3 tips: Sådan undgår du museskader

af

Mange danskere kender det, museskaderne, der dukker op efter timer, måneder og år i selskab med mus og computer. Museskader kan ende med at være decideret invaliderende, men der er en række ting, du kan gøre for at passe bedre på dig selv.

1. Fjern hånden fra musen

S

elvom du sidder foran en computer hele dagen, så er det vigtigt at ikke at have hånden på musen hele tiden. Prøv at finde en “hjemmeposition” til dine hænder, når du ikke aktivt skal bruge musen. Hvis du alligevel skal sidde og se en YouTube-video eller læse en artikel, så undgå at hvile hånden på musen hele tiden.

2. Drik en kop kaffe
Variationen er essentiel for at gøre dine hænder glade. Hent en kop kaffe af og til, ryst hænderne og sørg for ikke at blive fastlåst til én enkelt position. Bevæg kroppen så ofte du kan. Hvis du har et hæve/sænkebord, så husk, at det handler ikke om at stå op hele dagen – det handler bare om ikke at sidde ned hele dagen.

3. Helt ind til kroppen
I stedet for at have musen ved siden af tastaturet, så flyt den under tasturet. Så musen er foran din mave, og dine arme kommer tæt ind på kroppen. Det er med til at mindske spændingerne i dine muskler, og hvis du samtidig kan hæve følsomheden på din mus, så du ikke skal bevæge den super meget, kan du aflaste håndledet med det. Det kan også hjælpe på spændingerne at få et mindre tastatur, så dine hænder ikke skal flytte sig for meget.

1 Svar
  • Jonas A.
    januar 20, 2019

    Må indrømme, at jeg ikke kom ind på denne artikel med de helt store forventninger, men blev uden tvivl positivt overrasket!

    Faktisk nogle gode og simple råd, som jeg helt sikkert vil tage med mi i min daglige arbejdsgang. Bruger nemlig selv musen meget, da jeg er i gang med at udvikle en nem juridisk ordbog på min side.

    Tak for dejligt skriv! :-D

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *