Skoleskema i 2017 ligner noget fra en spionfilm i 80erne

Pædagogik og evnen til at forklare det komplicerede, så modtageren forstår er hele folkeskolens raison d’être. Hvorfor er der så så store mangler i den kommunikation, som skolen sender ud? Det bør ikke være rocket science at lave et skoleskema, som almindelige forældre hurtigt kan afkode- eller hvad?

En ting er de grå hår skoleintra sætter i hovedet på frustrede mødre og fædre landet over. Man kan dog håbe at det make over ,som er på vej skaber de nødvendige forbedringer, som gør skoleintra til det smarte redskab, det bør være.

Men hvad med noget så simpelt som et skoleskema, der viser hvilke fag, eleven har over ugen? Da jeg gik i folkeskolen var et skoleskema noget farverigt med fagene tydeligt placeret uden for klokkeslet. Måske endda med et lille ikon som repræsenterede, hvad man lavede i faget. Nu ser det sådan her ud. Mystiske koder og forkortelser hele vejen.

Og jeg er ikke den eneste, der undrer mig. Forældre landet over er lige nu ved at blive sindsyge over det her ultratekniske skoleskema. Den tid, irritation og ekstra research, det kræver, kunne være undgået, hvis en kommunikationsperson havde brug blot én time på opgaven. Hvorfor er der ikke nogen, der et eller andet sted i processen siger: “Hey, det der giver da ingen mening. Det kan vi da ikke sende ud til almindelige mennesker”.

Tydelig kommunikation er folkeskolens mærkesag over for elever i undervisningen. Det bør gennemsyre al skolens kommunikation. Brugervenlighed bør være en ambition på alle flader.

Og jo det er “bare” forkortelser for fag og lærerens navn og koder til klasseværelser (tror jeg nok), og jeg har da hørt -man kan da bare sætte sig ned og lige bruge lidt tid på at forstå det, så er det heller ikke sværere- argumentet. Men hvorfor gøre noget så uigenneskueligt, hvis det relativt nemt kan gøres mere forståeligt? Vi taler ikke om store investeringer her. Vi taler om et mindset, der tager udgangspunkt i modtageren og brugeren. Det er ALTID muligt at opgradere brugeroplevelsen, og i det offentlige er der mindst ligeså stort ansvar og lige så mange fordele som hos private og kommercielle virksomheder. God kommunikation fordrer engagement.

Jeg ved, at der lige nu arbejdes på et nyt IT-fag til folkeskolen. Jeg har et stort håb om, at der i processen bliver lagt væk på det tekniske som adgang til oplevelser, muligheder, skaberkraft, kreativitet, iværksætteri, nye idéer og opfindelser. Og at det endelig navn, som faget får også afspejler dette. Her handler det nemlig også rigtig meget om kommunikation. Og navnet kommer til at afspejle det mindset, der følger med faget. Handler det om tør teknologi og tekniske redskaber? Eller handler det om at være med til at skabe, opfinde og ændre verden? I sidste ende kan det få stor betydning for om Danmark kan holde sig i front som digital nation, og om vi får produceret den rigtige arbejdskraft til fremtidens arbejdsmarked.

6 comments

  1. Camilla Nymann

    Jeg er helt enig.. Fuldkommen ulæseligt for det utrænede øje (læs: alle brugerne).

    Næste spørgsmål er hvorfor skoleskemaet ligner mit gamle skema fra 80’erne! Kom glad med det nye IT-fag og anden nytænkning :)

    Jeg arbejder selv med at udvikle undervisningsforløb med 3D print til undervisningen i folkeskolen, hvilket er ret sjovt (for både børn og voksne).

    Jeg er desuden frivillig i Coding Pirates og synes, at det er vildt at følge børnenes udvikling og se deres digitale selvtillid vokse. Mange kan faktisk dårlig nok gemme et dokument når de starter (til trods for at de håndterer YouTube, Minecraft og andre spil/apps).

    Men ja, lad os få mindre spionfilm og mere brugeroplevelse :)

  2. John Beltran

    Jeg grinte og græd lidt da jeg så skemaet fordi det minder mig Sharepoint som VUC og HF bruger. Det er virkelig uintuitivt og, synes jeg, dybt uprofessionelt at lave sådan noget teknisk nørkleri her i 2017, nu hvor elektronik faktisk er mere brugervenligt end nogensinde før. Man kan ikke engang logge ud af Sharepoint men skal lukke browseren, fik jeg at vide af en it kyndig som var obs på problemet og sagde at der ikke blev gjort noget ved det foreløbig. Ren dovenskab, tænker jeg, at de folk der arbejder med Sharepoint må være:(

    For at vende tilbage til skemaet, så var det klart mere overskueligt dengang i 80erne og 90erne, synes jeg og jeg hadede enda at gå i skole.

    Hvis jeg skulle døje med sådan et nutidigt skema ville jeg da helt ryge i luften af det!

    Har dog luret skemaet og kodningen og kan se at den hemmelige base er i Jylland i Skive, gemt bag en kirke med alle de hemmelige våben og at alle overhoveder i verden er involveret hehe:0

    Elektronista styrer forresten!

    Så fedt at læse om elektronik set fra et kvindeligt perspektiv nu hvor den del af forbrugermarkedet er så mandsdomineret:)

  3. Regitze

    Hold nu op – det har set sådan ud siden 80’erne fordi det virker og er yderst informativt for brugerne – også forældrene. Har set forsøg på at ændre med både ikoner, farver og mouse over – men er altid vendt tilbage til klassikeren.

    Der var virkelig SÅ meget andet at tage fat på, og langt det meste af Elektronistas indhold er yderst relevant:-)

    • Mikkel Andreasen

      Det er muligt at det er “yderst informativt for brugerne”, NÅR de har lært at afkode det.

      Men pointen er jo at det behøver ikke være noget man skal lære. Det er helt sikkert muligt at lave et skema, der kan læses uden en guide eller behov for at sætte sig ned i længere tid og benytte gamle dages “udenads-lære” for få lært hvad de enkelte forkortelser betyder.

      Jeg ved at forældre til nye børn i skolen, beklager sig over dette format på skemaet. Efterhånden får man det lært og affinder sig med at sådan er formatet.

      MEN DET BEHØVER ALTSÅ IKKE VÆRE SÅDAN!!!

    • Hej Rikke

      Jeg skal snart igen til møde i Disruption rådet. Så tweeter jeg under den åbne del af mødet. Jeg taler selvfølgelig ikke på vegne af rådet men bare på egne vegne :-)
      Christiane

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *