Fra undergrund til big business: Astralis og e-Sports har taget verden med storm

af

Du har måske hørt navnet Astralis, det danske eSports-hold der har taget Danmark og resten verden med storm. Men vidste du også, at Astralis er en del af noget meget større? Vi mødte folkene, som ejer succesen Astralis og hørte om deres store ambitioner for dansk eSport nu og i fremtiden.

Fra niche-underholdning til landsdækkende TV

For to år siden var Astralis et relativt ukendt niche-team med små 10.000 følgere på tværs af de sociale medier. Nu, efter flere VM titler og enorm succes, har holdet mere end to millioner internationale følgere.
Astralis og eSports er big business, og der er mange penge i branchen. Når Astralis udgiver en ny trøje med en spillers navn, så har de på en uge solgt flere trøjer end hvad FCK sælger på ét år.

ESports er blevet mainstream i Danmark, og det er i høj grad takket være danske Astralis, der med den ene VM-titel efter den anden, har fundet sig vej ind i danskernes bevidsthed. Bag Astralis står den danske virksomhed Rfrsh, som også afvikler de internationale turneringer “Blast Pro Series”, der blandt andet er blevet holdt i Royal Arena i København, hvor daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen åbnede begivenheden.

Når eSports-holdet Astralis lancerer en ny trøje med en holdspillers navn på, så sælger de flere eksemplarer på én uge, end FCK sælger på ét år.

Det er den slags store begivenheder, som Jacob Lund Kristensen, den ene af de to grundlæggere af Rfrsh, peger på som grund til at eSports er blevet mainstream, til Elektronistas skribent Mikkel Winther. ESports har simpelthen flyttet sig fra undergrunden og ind i dagligstuen, på forsiden af landets dagblade og er blevet noget til en tendens og en bevægelse, folk samles om i fyldte arenaer for at være en del af.

Træner med de bedste af de bedste

En stor del af succesen som Rfrsh har fundet i Astralis, og deres andre succeshold, er selvfølgelig i det grundlæggende talent, som hver atlet, som Rfrsh selv omtaler E-sportsudøverne som, besidder. Udstyr og faciliteter spiller dog også en stor rolle i spillernes succes: De skal ikke bare være gode til Counter-Strike, de skal også igennem en masse fysisk og mental træning. Derfor er udstyr også enormt vigtigt for Rfrsh, og de har derfor samarbejdet med HP om at få adgang til high-end udstyr, når de træner. Faktisk har Rfrsh været med til at påvirke, hvordan HP har udviklet deres træningsudstyr og netop den erfaring, HP har fået sig gennem samarbejdet med Rfrsh har været med til at videreudvikle deres produkter.

Resultatet af det er blevet til HPs nye gamerfokuserede brand i form af “Omen”, som er særligt gamer-venlige produkter. Samarbejdet mellem Rfrsh og HP er ret unikt, og “Omen” produkterne bærer også præg af at være eSports orienteret: Der er skærme med vanvittig høj opdateringshastighed, så spillene kan afvikles utroligt flydende, der er gaming-headsets med indbygget køling og selvfølgelig gaming PC’ere bygget med henblik på at levere det bedste af det bedste.

Ambitionerne er enorme hos danske Rfrsh

Og hvad er fremtiden for Rfrsh og deres ambitioner? Næste skridt er en fysisk arena til at afvikle turneringer. Indtil nu har Rfrsh booket Royal Arena i København til deres turneringer, men de vil gerne have deres egen bygning at råde over til turneringer og kampe. Derfra er det ikke ligefrem verdensherredømmet de drømmer om, men i stedet et stærkt globalt fællesskab omkring eSports, der er centreret i hele Rfrsh-universet af hold og unikke oplevelser.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *