Unboxing- Forventningens glæde er god business

3 Min læsning

Fænomenet Unboxing er langt fra fremmed blandt os der dækker tech. Jeg har selv lavet min del af unboxing videoer gennem tiden. Det handler grundlæggende om at pakke en ting ud for rullende kamera og undervejs fortælle, hvad man støder på. Men det her internetfænomen er nået lang videre end blot til tech. Børn og unge er vilde med unboxing af legetøj. Og det har LOL Surpice Big Surprice simpelthen udnyttet til fulde for den gode forretning. Istedet for at have et godt produkt med en simpel indpakning har de lavet et simpelt produkt med en fantastisk unboxing oplevelse. 
Overraskelser er noget vi forbrugere godt kan lide. Lykkeposer har altid haft en særlig allúre, som de ligger der i en kurv i butikken og overbeviser den nysgerrige forbipassende om at man nok får en helt genial, værdifuld, hemmelig, spændende, sjælden overraskelse for blot 20 kr. 

Den her længsel efter overraskelsen og nydelsen i udpakningen er hele eksistensberettigelsen for L.O.L. Surprise Big Surprise. En 33 cm stor, glitrende halvkugle fyldt med 50 overraskelser – fire dukker med tilhørende tøj, sko, tilbehør og klistermærker. Der er mange udpakningslag, og det tager simpelthen lang tid for barnet at pakke det hele ud. Det er det man betaler for. 

Min indre skattejæger sympatiserer med de børn der længes efter LOL pakken og udpakningsnydelsen. Men min indre mor tænker “sikke noget crap”. Og så igen. Hvem er jeg til at vurdere hvad der er værdi? I et pænt stort stykke tid af mit barns barndom var gavepapiret til jul mere interessant end selve gaven. 

LOL Surprise big surprise er eftersigende det første legetøj, der er direkte inspireret af – og designet til et liv på YouTube. Selve idéen til legetøjet opstod efter ledelsen hos producenten MGA Entertainment havde set, hvor hurtigt unboxing-videoer spredte sig på YouTube. Da den første serie af L.O.L.-dukker blev lanceret i USA, blev det for første gang gjort med et mikroskopisk marketingbudget og uden de typiske, store reklamekampagner i TV. For i en tid, hvor børnekanalerne er i frit fald, og børnene rykker deres skærmtid til YouTube og Netflix, mente virksomheden det gav mening at starte op med en ny strategi. Brugerne gjorde præcis som forventet, og på eget initiativ optog og uploadede de i tusindvis af unboxing-videoer til YouTube. Første oplag på 500.000 dukker var udsolgt på to måneder. To måneder senere, i januar 2017, var dukken den mest sælgende dukke i USA – og det er den stadig, den dag i dag.

Legetøjet her er et godt eksempel på hvordan brugerne/køberen i stigende grad er med til at markedsføre og skabe hype omkring et produkt. Det kræver dog også noget af afsenderen, at kunderne nu har direkte adgang til medier, og derfor kan sige hvad de vil. Manglende begejstring kan nemlig også lande på Youtube. 

L.O.L. Surprise Big Surprise kan nu også købes i danske butikker. Prisen rammer DKK 899. 

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

one × four =

2 Comments
  • Connie
    september 26, 2018

    Super fedt! Arbejder selv med det at give. Det er den største glæde, som der findes. Specielt når små børn åbner pakker :-D

  • This longing for the surprise and enjoyment of the unpacking is the entire existence of LOL Surprise Big Surprise.