Dansk virksomhed lancerer tracker i udlandet

af

Trackere til måling af sport og fitness, søvn og kalorieindtag har gjort et massivt indtog de seneste år. Danske Idomove så i 2011 et hul i markedet hvor de mente at kunne passe ind. Elektronista har talt med Idomove for at blive lidt klogere på, hvad fremtiden spår for den danske virksomhed og hvad deres nye tracker kommer til at betyde.

idomove_ur_app

V

i dyrker sport på en måde som vi aldrig har gjort det før, stiller krav til hvad vi putter i vores kroppe og ønsker at leve sundt og længe. Det betyder kontrol og måling af alt fra sport og kalorieindtag til søvnmønster. Det har resulteret i et kæmpe boom indenfor trackere, der kan måle netop disse aspekter af vores liv.

For godt et års tid siden så det første armbånd fra IdoMove dagens lys. En enkel, man kunne fristes til at kalde den simpel, tracker, udstyret med et minimum af funktioner.

Efter noget tid på markedet, kom så efterfølgeren til den lidt sparsomme model med navnet IDOMOVE GO. Virksomheden som blev stiftet i 2011 står altså stadig, og Elektronista har talt med virksomhedens CEO, Mads Eriksen, om brandets mission og fremtiden, om boomet indenfor quantified self og om den nye model.

Man kan betvivle om nye trackere kan finde vej ind på et marked som efterhånden kan være mættet for nye producenter, og at nyerhvervelser blot sker i form af opgradering til mere avancerede modeller. Netop også derfor rykker det lille danske brand nu videre til det store udland – nærmere betegnet Tyskland og Norge i første omgang.

Hvis man antager, at markedet er mættet, og at der blot vil være tale om opgraderinger, hvor er det så lige, at endnu en tracker skal passe ind?

Hvis man kigger på den målgruppe som IDOMOVE placerer sig i, vil man straks se en væsentlig højere aldergruppe end mange andre trackere. Det er de 30-70-årige, der er missionen, og de der forsøges ramt af quantified self-bølgen af den danske virksomhed.

Det hænger fint sammen med valget af apoteker som hovedudsalgssted og der kan dermed siges at være tale om en tracker, som både befinder sig i en billigere ende af prisskalaen, og som kan foræres til de gamle forældre og sågar bedsteforældre, der har ønsket om en sundere livsstil. Det er i hvert fald tanken bag trackeren.

Den kode, som IDOMOVE mener at have knækket, er altså billigere trackere med mindre funktioner som ikke skræmmer det ældre segment med marathon og 10-kilimeters powerwalk-ture flere gange om ugen.

Er det ikke også det de andre gør? 
Det simple ved trackeren giver med alderssegmentet i tankerne mere mening, eftersom det kan virke en smule underspillet at lancere en tracker som kan mindre end de fleste andre, som koster mindre og som ikke hænger der hvor vi normalt ville kigge efter noget med sport og fitness.

Men kan en dansk spiller, som satser på et ældre segment, så konkurrere med de store anerkendte brands, som også laver simple modeller?

Udover målgruppen kunne forskellen være den app der medfølger til enheden. Den er meget legende og en avatar udvikler sig i takt med at bæreren af armbåndet udvikler sin fysiske form. Du starter som Zombie og udvikler dig til Super Hero, hvis du virkelig giver den gas. Men om det er nok, må tiden vise.

zombie-576x1024Enhvert produkt skal have nogle af kæmpe imod, og CEO Mads Eriksen fortæller at den største konkurrent er Garmin og deres Vivofit. Det ses tydeligt med den nye model fra IDOMOVE som med lidt ekstra funktioner som automatisk søvntracking placerer sig endnu tættere op af sin konkurrent. Konkurrencen ser derfor mest ud til at placere sig prisen.
Det skal blive spændende at følge det lille brand og dets vej i en digital fremtid.

1 Svar
  • Per
    december 4, 2015

    Selv om at jeg er en smule hybermobil, lykkedes det mig altid at vikle mig ind i ledningerne, uden de store muligheder for selv at slippe ud igen – trådløst er sagen!

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *