VR – niche eller fremtidsdrøm?

af

Det er ikke mange år siden, at Virtual Reality var udråbt til at ændre hele verden. Alle ville lave noget med VR. Facebook brugte milliarder på at købe firmaet Oculus, og det så ud til at nu var det endelig øjeblikket hvor VR ville bliver hvermandseje. Det skete bare ikke. Men hvor er vi så nu?

VR kom ud i butikkerne, og blev aldrig rigtig mainstream. Det er i hvert fald de færreste, som har et VR-headset derhjemme i stuen. Men måske burde du overveje VR som julegaveønske, for VR i 2021 er ret så fantastisk.

Når man tager et VR-headset på, og træder ind i Half Life: Alyx eller går igang med at male en stjernehimmel i Tiltbrush, så har man lyst til at skrige højt og længe om at VR er fremtiden.

Vive Cosmos headsettet er et imponerende stykke VR-hardware

Der findes et ret bredt udvalg af VR-headsets på markedet. I den bedre ende af skalaen er der et headset som HTC (jep, dem der lavede mobiltelefoner) Vive Cosmos. I mange år har dette været guldstandarden for moderne VR med dets ergonomiske pasform, gode skærm, vægt og den grundlæggende teknologi som ligger i headsettet.

Det er dog stadigvæk et stort headset, som du skal trække ned over hovedet og ud fra det går én stor ledning ned i ens computer. Og uanset hvor god ergonomien er, så er det stadig en kluntet oplevelse at have et koblet der flyder på gulvet, men har man pengene kan man få en trådløs tilføjelse til Vive Cosmos Elite, men det er endnu en udgift til et i forvejen dyrt VR-headset.

Et af 2020s bedste spil er et VR-spil

Når man snakker om Virtual Reality i 2020, så kommer man ikke udenom spillet “Half Life: Alyx”. Spillet er det første nye afsnit i Half Life spilserien, som gennem dens udgivelser ikke bare har været store kommercielle successer, men Half Life spillene har også fået ry for at være de spil, der skubber genren og spilindustrien som helhed fremad.

Og det er netop dét, som Half Life: Alyx gør. Det er på ingen måde som noget andet VR-spil på markedet. Følelsen af at bekæmpe en invasion fra rummet, mens du bevæger dig rundt i mørkelagte kloaker og frygter alt hvad skyggerne gemmer på, er som intet andet VR-spil.

Hvor mange andre VR-spil er sjove at spille i en time eller to, så er Half Life: Alyx et fuldblods spil der tager 12 timer at komme igennem, og hvert øjeblik af det er åndeløst spændende. Det er et spil, som står langt over alle andre spil som et eksemplarisk fyrtårn for hvad der kan lade sig gøre med VR som en spilplatform.

Når VR er på sit højeste, er det tæt på magisk

Selvom at spillet Half Life: Alyx er mesterværket i VR-land, så er der også massevis af andre spil som i høj grad imponerer. Actionspillet “Superhot” er et genialt spil, der propper dig ned i heftige actionscener taget ud af de bedste film og har en super underholdende tilgang til slowmotion.

Andre spil som “Tetris Effect” tager en så klassisk idé som Tetris, og bringer den ind i VR uden at den originale essens af Tetris bliver tabt.

Virtual Reality kan også bruges til meget andet end spil. Særligt tegneprogrammet “Tiltbrush” skiller sig ud med dets unikke måde at bruge Virtual Reality til, at du tegner i tre-dimensioner og du kan træde ind i dine kunstværker og faktisk opleve dem. Tiltbrush er en af de VR-oplevelser som er umulige at beskrive, og virkelig kræver at man tager et headset og oplever magien som det kan skabe.

Og det er netop magi, som er nøgleordet. For når VR er bedst, så føles det magisk og som om du åbner en hemmelig dør ind til en helt anden verden, og du er den eneste der ved hvad der gemmer sig bag den. Der er dog desværre lidt lang fra de store hits, men når de rammer, så rammer de lige i midten af skiven.

VR er imponerende, sjovt og sejt. Men også utroligt besværligt og pladskrævende

Når man tager et VR-headset på, og træder ind i Half Life: Alyx eller går igang med at male en stjernehimmel i Tiltbrush, så har man lyst til at skrige højt og længe om at VR er fremtiden. For når det virker, og har den rigtige software, så er det en oplevelse uden sidestykke. Det er imponerende, bjergtagende og noget alle burde prøve.

Men det er også enormt besværligt, dyrt og pladskrævende. Hvis man skal have det optimale ud af et spil som Half Life: Alyx, så kræver det 4×4 meter fri gulvplads og udover det skal du finde plads til to “fyrtårne”, som er små enheder der holder øje med VR-headsettet og dets placering, så din computer ved hvor du befinder det.

Og det stopper ikke der. For at opleve det ypperste indenfor VR kræver det også en ret dyr computer, med et dyrt grafikkort og en hurtig processor. For at få et fortrinligt VR-headset som “Vive Cosmos Elite” og en potent nok computer, så kan du nemt forvente at skulle ofre omkring 20.000kr.

Har du en gaming-computer i forvejen, så er regnestykket selvfølgelig anderledes. Men kravet til plads er stadig gældende, og for mange kan det være svært at isolere sig fuldkommen i VR verdenen og ikke vide hvad der sker i resten af ens hjem.

Entreprisen for at komme igang med VR er høj, men belønningen er også dertilsvarende vidunderlig. Det er dog absolut ikke for alle, men har du nogensinde muligheden for at træde ind i et spil som Half Life: Alyx eller bruge ti minutter i selskab med Tiltbrush, så er det en chance du ikke må gå glip af.

VR har potentiale, og de næste par bliver afgørende for mediet

Selvom et headset som Vive Cosmos er meget imponerende, så peger alt på at fremtiden indenfor VR ligger i den type af headsets du ikke kobler til en computer. Det er VR-briller som “Oculus Quest 2”, hvor alt bor inde i selve headsettet, der har vist sig at være der hvor VR-potentialet for alvor kan indfries.

Prisen på et bærbart headset som en Oculus Quest er også langt mere tålelig, hvor de starter fra 2600kr og opefter og dertil behøver du ikke at investere i en dyr computer.

Oplevelsen er selvfølgelig også en anden, idet at alt teknologien skal bo i det lille headset, men for langt de fleste vil oplevelsen med en Oculus Quest være lige så imponerende, og i mange tilfælde endnu mere imponerende. Specielt i kraft af at der ingen ledninger er, og du kan bevæge dig frit rundt.

VR har endnu ikke fået sit store folkelige gennembrud, men teknologien tager langsomt små skridt hen imod en fremtid, hvor et relativt billigt headset kan give os alle sammen de oplevelser vi er blevet lovet gennem årtiers drømme og fantasi.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *