South by South West- som var du der selv

af

A

f Sabine Storm

Austin, Texas er normalt en by med BBQ restauranter og cowboy støvler på hvert et hjørne. Men hvert år gennemgår Austin en stor makeover og bliver forvandlet til festivalen South by Southwest (SXSW) med 60.000 gæster. Elektronista udsendte beretter. 

Natteliv_5_wifi

SXSW har 3 hovedområder: Musik, Film og Interactive og tiltrækker digitale entusiaster, film branchens bedste hoveder og musikere som enten gerne vil blive til noget stort eller allerede er store. Udover keynote talere og koncerter er der en stor udstilling med teknisk gear fra digitale firmaer, en spil udstilling, startup konkurrencer og workshops man kan deltage i.

Den typiske South by Southwest festival gænger er et mix mellem en japansk cyber nørd med en frisure der kunne være printet i 3d, journalister, bloggere der til forveksling ligner house dj’s og europæiske designere med avantgarde tøj. Sidst men ikke mindst er der klynger af fyre der ligner en startup eller et rock band.

Festivalgænger_1

South by Southwest er som kulturens – især den digitale’s svar på en Roskilde Festival, og programmet er tæt pakket med events man spænder imellem og er bange for at gå glip af.

Om natten fortsætter SXSW over i, hvad der for nogle er den vigtigste del af festivalen, festerne hvor der ivrigt bliver netværket og delt visit kort ud. Dropbox, Facebook, Mashable, Indiegogo, Spotify og VICE er blot nogle af de mange større firmaer der har slået et telt op i byen og holder fester med fri bar hver aften, og hvor kendte musikere som Snoop Dog, Lady Gaga og Jay C giver exclusive intim koncerter i den digitale fremtids navn.

Når man ankommer får man et festival badge som er mærket med en QR kode. Ved hver udstilling eller indgang til en event bliver ens kort scannet og man kan nogle steder bytte sig til merchandise ved at give ens personlige detaljer væk via netop scanningen.

Badge_2

South by Southwest Interactive: 

Dette års store taler emner var: wearables – teknologi man har på, som for eksempel et Nike smart ur der måler ens trin. Videnskab, Kreative arbejds metoder fra firmaer som for eksempel IDEO og FROG. Samt internettet, privacy og internet aktivisme,

Den første der fik fyldt den store scene med plads til 3500 i publikum, var Julian Assange, Wikileaks ophavsmand. Julian Assange sidder indespærret i Equador’s ambassade i London, herfra ringede han til South by Southwest via Skype!

Assange_2

Julian snakkede om hvordan online aktivisme har ændret sig radikalt i takt med mediernes muligheder. Han diskuterede hvordan internettet skulle have været et værktøj for frigørelse men er endt med at blive en aggressiv form for personlig og statslig overvågelse. Der var ikke meget i Julian Assanges interview man ikke havde hørt før, men det føltes specielt at sidde ansigt til ansigt (over skype) med en mand der har formået at ændre den online verden så radikalt.

Ironisk nok var den næste taler Edward Snowden, han ringede til et publikum af samme størrelse, ikke over Skype men via Google Hangout.

Det var ikke til at vide hvor han ringede fra, men rygterne sagde Rusland. Snowden brugte sin time på at tale til publikum om at de havde ret til ikke at blive overvåget. Vi lever nu i et samfund hvor forbrugeren ikke længere betaler for sine produkter, men hvor forbrugeren ER produktet. Han talte om at NSA overvåger alt og alle online, og at det for tiden er nemt for NSA, da de fleste digitale services ikke kryptere din personlige information særlig godt. Måske er der et marked indenfor services der respektere forbrugerens private ret.

En uventet taler på SXSW Interactive var Kevin Bacon. Ja! – ham den atletiske danser fra 80’ernes Footloose. Kevin Bacon snakkede om sit sociale velgørenheds koncept www.sixdegrees.org. 6Degrees også kaldet ‘Dit Bacon nummer’ er en term der blev opfundet af 3 Bacon fans i 90’erne, de synes det var sjovt at alle skuespillere på en eller anden måde leder til Kevin Bacon. Bacon nummeret er derfor hvor mange led der er fra en hvilken som helst skuespiller til Kevin Bacon, og er tilmed blevet en google søgning feature. Kevin Bacon anvender denne ide til at fundraise penge til velgørenhed, ved netop at bruge hans led til alle berømte skuespillere.

Bacon

En af de lidt anderledes keynote talere var Anne Wojcicki fra 23&me. 23andme.com er en organisation startet i 2006. Konceptet er simpelt: du betaler 99 dollars, en pakke bliver sendt til dig hvori du skal samle en spytprøve og sende tilbage til 23&me. Derefter vil du modtage en komplet rapport over din genetiske arv. Anne Wojcicki fortalte at der er rigtig mange firmaer, medicinal firmaer især, der tjener mange penge på syge mennesker, og nærmest ingen tjener penge på raske mennesker. Deraf udsprang ideen om 23&me. Ud af ethvert menneskes genetiske arv ligger der nemlig enormt meget information gemt, blandt andet hvilke sygdomme man er i risiko gruppe for at få. Anne Wojcicki blev spurgt om hvorvidt man kan stole på at 23&me ikke sælger ens genetiske materiale til interesserede firmaer. Anne svarede at det var netop en af grundene til den høje pris, at kunden ikke er produktet.

Udstillingen- Expo

Diverse_3

Den digitale udstilling har ry for at være stedet hvor fremtiden holder release party. Ved første øjekast virkede udstillingen nu mere som en forlystelses park for forvirrede firmaer. Mange af produkterne cirkulærerede omkring populære emner som sociale spil, social markedsføring, wearables der kan hjælpe dig til at få en bedre fysik og sociale musik og video delings services. Der var en general mangel på nytænkning og overraskende produkter med et klart formål. Også lande var repræsenterede, Holland, Tyskland, Korea og Japan var at finde blandt udstillere. Ved nærsyn gemte der sig alligevel nogle interasante ideer.

Zensorium er en digital service der virker sammen med en lille device ved navn Tinke. Man sætter sin tommeflinger på Tinke og venter 30 sekunder, derefter bliver man konfronteret med ens fitness tal, og om hvorvidt man er i god eller dårlig form. Formålet var sjovt og klart, men udformningen af Tinke virkede ikke gennemtænkt.

 

Zensorium_3

Det japanske område var hvor de sjoveste ideer var. Calvin fra Hakuhodo i-studio viste et par af deres skøre produkter frem. Et løbebånd koblet til en animering af et slags sol system, hvor man løber gennem planeter med glimrende lydeffekter til. Med det formål at skal være sjovt at holde sid i form. Et andet projekt var ‘Kitchen DJ’, hvor der bliver afspillet Pokemon lignende lyde mens man skærer en hvilken som helst frugt igennem.

The Ring – ikke en ny japansk horror film, men en ring man tager på og tegner i luften, alt hvad der tegnes bliver også tegnet digitalt. Dvs man kan skrive på computer ved at skrive i luften. Ringen fungerede rigtig godt teknisk, men selve udformningen virkede lidt tilfældig.

Den Japanske robot krop var den mest opsigtsvækkende opfindelse. En stor dragt man kunne tage på og blive til en avatar lignende personlighed med forstærkede kropsdele.

Robot_1

SXSW bød også velkommen til flere Google Glass inspirerede koncepter. Her er et par briller fra Epiphany Eyewear som kan tage billeder og optage video. Designeren bag var desuden i gang med at lave en lille skærm som en accessory.

Epiphany

Udover ovenstående bød udstillingen på en del små batteri drevne højtalere til mobilen fra blandt andet Jabra, samt små mobile batteri opladere til når man for eksempel er på festival og løber tør for strøm. Man kunne også finde en Bitcoin Atm på udstillingen.

BitcoinAtm

Raheem – en Google Glass Life-logger
Rundt omkring på gaderne kunne man se et lidt overraskende syn; folk der bar Google Glass. Raheem var en af dem. Han fortalte at han er en Life Logger, dvs han logger hele sit liv gennem brillerne, enten ved at optage video eller tage billeder. Han deler ikke nødvendigvis materialet med sine venner som også life logger, det handler mere om at de mener de kan bruge data’en i fremtiden til at finde ud af mere om sig selv. For eksempel hvad han har spist og hvad der er sket i hans liv. Han og hans venner eksperimenterer også med at skrive programmer hvor de optager og analysere informationen på forskellige måder.

Raheem

Nattelivet
South by Southwest’s natteliv er som en hurtig rutsjebane tur gennem lange festlige køer, jagten på den bedste fest og gæster som også inkluderede berømte internet katte.

Til Mashable’s store fest kunne man for eksempel møde den virale lol kat Grumpy Cat og tage et billede sammen med det lille gnavne husdyr.

Grumpy

Mange af festerne havde et overdådigt budget til interaktive installationer, som danse gulv ala mikael jackson eller projicerede spil.

South by Southwest er som en google søgning når den er bedst, man kommer ud i ekstremerne indenfor et tilfældigt emne og på en eller ande måde hænger det hele sammen. Var du selv til SXSW i år? Hvad var din største oplevelse?

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *