Elektronista shownotes #355 – Psykologien bag din tjekkeadfærd

af

Oplever du nogle gange at du automatisk griber efter din mobiltelefon og måske tjekker den lidt mere, end du egentlig synes du ønsker? Tjekker du fx. nyheder mens du ser film, selvom din kæreste synes det er irriterende? Du har faktisk en mulighed for at gøre noget ved det, du selv oplever som dårlige, digitale vaner. Det handler ikke om at fjerne notifikationer eller om at give facebook eller dopamin i hjernen skylden. Bogen Hov et egern! af adfærdspsykolog Anders Colding-Jørgensen er en selvhjælpsbog, som ikke løfter pegefingre, men faktisk virker. I ugens Elektronista taler Christiane med forfatteren om den måde, vi taler om vores tjekkeadfærd, om hvorfor han var utilfreds med en 4-stjerners anmeldelse, og hvad vi egentlig kan gøre, hvis vi gerne vil ændre vores digitale adfærd.

LYT TIL PROGRAMMET ELLER ABONNER PÅ ELEKTRONISTA I DIN YNDLINGSPODCAST-APP

Shownotes

Ugens gæst er Anders Colding-Jørgensen, der er adfærdspsykolog og forfatter til selvhjælpsbogen “Hov et egern”.

Anders Colding-Jørgensens bog fortsætter digitalt – du kan finde det digitale univers her eller læse kapitel tre af bogen, der også er tilgængeligt, her.

Christiane Vejlø har anmeldt Anders Colding-Jørgensens bog “Hov et egern” i Berlingske i slutningen af maj 2019. Anders henvendte sig til Christiane, da han ikke var helt enig i hendes anmeldelse (som ellers var hovedsagligt positiv) – og det blev tilløbsstykket til radioprogrammet her, hvor de blandt andet diskuterer anmeldelsen.

Kan man sammenstille skærmafhængighed og dopaminrus? Christiane Vejlø er tidligere gået til emnet om, hvad skærme egentlig gør ved os. Du kan dykke ned i hendes anmeldelse af bogen Offline her og lytte til podcast #347 – “Nej du er ikke afhængig af din smartphone (men derfor kan du godt ligge den lidt væk!).

“Nu gider jeg ikke høre mere om dopamin” er titlen på et af indlæggene på Anders Colding-Jørgensens blog, hvor han går i dybden med sine input om vaner og digitalisering.

Empiristop står i modsætning til den form for linkbattle, der foregår i den offentlige debat, hvor vi bliver ved med at kaste undersøgelser i hoved på hinanden.


Gode råd fra Anders Colding-Jørgensen
Vi har lokket Anders Colding-Jørgensen til at give en smagsprøve på nogle af de mekanismer, man skal være opmærksomme på, hvis man vil blive bedre til at lægge telefonen fra sig. Her er tre mekanismer, der er gode at være bevidste omkring:

Tjekkekarussellen
Måske kender du det her scenarie: Du tager telefonen frem for at se hvad klokken er, men i virkeligheden kommer til at tjekke 10 andre ting – faktisk ender du med at lægge telefonen fra dig uden overhovedet at finde ud af, hvad klokken er. Denne mekanisme kalder Colding-Jørgensen for “Tjekkekarussellen”.

Det åbne feedback-loop
Når du sender en mail eller lægger et billede på de sociale medier, kan du typisk mærke behovet for lige at tjekke, om der mon skulle været kommet et svar eller en reaktion fra omverdenen. Du har sendt noget ud til verden, og i den periode umiddelbart efter, hvor det er sandsynligt at der kommer et svar af en slags, befinder du dig i “Det åbne feedback loop”, hvor dine impulser

Vigtighedsteatret
Alle de gange, at vi på en eller anden måde fortæller os selv at det er helt vildt vigtigt at tjekke noget, men vi kommer i konflikt med os selv, fordi vi jo burde lade være med at tjekke vores telefoner hele tiden. Det er her, vi spiller et slags “Vigtighedsteater”, for for at imødekomme den indre konflikt, der opstår når vi gerne vil tjekke noget, men egentlig godt ved at vi ikke burde, bilder vi os selv ind at der sker noget helt vildt vigtigt på telefonen, så det faktisk er af nød og ikke lyst, at vi tjekker den.


Elektronista radioprogrammet går på sommerferie og er tilbage igen d. 11. august. Indtil da kan du gå på opdagelse i tidligere programmer her og finde links og viden i tilhørende shownotes her.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *