Programmering og robotter i børnehøjde-Podcast #153

af

P

rogrammering, algoritmer, koder, robotter og børn. Fremtidens faglige udfordringer behøver ikke at være forbeholdt Phd studerende på DTU. Børn helt ned til børnehaveklassen kan med fordel beskæftige sig med ny teknologi og blive klogere på hvordan computere fungerer. Lyt med når vi taler algoritmer i folkeskolen med Karin Høgh fra Itogleg.dk og Sohie Hovdekorp fra Kodesmart. Og så besøger vi OA på Langelinieskolen.

Børnene lærer at give computeren kommandoer, de lærer altså med andre ord at kode. Og når man kan kode er det som at få en tryllestav hånden. Så kan man skabe verdener, billeder, spil, historier og opfindelser helt efter sit eget hovede. Som klassen erfarede med app’en Scratch.IMG_7219

Programmering er som så mange andre sprog. Nemmest at lære jo yngre man er. Det handler om færdigheder, som kan blive afgørende i fremtidige job og i forståelsen af den gennemdigitaliserede verden vi er på vej ind. Børnene hjalp hinanden og samarbejdede om at løse programmeringsopgaver i app’en.

IMG_7208

Børnene lærte både at programmere og styre robotter. De fik en forståelse for kommandoer og sammenhænge. At en computer kun gør hvad den bliver bedt om. Sophie Hovedkorp fra Kodesmart underviste i apps som Scratch og Codeable og robottene Beebot og Dash. IMG_7153

Apps som børnehaveklassen brugte

SchratchJr.

Fix the factory

Codeable

Hour of code

Year of code

IMG_7173

Robotter som børnene legede med

Dash og dot

Beebot 

IMG_7169

 

Links og tips til at komme igang

itogleg.dk

Klub kodesmart

Teknologisk Instituts undervisningsside

Hvad kan robotter lære os?

Skolespring.dk

IT i undervisningen

IT i børnehøjde www.itib.dk/

appacademy.dk/folkeskolen/gratis-webinar-programmering-folkeskolen/

http://codingpirates.dk/

Medierådet for børn og unge

Undervisningsmaterialer- teknologi

Playconsulting

Codedog bog om programmering kick starter projekt

Coder Dojo

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *