Er du klar til at flytte ind i metaverset?

af

Er du klar til at lade din analoge virkelighed smelte sammen med den digitale? I fremtiden sidder du fysisk i stuen, men du er til fest i en anden digital virkelighed. Samtidig kommer den digitale verden også ind i stuen til dig. Metaverset er lige om hjørnet, og facebook vil være den største spiller på området. 

Af Christiane Vejlø

Jeg er igang med at (gen)læse bogen Ready Player One. En ret nørdet sci fi omgang med lækkert meget digital kulturhistorie og 80’er retro referencer. Den kan anbefales (især hvis man *gisp* oplevede 80erne). 

I bogen lever hovedpersonen i en dystopisk fremtid og hverdagen består af en form for kollektiv eskapisme i et digitalt univers, hvor man kan ALT. På med VR headset’et og vær hvem du vil være, se ud som du ønsker, gå i skole, udkæmp kampe, fest med vennerne, leg, rejs, gå på arbejde, køb ind og få kærester. Det hele foregår i det magiske metaverse. 

Sagen er den, at vi er godt på vej til det, man kalder metaverset. Allerede tilbage i 2014, hvor Mark Zuckerberg købte den stærkeste spiller på Virtual Reality markedet, stod det klart at verdens største sociale medie også ønskede at indlemme virtuelle verdener i den sociale forretning. Og Facebook satser virkelig. Allerede nu arbejder 20% af alle facebook medarbejdere i afdelingen for VR og AR. Selvom afdelingen blot står for sølle 3% af omsætningen. Indtil nu.

Zuckerberg satser tydeligvis på, at det ændrer sig. Hvis facebook får sat sig hårdt på metaverset er indtjeningsmulighederne nærmest uendelige. Markedet er lige nu vurderet til at være på 18 millarder, men forventningen til 2026 er næsten 190 millarder. Tænk på Apple som både leverer hardware men også har en appstore. Facebook kan sælge VR headsets, virtuelle kontorpladser og mødelokaler, dating services, butikker og festlokaler. Samtidig kan de give plads til udviklere der kan leverer endnu flere oplevelser. Og naturligvis (som Apple) tage en % del af partnernes indtjening. I øvrigt under et nyt paraplynavn, som angiveligt kommer til at lyde mere som noget, der peger på virksomhedens Metaverse rolle.

Det ser ud til at interessen nok skal komme. Allerede nu sælger Gucci sko i Roblox, Louis Vuitton sælger tasker i League og Legends og Travis Scott har holdt en livekoncert to 10 millioner koncertgængere i Fortnite. Spilbranchen er en millardindustri og selvfølgelig flytter den også ind i metaverset. 

Men den nye verden er ikke hun V men også R- ikke kun virtuel men også reality. 

Vi kan tale om tre lag. Det rent analoge og fysiske lag (the real real), det blandede lag (mixed reality), hvor det digitale kommer ind som et filter over den fysiske verden (tænk Pokemon Go) og det virtuelle lag, hvor du helt forsvinder i en ren digital verden/metaverset (Virtual Reality).

Hvis du selv vil prøve en blandet analog og digital oplevelse, så prøv at Google et dyr og vælg “se i 3D” så får du mixed reality lige hjem i stuen. Jeg har personligt introduceret Shark Week på mit kontor.

Her skal du forestille dig, hvad man kan lave med menukort på restauranten, historiske bygninger, møbelindretning i stuen, make up filtre, koncert i haven og fortsæt. Underholdning, teaterforestillinger, forretning, socialisering og selvfølgelig ja sex bliver mere virtuelt. Er det godt? Det er jo op til både dem, der skaber og os der bruger det. 

Det digitale liv er nemlig også et rigtigt liv. Hvilket betyder, at der online ligesom offline også skal gælde sociale og juridiske regler. Så vi taler altså også her om en verden der gerne skal reguleres i en fart, for at vi ikke havner i et digitalt vilde vesten. Forestil dig hvad vi kan rende ind i af seksuelle krænkelser, grooming af mindreårige, hate speech, vold, mobning, økonomisk kriminalitet racisme, og ikke mindst dataindsamling, hvis vi får en virtuel verden at boltre os i med vores egen digitale avatar krop. 

 

I programmet “Når sanserne går online” fra Art Tech Tuesday serien kan du se høre meget mere om fremtiden for kulturoplevelser i metaverset. 

1 Svar
  • Charliey Desezar
    oktober 7, 2021

    Husk også at læse: Ready Player Two

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *