Vi kan ikke nøjes med ét socialt medie

2 Min læsning

Af Leif Bomberg

Ny analyse viser, at Facebook har langt de fleste aktive brugere, men også mister en del af dem. De deler nemlig deres tid mellem flere forskellige sociale medier.

facebook aktive ned grafik 1

Facebook er det eneste af de store sociale medier, der mister aktive brugere. Twitter, Linkedin, YouTube og Google+ holder stand, mens alle andre får stadig flere aktive medlemmer.

Facebooks markante nedgang på 6 procent i aktive brugere har sikkert flere årsager, men en af de vigtigste er uden tvivl, at mange er begyndt at bruge flere sociale medier.

Det er en trend, man især ser hos unge brugere. De vil ikke nøjes med at være på ét socialt medie, men har typisk taget et eller to ekstra ind – ved siden af Facebook.

Da antallet af timer, folk tilbringer på de sociale medier, ikke er vokset synderligt, må det jo betyde, at der bruges mindre tid på hver enkelt. Og dét kan selvfølgelig ses tydeligst hos det største af dem alle, Facebook.

Med aktive brugere menes i øvrigt folk, der ikke kun kigger ind og lurer på det sociale medie, men som også selv skriver indlæg, kommenterer andres opslag eller uploader billeder.

Ifølge nye tal fra Global Web Index har Facebook stadig langt de fleste aktive – 42 pct. af Facebooks medlemmer.

Men hvor Facebook tidligere var det naturlige sted at gå hen med vores sociale aktiviteter, må Facebook i dag konkurrere med flere alternativer.

Og alternativerne – dem skal man ikke finde hos de ”gamle” Facebook konkurrenter som Twitter og Linkedin, men hos de nye frække opkomlinge som Instagram, Pinterest og Tumblr.

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

11 − three =

No Comments Yet.