Der var engang: Husker du da de consumerbrands brugte store summer på at lave computerspil?

3 Min læsning

Brands store som små har forsøgt sig gennem årene med at lave spil, der ikke bare skal underholde, men også reklamere for deres produkter. Vi tager dig på en retro-rejse gennem nogle af de mest unikke af slagsen, som du måske også selv husker fra din barndom.

Uanset om du var til McDonalds, Guldkorn eller Mathilde Kakaomælk så var der i 80’erne og 90’erne rig mulighed for ikke bare at nyde produkterne, men også give sig i kast med computerspil baseret på selvsamme. Vi tager dig med på en tidsrejse gennem nogle af de mest interessante retro-reklamespil fra dengang, hvor computerspil var en essentiel del af den moderne reklamestrategi.

Dengang McDonalds solgte dig på pomfritter og intergalaktiske eventyr

McDonalds har gennem årene lavet stribevis af computerspil med henblik på at reklamere for deres produkter. Et af de mest populære spil som McDonalds var med til at bringe til verden var ‘Global Gladiators’ fra 1992, hvor du følger de to unge teenagere Mick og Mack, som drager ud på et intergalaktisk eventyr sammen med selveste Ronald McDonald for at redde hele universet fra noget ondt slim.

Gennem alle spillets baner bliver du opmuntret af Ronald McDonald, og uanset hvor du kigger hen, så er der selvfølgelig McDonalds ikonografi eller mad at finde. Overraskende nok, så er selve spillet faktisk ganske godt og blev i 1992 modtaget med positive anmeldelser.

Men allerede året efter var McDonalds på banen igen. Denne gang med et spil, hvor du endelig fik lov til at spille som selveste Ronald McDonald i spillet “McDonald’s Treasure Island Adventure”. 

Her skulle den pomfrit-glade klovn sammen med de andre McDonalds maskotter ud på skattejagt, og kæmpe sig igennem farverige baner fyldt med udfordringer. Selve spillet blev udviklet af det anerkendte spilfirma Sega, også kendt fra spil som ‘Sonic The Hedgehog’.

Sodavand og morgenmad blev også digitale i 90’erne

Det var ikke kun McDonalds der fik lavet spil baseret på sine produkter. For i samme genre finder vi “Cool Spot” fra 1993, der er lavet for at reklamere for 7Up sodavanden. Spillet centrerer sig om figuren Cool Spot, der på daværende tidspunkt var den amerikanske maskot for 7Up. 

I spillet styrer du Cool Spot gennem et hektisk strandeventyr i jagten på 7Up flasker for at få point, og så skal du også holde øje med bogstaver spredt udover banerne, der kan danne sodavandens slogan “UNCOLA” for at udløse spillets hemmelige bonusbaner.

Spillet blev en ret stor succes i USA, men da spillet skulle udgives i Europa blev alt 7Up brandingen slettet. Det var ikke på grund af nogen lov imod skjult markedsføring eller noget. Det handlede udelukkende om at 7Up brugte en anden maskot i Europa, den tegnede figur Fido Dido og man mente, at det ville skabe for meget forvirring hos forbrugeren, hvis der var to maskotter.

Spillets sodavandsflasker du samlede op blev derfor erstattet af røde mønter med et V i sig (V for Virgin Interactive som lavede spillet), og bogstaverne du samlede for at lave 7Ups slogan blev skiftet ud med ordet “VIRGIN”. 

Men det var ikke kun sodavand og fastfood der hoppede med på bølgen. Kellogs producerede også en håndfuld computerspil baseret på deres univers af figurer. Deriblandt “Mission Kellogs” fra 1999. 

Spillet blev givet gratis væk sammen med pakker af Kellogs morgenmadsprodukter, og i spillet tog du kontrol over Tony The Tiger for, at stoppe en ond krokodille fra at stjæle alle morgenmadsprodukterne.

Alt dette er bare toppen af isbjerget, når det kommer til reklamespil. Der var stribevis af dem lige fra Isbjørnen Oswald, der reklamerede for en is af samme navn og over til nyere reklamespil, som skulle sælge Toyota-biler i spillet “Yaris” fra 2008.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

17 − five =

No Comments Yet.