Sådan hjælper du dit barn igang med programmering- 3 tips og hvad vi lærte

af

Hvad sker der når man sætter 23 vilde børnhaveklasses unger til at programmere robotter og arbejde med iPads? Det forsøg gjorde vi med 0A på Langelinieskolen. Sofie Hovdekorp var gæstelærer, og jeg har bedt hende fortælle om temaugen i en gæstepost og komme med et par tips til hvordan man kan komme igang med sine egne unger. I vores forsøg elskede ungerne det, lærerne var begejstrede og forældrene har reageret utrolig positivt og for manges vedkommende fortsat arbejdet derhjemme.  Så ja tak- meget gerne mere af den slags i folkeskolen.

Christiane :-) 

Et levende, larmende laboratorium i programmering for børn

D

e første 3 dage i uge 12 forvandledes 0A på Langelinieskolen i København til et levende laboratorium med bippende og blinkende robotter og små programmører, der styrede dem gennem labyrinter, hen over landskaber med bogstaver, tal og geometriske figurer.

Temaet er programmering, børnene er 6 eller 7 år og de har en fest med at give kommandoer til små robotter – Bee-bots – så de går lige derhen børnene ønsker. Klassens børn er opdelt i grupper af 4 om hver lille robot og løser forskellige opgaver med dem på gulvet. I disse 3 dage lærer børnene ikke bare en række nye ord og begreber, som mange voksne ikke engang kender. De lærer at bruge ord som algoritme og programmering. De leger sig til en grundlæggende forståelse af, hvad en computer er, hvordan vi kan tale med den, hvordan computere har indflydelse på vores hverdag.

For en udenforstående må det ligne et totalt kaos af farvestrålende karton, transparente måtter, træklodser og 7 robotter, der trisser rundt på gulvet 15 cm frem ad gangen frem, tilbage, til venstre eller til højre akkompagneret af lyse begejstrede stemmer, latter og ind i mellem også lidt gråd, når robotten gør noget helt andet end børnene forventer.

Lærerne i klassen, der i dette forløb kan få lov at observere børnene i en helt anden sammenhæng, smiler og forundres over, hvor længe børnene kan holde fokus i de op til 2 timer sessionen hver morgen.

IMG_7208

Efter den første dag, kan vi høre på samtalerne ved aflevering af børnene, at der er blevet fortalt vidt og bredt om de små robotter hjemme. Mindre søskende kommer betuttet med forældre i hånden og spørger om de også må prøve at køre lidt rundt med Bee-bot. Hvad de selvfølgelig gerne må her lige inden de skal videre med mor i børnehaven.

Det lyder sjovt, men hvorfor skal børn lege med robotter og programmering i indskolingen?

Primært stiller vi det spørgsmål fordi vi – de voksne – er dinosauere fra en tid hvor computere ikke var fast inventar i hvert hjem, hvor fjernsyn brugte billedrør, telefoner havde en navlestreng ind i væggen, mobiler var kolosser osv. Nogle af os er endda født, før mennesket gik på månen – hvilket også er sandt for mange af dem, der i dag har den største indflydelse på politisk niveau.

Langt de fleste voksne lever stadig i et granatchok fra præsentationen af iphone og ipad, sociale mediers totale invasion af vores privatsfære. Fordi vi selv er vokset op uden et behov for at kunne programmere, ser vi ikke potentialet i at give børn forståelse for at kunne skabe selv.

For børnene ser verden bare helt anderledes ud. De vokser op med en teknologi, som de i modsætning til os selv må anse for en naturlig del af deres tilværelse. Derfor giver det også mening at introducere dem til computervidenskab og programmering tidligt i deres liv, hvor de tilegner sig en grundlæggende forståelse af at kunne være aktive medskabere af verden.

Vores overraskelse over børns kompetencer og ofte sjove vinkler og løsninger, afslører i virkeligheden blot, hvor fastlåste vi selv er i vores tankegang og løsningsmodeller

IMG_7173Min erfaring er at børn i indskolingen – piger som drenge – er fantastisk åbne for at eksperimentere og lære – de er endnu ikke fastlåst i boksen! Det er de til gengæld allerede godt på vej til at være i 5-6 klasse, hvor programmering ellers først introduceres i enkelte isolerede fag. Dette er fundamentalt for hele debatten om computervidenskab og herunder programmering i børnehave og indskoling.

Programmering er et sprog – ligesom matematik, dansk, engelsk osv. Vi har rykket engelsk frem som 2. sprog i undervisningen allerede i 1. klasse i erkendelse af at børnene nemmere tilegner sig nye sprog i denne alder (og langt før, hvis det giver mening for dem).

Det samme gælder computersprog. Vi så i ugens løb, hvordan det giver mening for børnene at kombinere Bee-bots i alt 7 kommandoer til forskellige lege og handlinger. For børnene giver det ikke mening at tænke i fremtidige jobmuligheder. Derfor skal det give mening for dem her og nu. At styre en robot som Bee-bot gennem et eventyr, en ordleg et racerløb m.m. giver netop mening her og nu. ”Jeg kan selv bestemme, hvor den skal gå hen ved at trykke frem, frem og til højre” som jeg hørte en af pigerne i 0A sige.

Hvordan skal vi introducere programmering for børn?

Vi skal tale til det legende, nysgerrige og lærende i mennesket. Ved at lære de små at programmere åbner vi voksne også på forunderlig vis op for at kombinere på nye måder og se nye mønstre og muligheder.

Værktøjerne til at lære børn at programmere er allerede til stede i form af visuelle apps og programmer, der lærer børn at lege med programmering og skabe deres egne spil, animationer og lege. Opgaven er lige nu at gøre flere voksne; forældre, pædagoger og lærere opmærksomme på dem – også voksne, der normalt ikke ville turde give sig i kast med at lære børn at programmere.

IMG_7215Apps som ScratchJr, Bee-bot og Kodable, som vi specifikt brugte i dette forløb er så intuitive at de er nemme at introducere for både børn og voksne. Både forældre og lærere kan introducere disse apps for børnene. De kræver ikke forudgående kundskaber i programmering. De er sjove at lege med for voksne og børn og dette kan sænke barren helt ned i gulvhøjde, så flere bruger dem som værktøjer i leg od undervisning. Robotter var for få år siden en dyr affære og besværlig at sætte op. De små robotter vi brugte – Bee-bot og Dash&Dot kan skaffes til en overkommelig pris både til børnehave, skole og private og igen taler de til børns kreativitet og kan bruges lige fra de kommer ud af kassen.

Det primære mål med et forløb som det vi lavede med 0A er ganske enkelt at eksponere flere børn og voksne til programmering som et værktøj, der udvikler logiske OG kreative kompetencer. Meningen er slet ikke at uddanne programmører på 5, 7 eller 10 år, men at give børn adgang til at kunne kombinere logik og kreativitet. Forløbet i 0A var en demonstration af at kombinere 2 vigtige spor, når vi underviser børn i at programmere:
a. lære og træne begreber og metoder og tænke struktureret og logisk
b. formulere problemet eller opgaven og så løse den ved at kombinere og konstruere.

IMG_7153Det er hvad vi skal tænke på, når vi underviser i programmering i indskolingen og lader børn lege med robotter og programmering i børnehaven. Børnene fik i de 3 dage lov til både at fabulere i ScratchJr og med Bee-bots og løse bundne opgaver i Bee-bot og Kodable apps’ene. Nogle børn vil have lettere ved det ene og nogle har lettere ved det andet. Men begge dele er helt essentielle for at forstå og bruge programmering kreativt.

Hvad kan du selv gøre for at dit barn lærer om programmering?

Sådan lærer dit barn programmering- 3 tips til at komme igang!

1. Hent apps og gå i gang hjemme
Hvis du gerne vil i gang med at lege med programmering sammen med dit barn, så start med at bruge de apps, jeg har omtalt i artiklen: ScratchJr, Bee-bot og Kodable – alle til ipad og evt. Fix the Factory til både android og ipad. Selv hvis du har store børn, der aldrig har prøvet at programmere er det gode apps at prøve med, fordi de er overskuelige og lærer jer det basale.

2. Spørg i dit barns børnehave eller skole.
Forløbet i 0A er et godt eksempel på, at du som forælder kan påvirke skole og børnehave til også at tage programmering med ind i leg og undervisning. Det kan være med til at skabe en proces, hvor aktiviteter i skole og børnehaver påvirker flere forældre til turde prøve en f.eks. app af barnet har prøvet i henne i børnehave og skole. Nu er der sat en god spiral i gang.

3. Lav ”hackerdage” i forældregruppen sammen med jeres børn
Kan skole og børnehave ikke være med, så tag evt. fat i forældrene fra barnets gruppe eller klasse og arranger ”hackerdage” f.eks. på det lokale bibliotek hvor i sammen med jeres børn lærer noget om programmering ved at lege med forskellige programmer og opgaver. Det er hyggeligt at lære sammen. Måske kan i endda få biblioteket til at investere i professionel hjælp i form af en underviser/facilitator.

Links:

www.kodesmart.dk – mest for forældre, der vil lære børn at programmere

www.kodestafetten.dk – mest for børnehaver og skoler

www.itogleg.dk – find robotter og andet grej til programmering – også salg til private

Bee-bot app – https://itunes.apple.com/dk/app/bee-bot/id500131639?mt=8 – link til appstore

Kodable – https://itunes.apple.com/dk/app/kodable/id577673067?mt=8 link til appstore

ScratchJr – https://itunes.apple.com/dk/app/scratchjr/id895485086?mt=8 link til appstore

Fix the factory – Mindstorms

Appstore – https://itunes.apple.com/dk/app/lego-mindstorms-fix-factory/id671493323?mt=8

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lego.mindstorms.fixthefactory&hl=da

Author Bio:
Sophie Hovdekorp underviser og autodidakt kodemoster inspirerer voksne til at give børn under 10 mulighed for at lege med programmering. Både forældre, pædagoger og lærere kan finde inspiration til leg og undervisning via www.kodesmart.dk

1 Svar
  • Tobias Balle-Petersen
    august 9, 2016

    Hej.. God post, tak for den.

    På opfinderklubben.dk, tilbyder jeg undervisning i programmering for børn. Hos mig kan man gå til programmering, ligesom man f.eks. kan gå til spejder.

    Hvis du/i synes det er passende, vil jeg gerne bede om et link til https://opfinderklubben.dk/programmering-for-born/ i sektionen links.

    Med venlig hilsen,
    Tobias Balle-Petersen

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *