over konkurrencen, at man kan frygte at tunnelsynet betyder, de ikke bruger situationen til ellers tiltrængt fornyelse.

Den nye taxalovs krav om sædefølere og taxameter er ikke kun unødvendigt og teknologisk bagudskuende, da den data i forvejen indsamles via en app. Det er også økonomisk uladsiggørligt for en chauffør – der kører Uber i sin privatbil ved siden af et andet job – at få råd til de installationer, som jeg lader mig fortælle, vil løbe op i 50.000 kr.

Jeg har skrevet en del om Uber og problemerne mellem Uber og taxa. F.eks. om taxabranchens nye app, om hvordan det er at blive råbt af som taxakunde (artiklen affødte respons fra mange, der havde prøvet noget lignende) og om hvad, regeringen skal overveje når der laves digital strategi. 

Før jeg bliver overrumplet af arrige taxatyper, som beskylder mig for både det ene og det andet, (som jeg efterhånden er vant til), så vil jeg gerne understrege, at jeg mener:

  1. Alle skal betale skat. Selvfølgelig også Uber-chauffører.
  2. Passagerer skal være forsikrede. (Det er de også op til 5 mio dollars. skriver Uber til mig i en email*)
  3. Uber har store ledelsesmæssige problemer i USA
  4. Uber har flere uheldige sexistiske sager bag sig
  5. Der findes mange søde, venlige, serviceorienterede taxachauffører

Så nej, jeg forherliger ikke Uber ukritisk.

Men skal Uber som virksomhed selv betale skat i Danmark. Ja måske. Men det er på ingen måde et særtilfælde, at en udenlandsk virksomhed opererer i Danmark, mens den betaler skat i udlandet. Så der er Uber hverken værre eller bedre end så mange andre virksomheder, vi bruger hver dag. Andre der har været nævnt i lignende sammenhænge er Coca Cola, IBM, Starbucks, Netflix, Burger King, Ikea, Google, Adidas.

Men hvorfor er det jeg gider blive ved med at skrive om Uber? Fordi jeg mener, Uber har gjort noget nyt. Og nej, det er faktisk ikke den teknologiske platform som er det centrale. Det er, at Uber har sat kunden absolut højest, og et ratingsystem og tracking sikrer god service og tryghed.

I mit daglige arbejde med digitale trends og med fremtidsforskning, ser jeg, at det er netop det, som kommer til at skille vindere fra tabere i erhvervslivets nærmeste fremtid. Kan man stille kunden i front? Det kræver faktisk mod og en hel masse selvindsigt.

Jeg opererer især med en trend jeg kalder “The Upgrade Society”. Altså at man kan opgradere og SKAL opgradere enhver service og ethvert produkt hele tiden. Man skal se kunden, overraske og dyrke relationen. Service og relationen til kunderne er begreber, som i fremtiden vil være i konstant bevægelse, og vil man være med skal man følge med.

Det Uber har gjort er netop at opgradere taxaturen- altså turen fra A til B. Hvordan har de gjort det, og hvad bør taxabranchen med andre ord implementere og tage med sig, nu hvor de igen står med monopolet på persontransport, og vi kunder ikke længere har alternativer? Det har jeg et bud på her.

Sæt igang! 

  1. Man kan altid holde øje med den bil, man har bestilt i app’en og ved præcist, hvor den er, hvordan den ankommer og hvornår den er ankommet. I de fleste tilfælde vil chaufføren også ringe.
  2. Chaufføren ved, hvor du skal hen og har allerede ruten, når du sætter dig ind.
  3. Der er ikke noget taxameter, som tikker, selvom det tager et par minutter at komme ned ad trappen
  4. Uber-kunder fremhæver gang på gang, at Uber-chauffører er MEGET venlige og giver utrolig god service. Stiger ud og åbner døren. Tilbyder vand, snacks eller strøm i bilen. Taler sødt til børn. Brokker sig ikke over cykler. Dropper ikke en tur, fordi den er for kort.
  5. Uber-chauffører ryger sjældent i bilen. Bilerne lugter sjældent af røg. Det oplever mange, at taxaer gør, og det er ikke udsædvanligt at se en taxachauffør ryge ud af vinduet.
  6. Uber-chauffører kører generelt ordentligt og sikkert. Hvis de ikke gør, får de en dårlig rating, og det er de ikke interesserede i.
  7. Prisen på turen får du på forhånd. Det gør det umuligt for en Uber-chauffør at køre om hjørner med dig og tage lange unødvendige ruter.
  8. Der er ikke noget, der hedder at praje en vogn, og den usikkerhed det medfører.
  9. Du ved altid, hvilken chauffør du har kørt med, og al aktivitet er tracket i app’en, hvilket gør, at Uber-turen føles sikker. Og hvis man glemmer noget i bilen, er det nemt at få det lokaliseret igen.
  10. Betalingen foregår gennem app’en. Ingen rod med kort eller kontanter, som kan puttes i lommen. Bare ind og ud. Hvilket også betyder, du kan sende Uber ud for at hente en ven eller en forretningsforbindelse.
  11. Kvitteringer på hver køretur sendes på mail med et kort over ruten. Kører du i firmasammenhænge, får du en månedlig oversigt over alle turer. Perfekt til regnskabet.
  12. Surgepriserne. Umiddelbart er det måske ikke så fedt, at Uber af og til sætter priserne i vejret. Men pointen er netop, at kunderne ALTID skal kunne få en bil. Også selvom det regner, eller det er nytårsaften. Helt almindelig udbud og efterspørgsel. Ofte er en dyr bil bedre end ingen bil, ømme fødder og forfrosne kinder.

* I en mail fra Uber “Uber tjekker en gang om ugen i SKAT’s motorregister, at forsikringer er gyldige for alle biler på platformen i Danmark. I tillæg har Uber en global forsikring, der dækker tredjeparter og passagerer op til 5 millioner USD, og som træder i kraft, i tilfælde af manglende dækning. Denne forsikring har været i kraft siden vi lancerede i DK. Desuden kan det være interessant for dig at vide, at forsikringen vi har er “…provided by an international insurer rated “A” by A.M. Best, a globally recognized credit rating agency of insurance companies.”

26 comments

  1. Nadia

    Som uddybning til punkt nr. 6, vil jeg også tilføje, at ratingsystemet (i hvert fald hos Lyft, ved ikke med Uber) også medfører, at en dårlig anmeldelse af en chauffør sikrer at man ALDRIG bliver parret op med den pågældende chauffør igen.
    Jeg kunne aldrig finde at bruge Uber, men jeg vil til gengæld også gøre alt jeg kan for at undgå en dansk taxi. Jeg har haft flere dårlige oplevelser med ubehagelige chauffører. Ud over utrygheden i situationen gør det også, jeg er nervøs for at ende i en taxi med dem igen. Jeg har aldrig klaget over oplevelserne, for det kræver man finder og skriver chaufførens informationer ned mens man sidder i taxien – det havde været langt nemmere med en app.

    • Hej Nadia
      Helt enig! Jeg får ofte at vide at hvis jeg har en dårlig taxaoplevelse skal jeg da bare klage. Men det er svært at klage. Man skal vide hvem man kører med. Både selskab og chauffør. Og så skal man finde ud af hvor man skal klage. Det betyder at man ud over at have en dårlig oplevelse skal bruge en masse tid af sit liv på at indgive klagen, og hvad får man ud af det? Det betyder nok bare at man som taxabruger igen ikke har samme brugervenlighed i forhold til at komme med feedback på kørslen.

      Christiane

      • Claus langemark

        Sikke da noget vrøvl, at skrive det er svært at klage. På din kvittering efter endt taxi tur, står der alle oplysninger, udover pris, km. Tid, indeholder kvitteringen også oplysninger om chauffører. På din kvittering står der også hvilket selskab du har kørt med. Hvis du klager til taxiselskabet om f.eks at der er blevet kørt en omvej, så kan du få et print om hele turen. Hvis chaufføren bevidst har kørt en omvej, så får du refunderet penge tilbage. Chaufføren får en alvorlig påtale, som i sidste ende kan betyde, at han mister sit job, eller at han aldrig kan blive selvstændig vognmand.

        • Allerede din beskrivelse af hvad man skal gøre er noget mere besværligt end en rating du laver med det samme og et overblik du automatisk får tilsendt.
          Det kræver at jeg som kunde gør en masse ekstra. Det kræver Uber ikke.
          Christiane

  2. Claus

    Rating af chauffører er sikkert meget godt, men når en Uber-chauffør ringer niece op, og spørger om hun vil med på date, efter rating er givet. Så er det ligesom lige meget.
    Ja, hun havde talt i telefon under turen med en veninde, og udtalt at hun gerne ville have en kæreste. Det er ikke en invitation til chaufføren.

  3. Thomas

    Hej Christiane.. Jeg har jo lovet dig lidt feedback på dit blog opslag her…

    1 ved at benytte enten 4×48 første app eller den ny tilkommende @moove app kan man følge bilen frem til sin adresse.

    4×48 første app føler du den på et kort.. Dette var muligt 3 år før ubers ankomst.

    Chaufføren har selv mulighed for at sende en ankomst sms eller hvis der er nummer på bestilling at ringe… Ganske som en uber.

    2. Har du knaster adressen på en af applikationerne så ved chaufføren også hvor du skal hen på forhånd og turen er allerede lagt ind i GPS pr automatik.. Ganske som uber.. Bestiller man på den gammeldags metode altså via samtale med centralen, så er man jo velkommen til at oplyse destination som bliver skrevet på køre ordren. Samme historie bare manuelt.

    3. Loven er klar omkring taxameter. Dette startes ikke før der er en kontakt med kunden. Dog undtagen ved forudbestilt tur hvor taxameter må startes på det bestilte tidspunkt. (Her er der så en lille gruppe kollegaer der ikke helt har forstået hvad man gør)

    4. Hverdag transporteres tusindvis af børn med specielle behov af dygtige taxachauffører så mon ikke de fleste af os taler pænt til og med børn. Jeg har i flere år haft Berlingske liggende på bagsædet…. Ingen læste den 8000 kr spildt her. Mx heller ikke.. Nej jeg bliver jo kører syg af at læse i en bil.

    Jeg har som alle andre taxaer lader i bilen, miner til android og ikke iPhone men ønsker kunden at låne denne er det helt ok. Jeg har ikke vand eller andet udvalg med i taxaen, men har jeg en vand til mig selv i overskud og kan fornemme at kunden hoster eller andet så kan jeg sagtens tilbyde denne. Lige så en hovedpinepille. Hvis der kommer dybe suk og en travl forretningsmand eller kvinde tager sig til hovedet. 22 års erfaring tæller selvfølgelig her.

    Cykler skal pr definition medtages uden bøvl. Oftes er de punkterer eller også regner det kraftigt og så skal der jo ikke afvises kunder der søger ly i en taxa. (igen her er det den samme lille gruppe der ødelægger det for alle os andre)

    5. Der må ikke ryges i en taxa. Dette er ulovligt og kan give store bøder. Desværre håndhæves dette ikke pga af recurser hos politiet men der er af og til uddelt bøder for dette.

    Det er altid let at se når en taxachauffører sidder i sin taxa og ryger.. Men hvordan kan du se at uber chaufføren ikke sidder og ryger i deres biler (for det gør de i samme omfang som taxaer) det er private biler som du ikke kan se er uber biler så derfor kan du ikke stå og pege direkte på dem.. Vi kender de fleste Uberbil og hvor de holder til og ser ryges fint i flere af dem også sammen med kunderne i bilen.

    6. Uber chauffører kører generelt pænt og ordenligt.. Jeg ved det ikke da jeg aldrig har kørt med en. Men på baggrund af rating har du mulighed for at give turen karakter og derved opretholde et vist niveau på chauffører. I 4×48 første app er der rating med som kun kan bruges internt da rating af chauffører faktisk ikke må ske under den nuværende taxalov. MOOVE appen har fået dispensation til at tage skridtet videre med rating der nu kan bruges langt bedre.

    Til information kan jeg oplyse at da uber heller ikke fulgte de danske arbejdsmarkedesvilkår så kunne de konsekvens lukke tillade d sig at straffe deres chauffører på et langt højre niveau end taxavognmænd har mulighed for. Der er også her trods alt regler ser skal følges og det er ikke amerikanske regler med danske.. Derfor er det en længere proces at få en dårlig chauffør ud af en taxa.

    Dette ændre tilsyneladende inden nye taxalov og gudskelov for det.

    7. Faktum er at du Ikke kender prisen på turen hos uber.. Med du bliver præsenteret for et estimat på prisen. I starten var surge price også svær at se eller gennemskue. Først fornægter har Uber i SF forsøgt sig med faste priser.

    På 4×48 MOOVE app er prisen fast.. Og man kan også bestille en fastpris tur på den første app vi har. MOOVE er dog lettere.

    Der udfører iøvrigt mange mange fastpris ture i taxaerne hver eneste dag. Oftes for firmaer eller hoteller.

    8. Efter i 5 måneder at have haft en undercover chauffør i en uber pirattaxa som vi havde snydt ind så er faren for en uber chauffør langt større end his en lovlig taxa. En uber mobil telefon som chaufføren giver videre til 3. Person kan volde problemer. Vi gjorde dette uden uber opdaget noget som helst.

    Vi ved at bande miljøet i NB agere vognmænd og sætter somalier, pakistanier og rumæner ud i uber biler til 20 kr i timen. Så hvorvidt det er sikkert her sætter jeg kæmpe tvivl om.

    Vi brugte 2 forskellig biler til at kærer i uden uber eller kunder opdagede eller spurgte ind til det. Bilen uber godkendte var en totalskade Peugeot!!!

    At Prehn en taxa på gade udgør 50% af alle ture i hovedstaden. Og er sikkert.

    9. Stort set det same som mit svar på nummer 8. Har du bestil en taxa via app eller betaler med kreditkort på en gaderum så er det lige så let at finde glemte ting i en taxa..

    10. Alt i nummer 10 kan du gennem en app. MOOVE kan du dog ikke sende ud for at hente med det kan den anden app. Et simpelt opkald kan det selv samme enda meget detaljeret… Har kørt masser af ture på disse måder men computer eller pas med mad eller fortrolige papier mm. Alt kan lade sig gører.

    11 MOOVE gør det samme.. Du kan også have flere kort tilknyttet appen både forretning og privat.

    12. I 12 dage om året har vi så travlt at vi ikke kan kører alle kunder…. Inkl juleaften og nytårsaften. De resterende 353 dage klar vi det ok. Der er ikke surge i lovlige taxaer for kundens skyld og sikkerhed.

    Det var de 12 nederste jeg prøver at besvare… Både med information og fakta.

    Vi er helt enige om at der er en mindre gruppe taxaer der ikke formår dette, denne gruppe er oftes bestående af weekend afløsere..

    Den nye taxalov giver og lagt bedre værktøjer for at enten rette dem op eller smide dem ud.

    De andre 5 punkter.

    1. Ja selvfølgelig.. Det glemte de 2134 chauffør bare til at starte med.

    2. Ifølge 2 af hinanden uafhængige kilder har flere mindre med desværre også en fatal ulykke ikke udløst de nævnte 5 mil $ so uber siger de har forsikring for. Denne forsikring er iøvrigt, hvis den findes kun ment til passagerer ikke chaufføren.

    En lovlig taxa er forsikret for 150 millioner kroner også chaufføren hele tiden.

    3. I den grad problemer.. Flere højtstående ledere hos uber er på kort tid stoppet meget hurtigt.

    4. Også her i høj grad.

    5. Tak for det.. Vi er mange mange dygtige og søde chauffører.

    Jeg kan iøvrigt orientere at det ikke koster 50.000 kr at puyye taxaudstyr i en taxa men i gennemsnit ca 15.000 kr.

    Samtidig er vi meget friske på konkurrence men det skal og må være på lige vilkår.

    Men hvis du er frisk så er jeg da klar på en omgang i radio 24syv det ville give et meget bedre lysbillede.. Har været med 2 gange hos jer om uber… Jeg er game.

    Thomas vogn 620

    • Thomas

      Jamen så er alt jo godt :-) Held og lykke med monopolet. Jeg er desværre ikke game det har jeg alt for mange dårlige oplevelser til. Dygtige og søde chauffører dem rammer jeg desværre ikke :-(

      • Thomas Wiigh Larsen

        Nej det er jo let nok at sige…. Og nej vi har ikke monopol… Vi har en tilladelse of du er velkommen til at benytte et hvilket som helst selskab, der alle samme har applikationer og rabatter samt fastpris ture.

        Men super du vælger at trække os alle sammen over samme kam… Sjovt det er mere reglen end udtagelse.

        Jeg har leveret 77.000 unikke ture på 22 år uden en klage. Og jeg er velvidende om at jeg har tusindvis af kollegaer der gør det samme.

        Jeg er samme med disse dygtige kollegaer også klar over at få ødelægger en del og det vil den nye taxalov råde bod på.

        Men imponerende at du kun har negative oplevelser…

      • Thomas Wiigh Larsen

        Det var så iøvrigt ikke dig jeg var game med sorry hvis du troede det, man ved jo aldrig….

        Måske jeg skulle give dig en oplevelse i min fantastiske taxa…. Så skal du se.

    • Hej Thomas
      Jeg håber din branche vil bruge dig rigtig meget fremover. Det virker som om du har styr på hvad der er nødvendigt og også hvilke dele af den nye udvikling som branchen kan tage til sig. Jeg er enig med dig i at der er MASSER af problemer med Uber modellen i forhold til den eksisterende lovgivning. Og det HAR været wild west på mange områder. Jeg ville bare ønske man kunne finde nogle løsninger, så det ikke blev nødvendigt at fjerne en tjeneste som mange var rigtig glade for.

      Jeg bruger i høj grad mine egne (mange) oplevelser som eksempler og også hvad jeg har hørt mange andre fortælle. Derfor er der stadig utrolig mange gode dygtige taxafolk som dig. Men jeg kan simpelthen ikke forstå den aggressive, nedsættende og i nogle tilfælde endda sexistiske vrede jeg så ofte bliver mødt med af taxafolk der ikke kan lide at høre at jeg mener man faktisk kan lære noget.

      Det er fedt at der er kommet nogle gode taxaapps. Jeg har ikke selv haft så stort held med Moove. Men jeg vil prøve 4×48.
      Mht rygning, så kan jeg ikke tåle det og kan derfor lugte det med det samme. Så jeg behøver sådan set ikke at se nogen ryge i bilen. Jeg har kun oplevet det én eneste gang i en Uber. Og jeg mener det seriøst når jeg siger jeg oplever det 8 ud af 10 gange i en taxa. Desværre.

      Men igen tak for din udførlige og konstruktive tilbagemelding!

      Christiane

      • Thomas Wiigh Larsen

        Tak for tilbagemelding…

        Husk jeg er ikke alene om denne service…

        Men jeg kan ikke ændre på ret meget mere end det jeg og mine dygtige kollegaer gør.

        Med nuværende lovgivning er det stort set umuligt at få de brodne kar fjerne fra de branchen.

        Men det kan dom jeg fortæller den nye lov hjælpe med ser det ud til.

        Jeg har prøvet at lægge et opslag på din officielle FB men den vil ikke… Det er nok for langt.

        Men jeg håber du ikke kun deler de sure og ukonstruktive taxa meninger, med dit netværk men også mine opslag, så vi kan få de rigtige nuancer med på debatten som gudskelov snart er helt slut for alles vedkommende… Ind til videre

        Thomas vogn 620 uber and out (sorry bad joke)

  4. Thomas

    PS. Det er via mobile så jeg har ikke kunne flytte teksten op og ned så jeg kunne tjekke for slåfejl mm beklager hvis mine tykke fingre har drillet hist og her.

  5. Søren H. Nicolaisen

    Hvor ville det være befriende om folk gad og læse de svar som Thomas Wigh Larsen har givet. Alt det andet bradr der hostes op er ualmindeligt dumt at læse, og beror som oftest på en udpræget grad af uvidenhed om faktiske forhold. Ikke sjældent beskyldes taxier for ting som faktisk er beskrevet i loven. Men at vide det indebærer naturligvis, at man må sætte sig ind i tingene, og det er nok her det oftest kniber, fx for elektronista. Og når man ikke gider yde den journalistiske indsats, ja, så udfører man sit job på samme elendige måde, som de dårligste taxichauffører der heller ikke har sat sig ind i deres stof.
    Og ligesom.Thomas har også jeg kørt jorden rundt adskillige gange med tilfredse kunder. Jeg har haft fast kørsel med børn, uden at jeg har udvist pædofil adfærd og ca halvdelen af mine kunder har været kvinder, og på forunderlig vis har jeg endnu ikke fået voldtaget nogen endnu. Jeg ryger ikke, så i.min taxi har der aldrig lugtet af røg, og da det var min bil er den altid blevet kørt pænt, helt uden at jeg er blevet ratet.

  6. Søren H. Nicolaisen

    Jeg finder det en lille smule morsomt, at du tillægger en mail fra Uber så meget sandhedsværdi, at du tør begrunde en hel artikel på en sådan. Alle der har beskæftiget sig blot perifært med Uber, vil vide, at udsagn fra Uber ikke er specielt troværdige. Alene de mange udsagn, også efter dommene, i hvilke Uber erklærer bramfrit, at de mener at holde sig indenfor rammerne dansk lovgivning.

    Og så kommer du med dette forrygende citat fra en mail fra Uber der lyder: “Uber tjekker en gang om ugen i SKAT’s motorregister, at forsikringer er gyldige for alle biler på platformen i Danmark.

    Javel ja. Nu er Uber jo heldigvis ikke længere i Danmark i egenskab af taxiselskab, men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at vide hvad dine venner i Uber ville svare, såfremt du sendte dem denne liste over udenlandsk registrerede biler, der alle er taget på fersk gerning i at udføre uberkørsel i København,

    Jeg ville mene at det måtte være inyteressant at få afdækket hvorvidt disse biler enten ER godkendt af Uber i Danmark, eller at de ganske enkelt ikke kender til deres eksistens. Jeg ved ikke hvilken af mulighederne derv er mest (u)spiselig. Men spørg Uber om disse biler listet herunder er registreret i SKAT’s motorregister, og at de har gyldige forsikringher i Danmark:

    Biler på svenske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    BCK187
    BPN573
    BUC052
    CMC390
    CRZ909
    DHJ805
    DHR551
    EAF093
    EDW665
    EEC547
    EEX912
    EMB775
    GZC334
    HKE219
    JHK499
    LFB008
    LFN740
    MHC762
    MXT216
    NDU225
    NFD388
    NKD887
    NLR925
    NTZ987
    OHJ905
    RGG516
    RRY301
    RTO773
    RUC131
    TNX438
    UEG430
    UKA629
    ULG536
    WYD996
    XHU664
    XNX595
    XOL499
    XXC928
    WCJ569
    WZD695

    Biler på polske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    DZG30195
    ELA34A4
    GMB16YE

    Biler på Litauske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    FCF313
    FTU928
    GNU874

    Biler på bulgharske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    DB665RN
    TX0793XH
    ZR077TA

    Biler på norske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    PR31257

    Biler på hollandske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    8ZKX84

    Biler på rumænske nummerplader taget på fersk gerning i Uberkørsel i København:

    BR87SIS

    Biler der er ophørt (6)
    Biler der var afmeldt af motorregistret, men alligevel kørte (92)

    Du kan godt se, at din mail fra Uber er lige vel tynd i kanten ikke?

    • Jeg skriver i øst du svarer i vest. Jeg interesserer mig for hvilken service Uber har bragt ind i gamet ved på mange måder at sætte passagerer først. Jeg mener taxa kan lære noget af det. Men der er så meget tunnelsyn at jeg frygter taxa ikke lærer noget som helst. (hvis det da ikke var for de mange konstruktive samtaler jeg har haft med fremsynede lyttende taxamennesker).
      Selvfølgelig skal der ikke foregå ulovligheder, men det er ikke det jeg argumenterer for hvis du ellers læser hvad jeg siger.

      PS. og jeg citerer en mail fra Uber som i det tilfælde altså får lov at forsvare sig selv. Som det er helt almindelige kotume i journalistik.

  7. Hans Nyberg

    Hold da op sikken liste. Mon ikke du skullde sætte dig lidt bedre ind i sagerne inden du kommer med en række fejlagigheder. Det er ikke særlig smatrt af en person der udgir sig som IT expert.

    Jeg vil kun påpege et par af løgnerne.

    2, Chaufføren ved, hvor du skal hen og har allerede ruten, når du sætter dig ind.

    NEJ Uberchaufføren ved ikke hvor du skal hen nødvendigvis. Det er de færreste der oplyser destinationen før de stiger ind i bilen. Hvis de gør det så rissikerer de nemlig at Uber chaufføren afviser dig på grund af for kort eller for lang tur. Mange chauffører ringer kunden op hvis de ikke oplyst destinationen alene for at kunne aflyse den hvis de blir sendt ud på en tur til et sted hvor de ikke kan få en tur tilbage. De ekstremt lave dumpingpriser Uber har gør disse ture til ren forlustture.

    7. Prisen på turen får du på forhånd. Det gør det umuligt for en Uber-chauffør at køre om hjørner med dig og tage lange unødvendige ruter.

    Dette er en af de mest brugte Myter. Du kender nemlig ikke prisen på forhånd og den pris du kan få oplyst er kun en vejledende til ex 97 -130 kr. De svindler for øvrigt med disse vejledende priser da den lave pris er en teoretisk pris der ikke er mulig i bykørsel. I København forudsætter den at du kør over 40 km i timen i snit inkl stop ved trafiklys. Dette er umuligt. I virkeligheden er der næsten altid maxprisen der er gældende men heller ikke denne er nødvendigvis en maxpris hvis der til ex er meget trafik.

    Den anden fejl er at de ikke tar unødvendige ruter. Hvis chauffføren følger den foreslåede rute som de fleste Uber chauffører gør da de ikke er profesionelle så kører de ofte en for lang tur eftersom det er sådan Google Maps foreslår dem. Ubers foreslåede ruter fra lufthavnen i København går ofte den 30-40% længere vej via motorvejen bare den er 1 min hurtigere. Det resulterer i at du blir svindlet med prisen, ofte betaler du 20-30% for meget.

    • Hej Hans

      Jeg har altid oplyst min rute og er kun blevet afvist én gang af Uber (fordi jeg var enormt langsom). Men rigtig mange gange af taxa. For korte turer og fordi jeg havde cykel med.

      Mht ruter. Så vil jeg faktisk hellere have en chauffør følger en fast anvisning end at de selv “kender vejen”. Hvilket de ikke altid gør og nogle gange også lige kører lidt sightseeing.

      Når jeg tager taxa fra lufthavnen til Østerbro er det mindst hver anden gang en taxa vil forsøge at tage motorvejen.

  8. Hans Nyberg

    Din påstande omkring ratings viser at du ikke forstår Uber system som i virkeligheden ikke gir någen som helst sikkerhed for at du får en god chauffør.
    Det viser også det enorme antal af klager og rapporter på nettet om Uber chauffører der opfører sig som psykopater.

    Jeg vil citere en artikel af en person der beskæftiger sig med kundeservice.
    I modsættning til dig ved han hvad han taler om.
    http://customerthink.com/when-did-ubers-rating-system-become-worthless/

    I took an Uber in Fort Lauderdale from my apartment to the airport. The driver had a rating of 4.82, the equivalent of 96.4 of a scale of 100. Definitely a good grade, one that I would have been happy to receive on any test I took. That driver, with the 4.82 rating, got lost on the way to the pick up, didn’t automatically place my luggage in the trunk (I had to lift it myself), was on the phone, couldn’t follow the GPS, turned left when I told her to turn right, and drove too fast and erratically. I couldn’t wait to get out of the car.

    The next experience was also involving an airport run. I flew into Fort Lauderdale and requested an Uber. Two different drivers called me to ask my destination before picking me up. Twice I told them, and both asked if I would cancel my request. Finally, on the third try, I had success. When I shared my experience with the driver, he told me I had been scammed. All drivers know the pick up point and destination. We live close to the airport and those drivers wanted a longer drive and bigger fare. Both of those Uber drivers had rating above 4.5.

  9. Thomas

    Kære Søren og Hans..

    Alle disse faktuelle oplysninger som vi giver her er i bund og grund lige meget.

    En fiktiv forsikring der angivelig er amerikansk så sker der noget så skal der søges erstatning i Amerika.

    At uber tjekker bilerne en gang om ugen ved vi jo er ukorrekt da vi i 3 uger kørte rundt i en anden bil end den uber godkendte. Samt den liste Søren lægget op her på udenlandske biler der betjener uber.

    Men man kan jo være meget blå øjet….

    Uber vil ihvertfald ikke oplyse navnet på det forsikring selskab der angiveligt benyttes…

  10. Søren H. Nicolaisen

    Jeg prøver virkelig at forstå hvad der driver en pige som dig Christiane Vejlø ud i denne selvinscenesatte afklædning af sig selv i denne blog. Jamen kære søde Christiane, prøv at at se hvad du skriver før du trykker SEND. Lad mig blot dvæle ved en af de formuleringer du forhåbentlig godt selv kan se, er dybt dybt useriøs, citat: “Uber chauffører taler sødt til børn”. Jeg beder dig lige reflektere over dette, som jeg – måske naivt – ikke forestiller, mig at du virkeligt selv tror på. Jeg får altså en lyst til at sige “Tag nu lige at stop dig selv, før du bliver FOR useriøs. En sådan sætning, må vel antages at have en modpol, der hedder at rigtige taxichauffører taler taler vredt til børn. Er det din pointe med dette, eller hvordan. Du kan godt selv se, at du er ude om de prygl du får, når du skriver sådan en omgang baljebræk. – ikke også?

    • SØDE Søren, hvad får mon en DRENG som dig til ikke at ville forstå at det faktisk er enormt rart at en chauffør anerkender at der er et barn i bilen og f.eks. som jeg har oplevet giver en müslibar fordi barnet klager over sult. Mit barn ELSKER Uber fordi det er så nemt og hun har gode oplevelser. Jeg prøver at beskrive at den måde jeg (og rigtig mange Uber brugere) har oplevet at chaufførerne gør en ekstra indsats for at man skal føle sig godt tilpas. Jeg fortæller hvad jeg oplever (og hører andre sige). Det er jo ikke bare noget jeg sidder og finder på.

      Det er muligt at du er en sød taxachauffør, der taler pænt til børn og alle mulige andre. Men du taler ikke pænt til mig, når jeg kommer med konstruktivt indspark og mener at en branche i en disruptiontid ville have godt af at lytte. Og jeg ved ikke hvad du mener med at jeg “afkælder mig selv”. Jeg synes det er en underlig seksuel reference som på ingen måde er passende. Og baljebræk. Flot ord jeg ikke kendte. Men kommer nok ikke selv til at bruge det fremover.
      Christiane

  11. Det er jo fair nok, at du er tilhænger af Uber. Du har således mange støtter i LA, og det er altid rart at have i ryggen. :-)

    Omvendt kan jeg så sige, at jeg er tidligere taxachauffør, og jeg deler ikke den skepsis mod standen som nogle har spredt. Måske fordi jeg kun kørte i først Roskilde, og senere i Slagelse. Vi har ALDRIG afvist en kunde fordi turen var for kort, og jeg har – både på Twitter, og i samtaler med venner – fortalt, at hvis de skulle opleve dette i hovedstaden, så skulle de tage den grønne plades numre bag på bilen, og klage til Teknisk forvaltning på grund af nægtelse af kørepligten. Jeg har hørt problemet var størst i lufthavnen, og her gælder det samme. Man trækker en lodseddel, og efter togene er blevet bedre er det ikke helt sikkert turen går til Helsingør eller Korsør når folk kan vælge toget frem for en taxa når de kommer hjem fra en ferie, hvor de måske har brugt for mange penge i forvejen.

    Jeg er enig i, at fornyelse er nøglen til mange forbedringer, og jeg håber da at de enkelte taxaselskaber drikker lidt dialogkaffe i Taxa Danmark regi, så de kan finde nogle gode løsninger ud fra de erfaringer de sammen har om kundebehov. Jeg vil ikke gentage hvad jeg allerede har skrevet om Uber og nu Habil. Linket er dog til seneste artikel om netop ha-bil.dk :-)

  12. FÅ OP TİL 100.000 KR.
    FOR DİN BİL

    Vi Køber alle slags biler, uanset alder og stand. Skal du have solgt din bil her og nu, vil vi gerne give et uforpligtende bud. Ring eller udfyld vores formular det er helt GRATIS at få et tilbud.
    HØJ SKROTPRÆMIE
    FOR DIN BIL

    Vi modtager alle slags biler: Personbiler, Varebiler, Skrotbiler , Skadede og defekte biler, 4×4-hjuls, Biler uden afgift, ATV’er Leasingbiler Motorcykler mv. http://www.skrotpriser.com Danmarks Højeste Skrotpræmie 2017

    FÅ ET GRATİS UFORPLİGTENDE
    TİLBUD PÅ DİN SKROTBİL

    Det eneste du skal gøre, er at udfylde vores kontakt – formular og trykke send. Så ringer vi dig op, og giver dig et super godt tilbud på skrotbil i København. Star Auto Aps

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *