HISTORIEN BAG HALO

3 Min læsning

Elektronista kigger nærmere på et af årets mest ventede spil, men også det dyreste og mest ambitiøse spil nogensinde skabt af Microsoft

Året er 2008, det er et år siden at spillet Halo 3 udkom og blev en gigantisk succes for Microsoft. Folkene bag Halo 3, og hele serien, ‘Bungie’ har fortalt Microsoft at de om to år ikke længere vil lave spil i serien, men i stedet søge nye græsgange. Derfor køber ‘Bungie’ sig fri af den kontrakt de skrev for ti år siden med Microsoft. Tilbage står nu Microsoft med rettighederne til Halo-serien, men ingen der kan lave spil i serien efter 2010. En situation der ikke må ske, for Halo har været grunde til, at Microsoft i dag nyder stor succes med deres Xbox konsol. Halo er ikke kun en spilserie for Microsoft, det er hjertet i deres konsol, og det mange forbinder med Xbox.

Desperate tider, desperate løsninger

Kiki Wolfkill er blandt de store talenter som blev hyret til at løfte Halo-arven. Kiki har arbejdet på mere end 29 spil gennem hendes karriere.

Derfor opretter Microsoft i selvsamme år et internt studie med navnet “343 Industries”, en lille reference til Halo fans, og signalet om en ny start for serien. Microsoft hyrer nogle af de største talenter i spilbranchen fra nær og fjern. De bedste og største talenter fra Japan, Europa og USA bliver ansat, sågar udviklere fra konkurrerende firmaer bliver headhuntet af Microsoft til, at arbejde på et projekt ingen udenfor Microsoft ved hvad er. Årene går, og studiet vokser fra 50 mennesker til i år at have 400 ansatte, der arbejder på et projekt af absolut uhørt størrelse hos Microsoft.

 

Spillet hedder Halo 4, og er det vigtigste spil Microsoft nogensinde har lavet. Det har taget mere end fire år og en halv milliard kroner at lave spillet der udkommer den 6. november.

Neil Davidge (hjernen bag prisvindende Massive Attack) har stået for musikken til Halo 4

Der har været stor hemmelighedskræmmeri omkring spillet, lige fra første gang spillet blev vist frem til offentligheden sidste år, og med god grund: Det er det første Halo spil, som ikke bliver lavet af seriens skaber ‘Bungie’ og det har resulteret i ekstremt høje forventninger. Fans er skeptiske, kritikerne er skeptisk og det pres som har hvilet på folkene hos ‘343 Industries’ har været enormt.

Halo er ikke et spil, det er kultur
For Halo er mere end bare et spil. For mange har det været en stor del af deres barndom eller teenage år.

Microsoft har brugt helt nye motion-capture teknologier og indarbejdet det på et uhørt højt niveau i Halo 4.

Det er blevet et kulturelt vendepunkt som få spil er blevet det, og det har resulteret i mere end 12 bøger skrevet i spillets univers – mange af dem af prisvindende forfattere. Selveste Peter Jackson (instruktøren bag Ringnes Herre og Hobitten) arbejdede på en Halo spillefilm, instruktøren bag The Social Network har produceret reklamefilmen for Halo 4 og der er blevet lavet en fem episoder lang mini-serie som optakt til begivenhederne i det nyeste spil.

Microsoft har haft fokusgrupper til at give værdifuld feedback på spillet i de seneste to år. Det har kostet dem mere end 5000 pizzaer.

Halo er alt andet end “bare” et spil, det er et kulturfænomen, der definererede en hel generation. Halo 4 varsler starter på en ny trilogi i serien, og dermed også forhåbningen om at den vil have samme effekt på den nuværende ungdom, som de første tre spil i serien havde på dem der nu er midt i tyverne, og voksede op med spillene. Halo er om noget en moderne udgave af Star Wars for mange mennesker.

 

En fremmed i et fremmed land

Historien i Halo 4 tager sin start fire år efter begivenhederne i Halo 3. Som t sluttede med, at spillets helt, soldaten John-117 svævede hjælpeløst rundt i rummet, ombord på vraget af et rumskib.

Fortællingen om John følger ham efter han lander på en kunstig planet skabt af et folkefærd som eksisterede længe før menneskeheden og de rumvæsner vi er i krig med. Planeten kan meget vel indeholde vigtig information for vores overlevelse, men den rummer også en trussel der er langt større end de invaderende rumvæsner.

Halo 4 er et absolut fantastisk spil, men en gribende historie og et flow i spiloplevelsen som er helt unik. Det er spil, hvor kærligheden til universet og oplevelsen kan mærkes ned til mindste detalje.

Halo 4 udkommer den 6. november eksklusivt til Xbox 360 og er første del i den nye trilogi.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

twelve + fifteen =

No Comments Yet.