Dansk software hjælper læsesvage børn
EyeJustRead hjælper læsesvage børn til at blive bedre læsere ved hjælp af en kombination af software og eyetracking.
EyeJustRead kan bruges til at styrke dialogen mellem en læsesvag elev og elevens læsevejleder og dermed give en bedre vurdering af om læseindsatsen virker.
Samtidig bliver det nemmere at fokusere på de tilfælde, hvor det går godt med læsningen. Det gør det lettere at finde de læsestrategier, der virker for den enkelte og frem for alt understøtte succesoplevelser frem for nederlag. Læsevejleder og elev kan efter endt læsning genafspille og i fællesskab fortolke øjenadfærden under læsning.
Når en elev deltager i ekstra læsetræning, så kan det være en stor udfordring for institutionerne at kommunikere på tværs om barnets niveau. De har manglet et fælles sprog og billeder på, hvordan det helt præcist går en elev.
Ved de nuværende metoder, skal læsevejlederen og eleven huske, hvad der sker undervejs, når eleven læser højt, og det er ikke altid lige let. Der er forskel på, hvad man husker at have oplevet, og hvad man faktisk har gjort. Med EyeJustRead kan man altid gå tilbage for at høre højtlæsninger og se de tilhørende øjenbevægelser.
Ordblinde og andre læsesvage er ikke ens, og lige nu er det op til den enkelte læsevejleder at tilpasse standardmaterialet til den enkelte elev. Det bliver meget lettere med EyeJustRead at se hver enkelt læsers valg af strategi, og tilpasse indsatsen derefter.
Janus Askø Madsen, som har været med til at stifte EyeJustRead, fortæller, at for at styrke motivationen hos eleverne, er de ved at udvikle en funktionalitet, der er baseret på gamification. Det skal være sjovt for børnene, selvom det er svært. Der må gerne gå lidt sport i den.
EyeJustRead vandt Danish Design Awards 2017 i kategorien Better Learning med begrundelsen:
”Et superanvendeligt tool, der kan være starten på en lille revolution for de knap 15 procent af befolkningen, der oplever problemer med læsning.”
Men hvad er det så EyeJustRead gør?
Sådan fungerer EyeJustRead i praksis:
- Programmet installeres på computeren.
- Eyetrackeren sættes på skærmen og tilsluttes computeren via usb.
- Eyetrackeren kalibreres til eleven, som med øjnene følger en prik på skærmen i 10 sekunder. Eyetrackeren udsender infrarødt lys, som reflekteres i øjet. Herefter opfanges øjnenes bevægelser af et kamera, der sidder i eyetrackeren.
- Læreren indstiller elevens profil, så niveau og øvelser svarer til elevens niveau og dagens opgaver.
- Eleven læser højt fra tekst på skærmen, mens øjnenes bevægelser og stemmen optages.
- Efter højtlæsning kan læreren afspille elevens læsning og se øjenbevægelserne. EyeJustRead opsamler en masse data på elevens læseadfærd, som læreren kan bruge i sin analyse af elevens standpunkt, fremskridt og fremtidige mål.
Læsevejlederen kan bruge systemet til nemmere at opsamle data, fx til læsetest, i stedet for manuel opsamling, som det sker nu. På længere sigt vil datamængden hjælpe med automatisk fortolkning af rigtighed i forbindelse med oplæsning. Ved hjælp af machine learning bliver systemet bedre og bedre til automatisk at rette elevens læsning og anbefale indsatser, forudsige udfordringer, osv.
Børns stemmer er sværere at genkende automatisk end voksnes, men systemet lærer efterhånden, som flere bruger det.
EyeJustRead samarbejder om kontrollerede studier med forskere, der arbejder med neurolingvistik og machine learning. De samarbejder også tæt med Nationalt Videncenter for Læsning og Nota, som er et bibliotek for mennesker med læsehandicap. Nationalt Videncenter for Læsning har lavet en evaluering, som du kan læse mere om på deres hjemmeside.
EyeJustRead har samarbejdet med Ordblindeinstituttet og læsekompetencecenteret Dyslexia i Gentofte for test af den første prototype. Hvidovre Kommune har som de første købt softwaren til flere af deres læsevejlederteams, og på facebook.com/eyejustread kan du se en video, hvor en læsevejleder fortæller om, hvordan hun oplever arbejdet med systemet.
Lige nu er målgruppen specialområdet, men i fremtiden vil EyeJustRead gerne nå ud over den elevgruppe, der har det allersværest. Udbredelsen afhænger blandt andet af eyetracking-teknologiens udbredelse generelt.
Softwaren er udviklet med støtte fra Undervisningsministeriet pulje til udvikling af digitale læremidler og Innovationsfondens pulje Innobooster. Næste fase bliver at finde investorer til videreudvikling, og der er forhandlinger i gang med flere potentielle partnere.