Hot trend: Din data er valuta

Du sætter digitale fodspor, når du er på nettet, og disse er en uudtømmelig kilde til information om dig. Firmaer kan bruge informationerne til at målrette service, ydelser og produkter til dig – men de kan også misbruges.

Der er en ny valuta på markedet

I den digitale tidsalder har begrebet valuta ændret sig, og en magtfuld form for digital valuta redefinerer radikalt forretnings- og IT-verdenen og gennemsyrer din hverdag. Valutaen? Den er din data. Retten til privatliv og databeskyttelse er for alvor sat på dagsordenen, og vi ser nærmere på din fremtid på nettet, og på hvad du kan gøre for at beskytte dig bedre.

Det er ikke en ny tendens, at virksomheder og investorer samler på data og indsigt om os forbrugere. Den nye trend er derimod midlerne til at opnå denne værdifulde indsigt. Sociale medier, mobile enheder, big data, clouds og tingenes internet er alle teknologiske fremskridt, hvor virksomheder udnytter de digitale fodspor, vi sætter.

For aldrig har der været så meget tjek på, hvor vi er, hvad vi laver, hvad vi køber eller for den sags skyld, hvad vi tænker på. Og fordi de fleste virksomheder gemmer store mængder data på ubestemt tid, kan dine samtaler fra i dag eller i går blive til samtaler i morgen eller om 5 år. Og kommer din data i de forkerte hænder, kan det få alvorlige konsekvenser. Så beskytter du dit digitale liv? Er du sikker?

Én oplysning for én personlig service, tak!

Personlig data, der villigt deles, er en afgørende faktor for den big data, der indsamles/kaseres fra forskellige webservices. Og den tendens illustrerer en generel forandring af vores forståelse for den sociale kontekst, hvor dit privatliv bliver en handelsvare. Det er en udvikling, der bliver og i fremtiden kan udnyttes af mange brancher på godt og ondt.

Virksomheder baserer i høj grad deres produkter og services på data fra dit digitale aftryk, og forhåbentligt bliver de endnu bedre til at håndtere og bruge, den data, du aktivt eller passivt efterlader. Dine aktive digitale aftryk er alle de ting, du frivilligt deler om dig selv. Dine passive aftryk er derimod den data, du mere eller mindre ubevidst efterlader, som gemmes og bruges af virksomheder. Det sker fx ved accept af cookies, din browserhistorik eller dine Google-søgninger. 

Jo mere bevidst, du bliver om dit digitale aftryk, jo mere magt får du. På den måde kan du få reel valuta for den data, du generer. Den tanke er i tråd med GFKs undersøgelse, der viser, at 27 procent af internetbrugerne i 17 lande er villige til at dele deres personlige oplysninger i bytte for ydelser som lavere omkostninger eller personlige services. Og der findes allerede sites, hvor du kan sælge din data til virksomheder.

Fremtidens databeskyttelse 

I den kommende tid vil en ny vifte af innovative tjenester også kunne forenkle og forstærke din sikkerhed ved login- og betalingsprocesser, når traditionelle passwords erstattes med fysisk identifikation. Ideen bygger på værktøjer såsom biometriske identifikationsformer som fx din naturlige gestik, mimik, adfærd eller endda dit hjerteslag samt bærbar teknologi, der kan verificere og beskytte personoplysninger.

Facebook gør det nu nemmere at tage kontrollen over egen data

Indtil da er flere store virksomheder gået ind i kampen mod onlinesikkerhed. Senest da Facebook som en del af Data Privacy Day den 28. januar lancerede en ny version af siden Privacy Basics for at hjælpe os alle med at forstå, hvordan man kan tage kontrollen over sine data på hjemmesiden. Lanceringen kommer på et vigtigt tidspunkt, hvor vi netop bekymrer os mere og mere for den personlige onlinesikkerhed. 

Derudover har Facebook for nyligt opdateret deres politik og vil ikke længere lade udefrakommende virksomheder overvåge deres brugere. For ja, hvor der er data, er der mulighed for at snuse – og din data er meget værdifuld. Skandaler om misbrug, ulovlig overvågning, cyberkriminalitet og identitetstyveri har altsammen illustreret, hvor sårbare vores data er i internettets globale rum.

Din data er din valuta

DR3 har også sat fokus på emnet med deres nye programserie ‘Mit liv er stjålet‘, hvor Sisse Sejr-Nørgaard undersøger fænomenet identitetstyveri, samt hvilke konsekvenser det har for de mennesker, der bliver udsat for forbrydelsen. Også medierådet for Børn og Unge har i samarbejde med en del af landets biblioteker lanceret kampagneprojektet ‘Digitale Fodspor‘, der sætter fokus på emnet.

Summa summarum tydeliggøres det, at du selv må op ad stolen, for at beskytte det, der betyder mest for dig, din data, med forskellige sikkerhedsteknologier som fx Kaspersky gratis pc-beskyttelse. Og hvis du for alvor ønsker at tage kontrollen over din data, så er første skridt, at du bliver fortrolig med de privatlivsindstillinger, der nu engang er tilgængelige for dig. For din data er din valuta.

Får du lyst til at læse mere om emnet, så kan du bla. blive klogere med disse Elektronista-artikler:

Artikelserien "Er du sikker?" er sponsoreret af Kaspersky

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *