NESPRESSO LANCERER NY U MINIMASKINE MED TOUCH

af

A

f Christiane Vejlø

Nespresso har formået to ting. 1. At trække cafelatten ind i de små hjem og 2.  Læne sig så meget op af George Clooney, at man nærmest ikke kan nævne kaffen uden at sølvræven også dukker op i samtalen. Elektronista er taget til lækkert livsstilspressemøde for den lille ny U Nespressomaskine.

Varme kanalboller, frisk yogurt, omelet, frisk juice og en god espresso. Sådan bliver man ikke nødvendigvis normalt betjent til pressemøde for et teknologiprodukt. Heller ikke så tit man ser en ca. 50/50 kønsfordeling på de fremmødte. Men idag er jeg taget til lancering for en ny Nespressomaskine, og så møder livsstilsmagasinerne op.

Nespresso har haft stor succes med at give ganske almindelige husholdninger både en lille bid caféliv og en lille smule George Clooney med hjem. Det er i tidens løb blevet til en hel del forskellige DIY kaffemaskiner til hjemmet. Den seneste har fået navnet U, og det er den vi er her idag for at høre mere om.

Først bliver en repræsentant fra Design By You bragt på banen for at give en introduktion til køkkenmaskinedesign gennem tiderne. Jeg undrer mig også lidt over at en designer vælger at præsenterer i et pdf dokument og ikke med en lækker power point eller keynote præsentation. Men lad nu det ligge. Jeg syntes det var ret interessant at se retro køleskabe og igen møde den gamle Philippe Starck juicepresser som var komplet umulig at bruge men rigtig pæn.

Så kommer Nespressos italienske repræsentant Piedro Cacase på banen med autentisk dialekt og en fortælling om innovationsprocessen, når der bliver lavet en ny maskine. Designeren Antoine Cahen sidder bagerst i lokalet og vinker. Nespresso arbejder med fire forskellige parametre i designet. Practical, Existential, Critical og Playful. Det handler rigtig meget om tilpasning og individualitet. Til dit køkken, til din kaffesmag og til kravet om convenience.

Den nye maskines navn U er valgt fordi der er tale om en maskine som skal tilpasse sig efter forholdene og dermed efter dig. På den måde er den meget i tråd med øvrige trends omkring persontilpasset tech. Her dog mest på designfronten. F.eks. kan vandtanken flyttes hele vejen rundt om maskinen, så det passer med hvordan køkkenet er indrettet. U tager også automatisk den kopstørrelse som du typisk ville vælge. En ret smart magnet gør det muligt at “klikke” små skåle på siden af maskinen. Så har du altid kapsler eller sukkerposer lige i nærheden.

Skålen sidder fast med lille magnet på siden

Tanken er at maskinen skal være så simpel som mulig. Der er ingen knapper. Kun et lille touch display, hvor du vælger kopstørrelse. Når kapslen er sat i går maskine automatisk igang. Taglinen er “Simplicity as the ultimate sophistication”. Der er ikke noget som ikke skal være der, og det er et udgangspunkt jeg rigtig godt kan lide.

Maskinen er klar på 9 sekunder

Efter den officielle præsentation går vi igang med at teste maskinerne. De er nemme og kaffen smager som en Nespresso smager- rigtig godt. Hardcore kaffenørder har helt sikkert en masse forslag til hvordan man kan lave endnu bedre kaffe. Jeg har bare ikke tid til at stå der og riste og koge over blus eller plads i mit køkken til for omfattende maskiner. Og så er jeg en sucker for de-caf med masser af mælk. Den har Nespresso nailet rigtig godt.

Efterårskapslen i samarbejde med 2 stjernet Michelin kok Mauro Calogreco

U Nespresso maskinen kommer i fire farver. Cream, Black, Grey og Orange. Den kan købes i Nespresso butikker og på nettet til 999 kr. Der kommer også en version med en mælkeskummer 1499 kr.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *