Hjælp til IT temauge for børnehaveklasse

af

D

et er ingen hemmelighed at jeg brænder meget for at få teknologi, computerlære, programmering, IT historie, internetkultur og lignende væsentlige færdigheder ind under undervisningen i folkeskolen. Det er emner jeg blandt andet giver udtryk for behovet i dette blogpost og som jeg også har drøftet med blandt andet forskningsministeren.

Nu viser det sig, at min datters børnehaveklasse har en temauge, som forældrene har mulighed for at få indflydelse på. Her har jeg selvfølgelig presset hårdt på for et teknologitema. Vi er nu nogle stykker som skal byde ind med aktiviteter til ugen, og jeg leder efter nogen derude som også brænder for emnet og som kunne tænke sig at bidrage til projektet. Jeg har tænkt mig at blogge undervejs og lave noget radio, hvor vi følger processen og børnene.

Vi har udstukket nogle temaer, og det kunne være fantastisk med input, idéer, forslag til hvordan vi skaffer dimser vi kan bruge til undervisningen og evt. mennesker som selv kunne tænke sig at stille op og hjælpe til et par timer. Smid endelig en kommentar herunder eller fang mig på @christianevejlo på twitter.

Teknologihistorie- Hvad er teknologi? Hvilke teknologiske opfindelser kender vi fra historien? Hvordan var teknologi for vores forældre/bedsteforældre/os selv?

Programmering-  lette øvelser med sjove apps som Fix the Factory, Scratch, One Hour Code.

Social media- en snak om hvad sociale medier er. Hvordan man er en god kammerat på sociale medier. Og hvad man skal passe på med at dele.

Robotleg- Hvad er en robot? Sjov med små robotter som f.eks. LEGO Mindstorms, NAO robot,

3D print- Vi tegner noget og printer det bagefter. Og snakker om hvad man i fremtiden kan lave med en 3D printer.

Internet kultur- Hvad er internettet? Hvordan finder man ting på nettet? Hvad gør man hvis man møder noget/nogen man ikke bryder sig om?

 

Noter: 

Teknologisk Instituts undervisningsside

Klub kodesmart

Hvad kan robotter lære os?

Skolespring.dk

IT i undervisningen

Medierådet for børn og unge

Undervisningsmaterialer- teknologi

6 Svar
  • Erkmann
    februar 4, 2015

    De fleste skoler bruger unilogin allerede i børnehaveklassen. Det er et godt sted at starte arbejdet med en sikker identitet på nettet. Gode kodeord. Sikker opbevaring. Altid en sjov opgave at lave sikre kodeord med sætninger/forbogstaver/tal.

  • Mia
    februar 4, 2015

    Mathias Poulsen fra http://playconsulting.dk ved en masse om lige det du efterspørger. Han kunne måske være spændende at bruge.

  • Helle Laursen
    februar 6, 2015

    Super vigtigt emne – i mit arbejde som bibliotekar møder jeg dagligt børn der i forbindelse med skolearbejde bruger den nye teknologi og navigere i nettets uendelige informationsmængde. Både rent praktisk ex. PowerPoint, men også når de skal søge information på nettet. Her oplever jeg at børn ikke har den nødvendige digitale dannelse og ikke er kompetente nok til blandt andet informationssøgning, verificering og kildekritik. Kontakt mig gerne – for selv børn i 0 har brug for digital dannelse :-) Helle

  • Anne-Stine Rossander
    februar 6, 2015

    Minecraft!
    Det er sådan et fint stykke legetøj, som kan give alle en mulighed for at bygge og skabe sammen eller alene. Man kunne for eksempel koble til historie, og så bygge en kopi af et slot. Der kunne også bygges og skabes i Minecraft og så lave 3D-print af noget af det man bygger

  • Aviaja Borup Lynggaard
    februar 6, 2015

    Jeg er ved at udvikle et spil som er både fysisk og digitalt, som jeg gerne vil byde ind med, hvis det har interesse. Det hedder Hopspots og et af elementerne i spillet handler om at børnene selv kan komponere spil indhold. Så måske de vil være med til at afprøve en prototype og høre om det at designe spil. Jeg inddrager hele tiden børn og fagfolk i udviklingen.

  • Mie Nørgaard
    februar 6, 2015

    Har du også lyst til at stille spørgsmålet “hvad er en sjov/magisk/møgirriterende/provokerende/venlig robot?”

    Så vil jeg mægtig gerne hjælpe med at åbne for en snak om kvaliteter ved IT-produkter! Og det er unge børn heldigvis rigtig gode til, for de er mere villige end mange voksne til at godtage at ‘kvalitet’ ikke kun betyder ‘effektivitet’, men også handler om oplevelse og æstetik.

    Jeg har arbejdet med emnet som forsker og praktiker i mange år og har rigtig god erfaring med at gøre det konkret og spændende (også for mindre børn). Så hvis I har lyst til at bygge Storm P-maskiner med bl.a. lyssøgende robotter, servomotorer, flyvende My Little Pony-figurer og musefælder så sig til.

    Særligt hvis I også har mod på at undersøge hvad input og output er for nogle størrelser, eller om man kan styre en maskine ved at vrikke med ørerne.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *