Guide til de bedste spil til en lun sommer

af

Uanset om du er til Star Wars, monsterjagt eller et af årets absolut bedste spil, så finder du det her i vores guide til hvad du bør spille lige nu.

LEGO-genfortælling af den nye Star Wars til er fantastisk til store og små

(LEGO Star Wars: The Force Awakens fås til  Xbox One, Nintendo 3DS, Playstation 3, Playstation 4, PC, Xbox 360 og Wii U)

lego-star-wars-the-force-awakens-screenshot-14_1138.0

L

EGO spillene har gennem de sidste ti år haft enorm succes med at tage dig ind i stort set alle de store filmuniverser. Uanset om du er til Harry Potter, Indiana Jones, Star Wars eller Marvels superhelte har der været LEGO spil til dig.

Og nu i kølvandet på den seneste Star Wars film er der selvfølgelig også et LEGO spil klar, og dette er uden tvivl det sjoveste og bedste af slagsen til dato.

Spillet følger historien fra Episode 7 (og en smule fra de gamle film), og det hele er præsenteret i en vidunderligt komisk tilgang. Det er på ingen måde alvorligt som i filmene, og spillet er fyldt til randen med jokes for både store og små. Lidt ligesom de bedste Pixar film. Men selvom det hele er med et glimt i øjet, så følges filmens historie slavisk og der er endda indtalt dialog fra filmens originale skuespillere til spillet.

ZZ4F4BBDD3

I selve spildelen tager du skiftevis kontrol over en masse forskellige personer fra filmen, og tager dem igennem eventyret med skurkene. Der skal tæskes fjender med lyssværd, skydes laserpistoler og løses gåder (ved at bygge LEGO figurer). Det hele foregår på en rigtig børnevenlig måde, hvor du aldrig måder en “Game Over” skærm, og det er hele tiden muligt at spille to personer samme tid, så en voksen kan springe ind og hjælpe til hvis det hele bliver uoverskueligt.

Udfordringerne i spillet er aldrig uoverskuelige eller alt for svære, og så er hver mission fyldt med en masse hemmelige ting at finde. For når en bane er gennemført kan du besøge den igen, men spille med figurer som normalt ikke burde være i banen. Så du kan udforske Episode 7 baner som Darth Vader, og bruge hans særlige evner til at åbne op for hemmeligheder i spillet.

Uanset om man er ny eller gammel Star Wars fan, så er der virkelig meget at komme efter i LEGO Star Wars. Der er så meget indhold i spillet, og det er virkelig sjovt at besøge alle stederne fra den nye film og se dem i LEGO udgaver, og ikke mindst opleve de mange jokes der er proppet ind i spillet.

Det er et perfekt spil til de yngre Star Wars fans, og endnu mere perfekt som et spil hvor ældre og yngre fans kan mødes og have det sjovt sammen.

Elektronista anbefaler til
– Store og små Star Wars fans

 

Årets bedste spil er formentlig fra Danmark

(Inside fås til Xbox One og PC)

INSIDE_01

Det er knap seks år siden, at danske Playdead udgav deres debut spil i form af Limbo. Et spil der har gået sin sejrsgang verden over, og modtaget et hav af priser siden da. Nu er danskerne klar igen, denne gang med spillet Inside.

Limbo og Inside deler ikke bare folk bag spillet, de deler også meget af det samme DNA. Begge spil handler om en dreng, der må gå så grueligt meget igennem, og en historie der bliver fortalt uden ord men i stedet igennem din rejse og alt det som sker omkring dig.

gif5

Begge spil har også hang til gåder, rigtig mange gåder. Der er ikke meget almindelig action i Inside, men i stedet er der et hav af gåder, som alle formår at overraske og være varierede hele vejen igennem spillet. Inside er ikke bange for at introducere en type af gåder, eller en bestemt gimmick, og bare efter et par gåder smide alle etablerede idéer og koncepter ud. For bagefter at introducere et helt nyt sæt af ideer fem minutter senere.

Og den tilgang til spillets gåder gør, at det hele tiden føles friskt og fascinerende. Det bliver aldrig forudsigeligt, og det er i sig selv en enorm kraftpræstation.

Inside er et spil der er svært at beskrive med ord. For enhver beskrivelser af gåderne vil fjerne glæden ved at regne dem ud, og det er der hvor spillet virkelig brillerer. Gåderne er så eminent designet, de føles aldrig som om de er bevidst gjort umulige.

gif1

Der er intet som er uigennemskueligt og føles alt for indforstået. I stedet føles alle gåderne som overkommelige udfordringer, og det handler bare om at angribe dem på den rigtige måde og så går lyset op for dig, og så virker det indlysende. Måden hvorpå den næste gåde i spillet inddrager elementer fra den forrige, og hele tiden bygger videre på ideerne og færdigheder du har lært gør, at det er næsten umuligt at slippe controlleren. Også fordi at Insides verden er så unik og anderledes, at man simpelthen er nødt til at se hvad der gemmer sig i den seneste scene.

Selvom Inside kun er fire til seks timer langt (afhængigt af hvor hurtigt du regner gåderne ud), så føles hvert minut som noget helt specielt. Der er ikke noget unødvendigt fyldt eller kedeligt i Inside. Alt hvad der står tilbage i spillet er af en exceptionelt høj kvalitet, og alt hvad der kunne stå i vejen fra det er skåret væk. Hvert øjeblik, hver gåde og scene føles ekstremt velovervejet, håndlavet og planlagt ned til mindste detalje.

INSIDE_shot_12

Inside er en tour-de-force af hvad der kan lade sig gøre, når kunst og interaktivitet smelter sammen og alting går op i en højere enhed. Det er et fantastisk spil, det er en fantastisk oplevelse og det er noget helt specielt.

Du må ikke gå glip af Inside.

Elektronista anbefaler til
– Alle der vil opleve et af årets absolut bedste spil

 

 

Kulthittet om monstrejægerne tager en sejrsrunde

(Monster Hunter: Generations fås til Nintendo 3DS)

monster_hunter_capcom-1200x675

Monster Hunter serien har gennem mere end 10 år været en lille niche indenfor spil. Det har været en serie af spil, som med nærmest stor stolthed har været umulige at komme igang med. Det har fostret et online fællesskab af fans, der deler alt fra strategier til opdagelser med hinanden, og på trods af det er et spil som aldrig rigtig har været online. Så har det et af de mest engagerede online fællesskaber derude.

Derfor er hvert eneste nye spil i serien en blanding af nye eventyr for fans, og et konstant forsøg fra spillenes skaber på at få nye fans ombord. Noget som har været seriens absolut største udfordring. For idéen bag spillet er simpel: Du er en jæger, som skal fange gradvist farligere og farligere dyr. Deres knogler og andet snask fra deres kroppe kan du sælge, eller omdanne til våben som du nedlægger fjender med.

monster_hunter_x-3388606

Du kan også specialisere dig med at vælge en bestemt type af våben. For hvert våben er nærmest som et hel ekstra spil i sig selv. De har alle unikke fordele/ulemper, og hver af dem tager timer at blive specialiseret i. Og det samme gør sig gældende med alle dyrene du skal nedlægge.

Hver fjende er som en gennemtænkt, drabelig, gåde. Der er et mønster, struktur og strategi til hver eneste fjende. Nogle gange er de fuldkommen unødvendige, og du kan bare tæske løs. Men med de store fjender, så handler Monster Hunter: Generations lige så meget om at gå et par skridt tilbage og se hvordan fjenden bevæger sig. Hvis det venstre bagben bliver løftet, så ved du efter mange fejlslagne kampe, at det betyder at den gør klar til at hoppe hen imod dig. Løfter den hovedet højt op, så gør den klar til at sprinte imod dig og sådan bliver det ved. Hver fjende er bygget op som en gåde der skal pilles fra hinanden for, at kunne besejres.

Selvom Monster Hunter: Generations ligner et almindeligt actionspil. Så er der langt mere strategi i spillet end det gennemsnitlige actionspil. Der skal virkelig tænkes, planlægges og laves rigtig meget forarbejde før du kan svinge dit sværd og jagte monstre rundt omkring i spillets verden. Så hvis du ikke har lyst til at bruge mange timer på at forberede dig på at jage monstre, så er det her nok ikke spillet for dig.

Spillet er ikke det optimale sted for nybegyndere at starte, og det kræver en del arbejde i de første timer (og et besøg eller fem på en wiki) for, at forstå alle facetter af spillet. Men investerer man tiden, så er der er i Monster Hunter: Generations et spil som er helt unikt i spilbranchen.

Det er ubarmhjertigt i hvad det forlanger af dig som spiller, men får du først penetreret det afvisende ydre, så er der et varmt og bankende hjerte inde bag ved, med et spil som har så meget at byde på i dets univers at det er meget nemt at forstå hvorfor Monster Hunter serien har en så dedikeret fanskare som den har. Som mødes dagligt på forums og dedikerede fansider, mange år efter hvert spil bliver udgivet. Det er ikke bare et spil, det er en livsstil.

Elektronista anbefaler til
– Dig der vil fortabe sig i at jage sjældne monstre

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *