Rapport: Generationsforskelle i den digitale verden

af

Adobe har lavet en undersøgelse, som ser på hvordan alder spiller ind, når vi forholder os til online reklamer og influencers.  Undersøgelsen ’Across the Generations’ fortæller blandt andet at Generation Z er mest påvirkelige, når det gælder såkaldte influencers. De unge har mest tillid til at virksomheder vil behandle deres data ordentligt. De bytter gerne data for brugeroplevelser, men de ved også godt at deres data er meget værd og er hurtigt videre, hvis de ikke får hvad de forventer. Til gengæld er det de ældre baby boomers, som er mest villige til at dele data hvis der ligger et særligt godt tilbud og venter.

1) Generation Z er mest påvirkelig overfor online indflydelse
Generation Z (unge op til 23 år) er den første generation, der er vokset op med internettet. På trods af det viser nye tal fra Adobes undersøgelse ’Across the Generations’, at den unge generation er de mest modtagelige overfor online indflydelse. Ifølge undersøgelsen mener 43 pct. af de adspurgte, at denne aldersgruppe er mest påvirkelig. Det er over dobbelt så mange ift. den ældste af de undersøgte aldersgrupper (17 pct.), de såkaldte ’Baby Boomers’ (årgang 1946-1964). Generation Z er tilsyneladende selv klar over dette, 41 pct. af respondenterne fra denne aldersgruppe medgiver nemlig, at de er de letteste at påvirke.


2) Data byttes for unikke brugeroplevelser
Den unge aldersgruppe er ifølge undersøgelsen også mest tilbøjelige til at dele deres personlige data med virksomheder på nettet. 69 pct. af generation Z-respondenterne svarer, at de er villige til at dele deres data med virksomheder mod et gennemsnit på 52 pct. for ’Baby Boomers’. De unge er dog helt klar over værdien af denne udveksling. Det ses, at de er hårde overfor virksomheder, der ikke leverer den brugeroplevelse, der forventes, og hele 21 pct. er villige til at mindske udleveringen af data med disse virksomheder.


3) Unge er de mest tillidsfulde internetbrugere
Når det kommer til online tillid skiller de unge sig igen ud fra de øvrige aldersgrupper. Her ses det, at 28 pct. af generation Z har tillid til, at virksomheder vil behandle deres data ordentligt og ’gøre det rigtige’ med dataene. Det er knap 10 procentpoint højere end for de ældre ’Baby Boomers’, hvor kun 17 pct. af respondenterne har tillid til dette.

Læs mere om rapporten her.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *