NYTÆNKNING OG TEKNOLOGI FORHINDRER SPILD HOS MODEBRAND

3 Min læsning

 Det engelske brand Unmade benytter sig af software til at producere varer efter kundernes specifikke ønsker og minimerer derved spild. Bestillingen foregår over nettet eller via Ipads i deres fysiske butikker.

Unmade producerer strikvarer efter kundens specifikke ønsker. Processen finder sted i deres fysiske butik i London eller online, hvor en platform gør det muligt først at vælge en model og dernæst costumize den ud fra et i forvejen fastlagt design.

Det tager Unmade få dage at producere en striktrøje, hvorefter den sendes direkte til kunden. Er du kunde i den fysiske butik, kan du være heldig kun at skulle vente en time. Hele produktionsprocessen foregår lokalt, og Unmade fremstiller kun allerede bestilte varer og har derved ingen tiloversblevne lagervarer.

Umiddelbart kan Unmades forretningsmodel ligne tidligere tiders skræddervirksomhed, men faktisk er de langt mere fremsynede end de fleste andre produktionsvirksomheder i en branche, der stort set ikke har ændret sine processor de sidste mange år.

Det estimeres, at 10% af alt produceret tøj på verdensplan går direkte til spilde, og derved er modebranchen en af de allermest forurenende brancher, kun overgået af olie- og gasindustrien.

Unmade producerer udelukkende tøj, der er købere til og ender dermed ikke med at have et større lager, der enten skal sælges billigere eller smides ud. Derudover giver Unmades forretningsmodel bedre betingelser for et mere afbalanceret cash flow, fordi de ikke skal lægge ud for de næstkommende kollektioner, som traditionelle tøjvirksomheder og dette aspekt er ofte en afgørende faktor for overlevelsen af især mindre, nyopstartede virksomheder.

Unmade rammer også en tendens i tiden, der afspejler forbrugerens ønske om meddeltagelse og costumizing af hverdagsprodukter. Ved at skabe en grundlæggende platform med muligheder for at ændre på design, farver og udtryk, har kunden mulighed for at købe et produkt, der i flere henseender lever op til egne ønsker og samtidig skaber samhørighed.

I de seneste år er fokus på grøn produktion og spild markant øget i den internationale modebranche. Mastodonten H&M og kædens underbrands har bl.a., for år tilbage taget initiativ til genanvendelse af tekstiler ved at indsamle kundernes brugte tøj for at reducere modebranchens påvirkning af miljøet. Også samarbejder mellem velgørenhedsorganisationer og modebrands har kronede dage, men en egentlig ændring af en af branchens  grundlæggende præmisser: overproduktion med stort spild til følge, synes ikke taget op til overvejelse.

Unmades tilgang til produktion kan ses som en del af en såkaldt Disruption Trend, en ny og forbedret måde at anskue tingnene på, der forandrer eksisterende brancher og giver os et indblik i, hvordan fremtidens modebranche vil komme til, at se ud. Den digitale udvikling transformerer i disse år veletablerede brancher ved at ændre måden hvorpå vi altid har anskuet et problem og i tilfælde som med Airbnb og Uber, vender hele markedet på hovedet. Sammensætningen af Old-school-strikning og moderne 3D-teknologi er i princippet ikke raketvidenskab, men det er nytænkende og innovativt og et videnbyrd om, at netop teknologi vil komme til at spille en meget stor rolle for modebranchens fremtid.

Køb din nye innovative striktrøje hos Unmade her

Hør Christiane forklare mere om Disruption Trends her.

 

 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

sixteen − 5 =

No Comments Yet.