Elektronista shownotes #349 – Søn af en algoritme

af

Der er dem, der elsker lange shoppeture op og ned af strøget, og så er der dem, der bare skal have deres helt almindelige t-shirt i en fart uden prøverum og kø ved kassen. Online-handel er den oplagt løsning for den introverte shopper – men så er der problemerne med størrelsen. Når du ikke kan prøve produktet, så risikerer du, at det ikke passer, og så skal det returneres. Måske bestiller du bare en masse tøj og prøver det i ro og mag derhjemme, for så at benytte den gratis returmulighed til at sende det tilbage, du ikke passer? For hver gang noget tøj skal sendes frem og tilbage, så bidrager det negativt til klimaregnskabet. Tænk på hvor meget det drejer sig om på verdensplan. En dansk mode-/techstart up har taget tyren ved hornene og skabt en algoritme, som sørger for, at du får en t-shirt, der passer. I ugens Elektronista har vært Christiane Vejlø besøg af Jess Christian Fleischer, co-founder af mode- og techstartup Son of a tailor.

LYT TIL PROGRAMMET ELLER ABONNER PÅ ELEKTRONISTA I DIN YNDLINGSPODCAST-APP

Shownotes

Ugens gæst er Jess Christian Fleischer, der er co-founder af den succesfulde virksomhed Son of a tailor, der skræddersyer t-shirts gennem en tilpasset algoritme.

Virksomhedens kom blandt andet ud af starthullerne og ind på markedet gennem en succesfuld crowdfunding kampagne på sitet Kickstarter.

Son of a tailor bruger en “Ideal size”-algoritme, der kan hjælpe dig med at finde den perfekte størrelse.

Hovedfokus til årets Copenhagen Fashion Summit, som er i gang lige nu, er bæredygtighed – og det er en generel tendens, at det bliver mindre fokus på “single use” i modeindustrien.

Jess håber på at kunne udvide sortimentet i fremtiden, bl.a. med skræddersyede t-shirts til kvinder også.

En af investorerne bag Son of a tailor er Morten Strunge, der står bag den succesfulde lydbogstjeneste Mofibo.

Virksomheden sidder potentielt på meget værdifuld data, fx om kunders størrelser og evt. ændringer i vægt. Selvom Son of a tailor på nuværende tidspunkt kun brugere deres data selv, sætter Christiane fokus på hvor vigtigt de er, at de også i fremtiden tager stilling til dataetik og det ansvar, de har over for deres kunder.

Warby Parker er en virksomhed, der har revolutioneret markedet for salg af briller med deres mulighed home-trial-programs. Konceptet går ud på, at man som potentiel kunde får sendt en boks med fem forskellige briller, så man selv kunne prøve brillerne derhjemme i fred og ro.

Allbirds er, ligesom Son of a tailor, startet på crowdfundingsitet Kickstarter. Virksomheden sælger sko af merinould og fik engageret tech-kunder på en helt særlig måde ved at lytte til kundernes ønsker og have en meget velfungerende platform og salgsstrategi.

Ugens app- og anbefaling

Jess anbefaler noget så simpelt (eller kedeligt, som han selv formulerer det) som Google Maps, fordi han siden sin barndom har været en stor fan af kort. Han synes at Google Maps og Google Earth er hyggeligt tidsfordriv, der vækker nysgerrigheden, men også et godt sted at gå på opdagelse fx i forbindelse med huskøb.

Christiane anbefaler appen UV-indeks, der er lavet af Kræftens Bekæmpelse, til at holde øje med UV-indekset og passe godt på sin hud i solen.

Jess anbefaler også appen Meteogram, hvor man kan se vejrdata og fx hvor langt oppe i højden, man befinder sig (og har lidt af den samme hyggelige tidsfordrivs-funktion som Google Maps og Earth)

Jess er mest engageret på LinkedIn her og man kan følge Son of a tailor på Instagram her og Facebook her.

2 Svar
  • Fanny
    maj 20, 2019

    Synes det gav et fint indblik, tak for det

  • Anna
    juni 11, 2019

    Virkelig en spændende snak at lytte til og tror helt sikkert at intelligente løsninger som fx. Son of a tailor, går en interessant fremtid i møde. Forbrugerne bliver mere og mere forvente, hvorfor skræddersyede løsninger er en god måde at differentiere sig på – medmindre man ønsker at konkurrere på prisen! :)

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *