LEGOs kæmpe succes med Super Mario følges nu op med lillebror Luigi

af

Du kender ham som den grønne i Super Mario familien, men lillebror Luigi kan faktisk meget mere end bare være den ranglede bror til Super Mario.

Sidste år lancerede LEGO det populære “LEGO Super Mario” sæt, som bragte den elskede spilfigur ind i LEGOs verden af fysiske klodser. Nu er det så endelig blevet tid til at Marios bror også skal forvandles til LEGO.

I forbindelse med lanceringen af LEGO Luigi og hans spøgelseshus, snakkede vi med en af de digitale designere på projektet, Amy Bennett, om arbejdet med ikke bare at bringe endnu en figur ind i LEGO Mario universet, men også gøre Luigi markant anderledes. Amy bygger nemlig ikke selve LEGO figuren, men bruger sin arbejdsdag på at udvikle de interaktioner som Luigi-figuren kan lave med resten af LEGO-sættet.

LEGO Super Mario er meget mere end bare LEGO klodser af spilfigurer

For en af de mest interessante ting ved LEGO Super Mario er, at det fusionerer den fysiske leg med den digitale. Figurerne har nemlig en sensor i bunden, som kan genkende særlige klodser og dermed ved LEGO Mario, at han hopper på en fjende, går på sand eller blive slynget gennem luften. Figurerne er fyldt med en masse teknik, som ikke bare giver dem liv med lyde og ansigtsudtryk, men også forbinder dem med en app hvor point kan tælles og de fysiske LEGO-baner du bygger kan deles med andre.

Under udviklingen af Luigi, så arbejdede vi meget med at nu hvor Mario og Luigi begge er der, så skal de kunne interagere sammen og man skal kunne lege med dem. Ikke bare i den leg vi selv opfinder men også i den måde teknologien understøtter det på. Fortæller Amy Bennett og viser hvordan man kan få LEGO Mario og Luigi til at snakke sammen via deres indbyggede Bluetooth-forbindelse og dermed kan de sammen gå på opdagelse i det spøgelsesslot, som er en del af LEGO Luigi sættet.

Her bliver samarbejdet mellem de to figurer meget tydeligt, når foreksempel Mario bliver fanget af et spøgelses i et maleri, og Luigi skal redde ham ved at lave nogle aktiviteter med klodserne. Sammen kan de også hjælpe hinanden med at slå fjender og samle endnu flere mønter sammen.

I dagligdagen sidder os der bygger interaktionen med figurerne, altså hvordan de skal reagere og hvilke muligheder de skal have, tæt sammen med dem der faktisk bygger de forskellige LEGO sæts. Det betyder, at vi hele tiden kan vende idéer og nogle af de ting vi gerne vil som interaktionsdesignere påvirker udformningen af LEGO-sættet og omvendt bliver vi inspireret af de konstruktioner som bliver lavet og så koder vi nye interaktioner ud fra det. Fortsætter Amy mens hun viser LEGO Luigis Mansion sættet frem og uddyber.

Luigis Mansion LEGO-sættet er foreksempel baseret på serien af spil med samme navn, og da vi udviklede det fysiske LEGO-sæt så havde vi selvfølgelig nogle definerede rammer af både Nintendo men også selve spillet, de regler og muligheder det indeholder. Forklarer Amy og viser hvordan hun og holdet blev inspireret af Luigis Mansion spillene som fundament til at opbygge de muligheder som LEGO-figuren har i sættet.

Inspireret af computerspil, men først og fremmest stadigvæk legetøj

I en af de ting er den Ghostbusters-agtige støvsuger som Luigi bærer i hele spillet, og inde i LEGO-sættet er den en essentiel del af legen, når Luigi skal fange spøgelser ved at du fysisk skal tænde for støvsugeren og svinge Luigi fra side til side for, at simulere at han kæmper med at holde spøgelset fanget og suget ind i støvsugeren. Præcis som det foregår i spillene.

Det er dog ikke kun spøgelser der skal fanges med støvsugeren. Luigi kan også bruge den til at undersøge alle mulige afkroge af LEGO-sættet og finde en masse hemmeligheder i form af mønter og ekstra ting der gør legen med LEGO-sættet sjovere. Og det er dét som er kernen ved alle LEGO Mario tingene. Det blander ikke bare det fysiske og digitale, men også den strukturerede leg som findes i den medfølgende app, men også den ustrukturerede og improviserende leg som vi alle kender fra LEGO. Hvor man selv opfinder historierne, sætter klodserne sammen på nye måder og skaber helt nye oplevelser.

Selvom Amy ikke har kontrol over den del af legen, så er det også vigtigt for hende i arbejdet at de ting hun bygger, koder og putter ind i LEGO Mario og Luigi figurerne også virker udenfor den strukturerede leg.

Vi bruger en del energi på, at tænke på hvordan figurerne fungerer både i og udenfor appen. Det er alt fra små ting som, at vi ikke begrænser hvor mange gange du kan hoppe på en klods og få mønter, eller vi ikke dikterer i hvilken rækkefølge som tingene skal sættes sammen i LEGO-sættet. Det er i sidste ende legetøj, og man skal have lov til at lege med det som man vil.

Luigi er dog ikke den sidste figur, der bliver udgivet i LEGO Mario universet. Amy Bennett og hendes hold af udviklere er allerede nu igang med at lægge sidste hånd på LEGO Princess Peach der kommer til efteråret, og igen udvider hele LEGO Mario universet med nye interaktioner og muligheder.

LEGO Luigi startpakken koster 549kr og Luigis Mansion sættet koster 349kr.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *