Gæster i dit digitale hjem

af

A

f Gitte Søby

Det kan være en udfordring at have et digitalt hjem, når man låner eller lejer sit hjem ud. For hvilke services tilbyder man egentlig, når helt almindelige ting, der virker for de faste beboere, som fx Netflix, ikke umiddelbart kan deles med gæsterne, og hvordan vejleder man dem i at betjene hjemmets mange devices?

Vi skulle i sommerhus og lånte vores lejlighed ud. Men det gik op for os, at der var ting, vi ikke kunne overlade til andre selv at finde ud af. Lyset er Philips Hue, radio og musik kommer fra Sonos, og vi bruger streaming i stedet for et almindeligt TV-signal.

Helt almindelige ting, som folk bruger hver dag hjemme hos sig selv, kræver en forklaring i det digitale hjem. Vi havde ikke tid til at lave vejledninger, så vi gennemgik alt, for at finde løsninger.

Philips Hue tænder og slukker vi normalt med en app på mobil eller tablet. Pærerne virker heldigvis også ved almindelig tænd/sluk på en kontakt. Ikke med den lys-indstilling, vi har valgt, men en standard-indstilling. I praksis betød det blot, at vi skulle rundt og trykke på kontakter et par gange for alle lamper. Så virkede de, som folk i almindelighed ville forvente.

Vi har Sonos-højttalere i to rum. I stuen er en Sonos Connect tilsluttet en forstærker og to højttalere. Musik og radio finder vi via Sonos-appen, hvor vi har tilknyttet tjenester som Spotify, TuneIn Radio og vores egen digitale musik fra en server. Det fungerer fremragende.

For at få en gæst til at bruge det, ville det kræve installation af Sonos app, tilknytning af appen til vores bridge, samt at kunne finde rundt i apps og tjenester. Vi gad ikke engang prøve. Jeg gik på loftet og fandt en 17 år gammel ghettoblaster, så man i det mindste kunne høre radio. TV’et var for stor en udfordring at forklare gæsterne. Kombinationen af TV koblet til surround receiver og højttaler, Apple-TV og tre fjernbetjeninger, er overvældende at skulle forklare andre. Gæsterne måtte klare sig med deres egne devices.

Sidenhen har vi købt en fysisk kontakt til Philips Hue-pærerne. Den ligner ikke en almindelig kontakt og er programmeret til fire forskellige settings, som vi nok bliver nødt til at lave en vejledning til, hvis vi igen låner lejligheden ud. Det er lækkert, at kontakten virker med kinetisk energi, så den aldrig løber tør for strøm. Den virker ved tryk, har intet batteri og ingen ledninger.

phillips

 

Det med musik og TV har vi ikke fundet en god løsning på. Vi er ikke vilde med at give andre adgang til vores konti hos streaming-tjenester. Det påvirker de forslag man får, der er typisk begrænsninger på samtidig brug og vi vil også gerne kunne bruge tjenesterne selv. Selve ideen om den personaliserede service er uegnet til deling. Netflix giver mulighed for flere profiler, men det er det samme login til dem alle. Det er ikke muligt for eksempel at afskærme en enkelt som gæsteprofil, uden adgang til de andre profiler. Hele tankegangen hviler på individualisering.

Et digitalt hjem byder på særlige udfordringer, når man lejer sit hjem ud på Airbnb eller laver boligbytte i ferien. For hvilke services tilbyder man egentlig, når helt almindelige ting, der virker for de faste beboere, ikke umiddelbart kan deles med gæsterne? Vejledninger løser selvfølgelig nogen ting, men der skal helst ikke være en stejl indlæringskurve for at opholde sig i andres hjem i kort tid.

På visse punkter føles den digitale udvikling som et tilbageskridt, når det kommer til gæstfrihed. Hvilke erfaringer har du med dit digitale liv, når du skal dele det med andre?

Følg Gitte Søby’s blog her

1 Svar
  • Annika
    oktober 22, 2015

    Vi er ikke typen der lejer hytten ud, til gengæld er den som regel altid besat af diverse fra familien når vi er væk – så de passer hus og hund. Det kræver også vejledninger desværre…

    Har selv prøvet at leje en lejlighed i Berlin, og ud over wifi var der ikke de store udfordringer der, men…. de havde en rigtig god mappe med info (som jo tager tid)..

    Jeg vil mene at I et privat hjem ville jeg have en gæstekonto til wifi (eller alt en sekundær router man sætter på når det er, så er man endnu mere sikret). Vores egen router kan lave 2 seperate forbindelser + 3-4 gæstekontoer. Vores familiegæster har ikke adgang til vores almindelige,

    Vores dør kører på NFC… men ikke alle mobiler kan håndtere det, så hvis det var fremmede var vi nødt til at udlevere NFC-kort til dem (creditcard eller mindre, evt som nøgte/mobil vedhæng, klistermærker ville jeg ikke ønske at give midlertidige gæster). Ville ikke stole på at folk kunne finde ud af at installere en app og tænde på NFC hvis de ikke er stabile brugere.

    TV i stuen – suk… vi har også 3 fjernbetjeninger.
    Ville sætte vores Netflix til en gæstebruger på de forskellige TV (indbygget app frem for caste fra mobil, det rum hvor børn skal sove evt børne-gæstekonto).

    Fjernbetjening til lys ville blive lagt frem, da vores kontakt på væggen ikke giver logik for mange (man kan styre køkkenet fra stuen, da vi skal igennem den først), ligesom indbyggede persienner i vinduerne skal styres fra betjening eller kontakter – soverum har kontakter.

    I Berlin var der en rigtig god mappe. Ud over info vedr. parkeringskælderen (var også modtaget på brev med nøglen), stod der info om nærmeste bus, tog, bageren (og åbningstider) mv… Rart ikke at skulle finde ud af hvor nærmeste bager, kiosk, bus mm er når man står dernede.
    Heldigvis kan sådan en mappe laves i plastlommer eller laminerede sider :)
    Evt også et fysisk kort over området… nærmeste gode steder man kan anbefale (oplevelser og mad).

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *