Podcast #324 Kend dit Kina – det blir vildt!

af

D

u bliver muligvis rimelig lamslået, når du hører det her program. Hvis du troede Kina bare var en kopination med mange mennesker og noget med nogle overvågningskameraer, så gør dig klar til et skørt, skørt indblik i den kinesiske techrevolution. Det handler om at blive førende indenfor kunstig intelligens, om at betale sin shopping med “et smil”, om at blive verdens største økonomi, om at kortlægge og genkende ansigterne på hele befolkningen og om at trække point fra borgerne, hvis de går over for rødt eller ikke betaler deres regninger til tiden. Christiane Vejlø (@christianevejlo) har kinakender og journalist Christina Boutrup (@ChBoutrupi studiet.

LYT TIL PROGRAMMET
ELLER ABONNER PÅ ELEKTRONISTA I DIN YNDLINGSPODCAST-APP

Shownotes

Bog: Den store techrevolution – sådan former Kina vores fremtid

Hvor vildt har de det i Kina?

De tjenester vi andre kender er ikke altid tilladt i Kina. Man taler om The Great Firewall of China. Når man rejser ind, har man ikke længere adgang til Facebook, Instagram, Google osv. Men hvilken teknologi bruger de så selv?

Xiaomi’s Mi 8 er den største iPhone copycat til dato

Google på vej til Kina, bøjer sig for censur 

Verdens største nethandelsfirma hedder Alibaba og ligger i Kina

jd.com er Alibabas største konkurrent i Kina og integreret i appen WeChat

Du skal kende alt i én appen WeChat

Pay with a smile: Alipay og WeChat Pay

Ansigtsgenkendelse uden moralsk kompas

Værd at dykke ned i: Inside China’s Dystopian Dreams: A.I., Shame and Lots of Cameras

Ansigtsgenkendelse: Kina eksporterer it-diktatur til Afrika 

Kina bygger et pointsystem, der belønner og straffer borgernes adfærd

The odd reality of life under China’s all-seeing credit score system

I samme genre: Netflix sci-fi-serien Black Mirror – fortællinger fra din dystopiske fremtid

MIT: the 50 Smartest Companies

Tech news

Kina har købt Musical.ly og rebrandet appen som TikTok

Det kinesiske ansigtsgenkendelses teknologi tager også fejl: kan ikke skelne mellem et reklamebillede og en fysisk person

Ugens anbefalinger

Christiane Vejlø anbefaler: Hent rapporten med de 9 dataetiske anbefalinger fra ekspertgruppen

Christina Boutrup: South China Morning Post: International Edition et internationalt, men Alibaba-ejet nyhedssite om hvad der sker i Kina

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *