Vi Er Data – din smartphone er et våben

af

Alt skal være smart. Vores telefoner, fjernsyn og sågar vores vaskemaskine skal være på nettet. Men har du nogensinde spekuleret over, hvad konsekvensen bliver, når alle vores ting er på nettet og én mand får kontrol over det? Actionspillet Watch_Dogs stiller spørgsmål ved datasikkerhed og fremtiden.

WatchDogsViErDataIntro

A

lt omkring os bliver smartere og smartere. Det er ikke kun vores telefoner og fjernsyn, men alt lige fra køleskabet, elpærerne, opvaskemaskinen og hoveddøren er efterhånden ved at blive smart. I de kommende år vil teknologien ikke bare være at finde i vores hjem, men stille og roligt brede sig ud, og blive en integreret del af vores by.

Den “Intelligente By” er meget tæt på at blive en realitet. Det er et sted, som automatisk kan regulere trafiklysene, så brandbiler ikke skal kæmpe sig igennem en masse trafik, og hvor alt er automatiseret ned til hoveddøren på dit kontor, som via et kamera genkender dit ansigt og åbner døren for dig.

ElektronistaForsideWatchDogs

Chicago er blandt de byer, der i dag er med helt fremme i bussen, når det kommer til den intelligente by. Der er mere end 22.000 kameraer sat op i Chicago (hvilket gør det til den mest overvågede by i USA) . med henblik på at forhindre kriminalitet. For alene tilstedeværelsen af overvågning har ifølge Chicagos eget politi været med til at sænke mængden af kriminalitet i byen. For pludselig er der øjne og ører overalt.

 

Projektet er ikke bare 22.000 kameraer, der hænger og optager. De er sat i system og snakker sammen. Systemet kan tænke logisk, så hvis en forbryder fanges af kameraet på vej væk fra et gerningssted, kan systemet selv “jagte” personen ved at lede efter ansigtet over hele byen. Derefter kan der hurtigt kommunikeres til politiet, hvor forbryderen befinder sig. Det er et blevet et uvurderligt værktøj for politiet, og i fremtiden vil det udvikle sig i takt med, at alting omkring os kan snakke med det store fællessystem, og dermed optimere processen.

På samme måde som vand og el er essentielle for den moderne bys infrastruktur, så er netværk og forbindelse også blevet det. Det er blevet en fundamental hjørnesten i hvordan en by fungerer.

Men hvem skal styre fremtidens by? Og hvad sker der den dag, nogen får magten over den:

Digitalisering af alt omkring os behøver dog ikke være isoleret til et så højt niveau som en hel by. For vi har alle sammen for længst solgt vores sjæl til big data.

Vi_Er_Data

“Din Digitale Skygge” er ikke bare et fancy buzz-ord, der fortæller om vores dagligdag på internettet. Det er en skattekiste af information om alt fra hvilken størrelse sko du har på, til hvad du har stemt til EU-Parlamentet. Den information kan bruges til mange sjove ting, men i en høj grad også udnyttes til at skabe kaos. Dine digitale informationer er ved at blive vigtigere end dit CPR-nummer.

Du kan selv prøve og se hvor meget information, der faktisk kan trækkes ud af offentligt tilgængelige ting som Instagram, Facebook, GPS-tags i vores sociale opdateringer på We Are Data hjemmesiden. Den giver et fascinerende, og skræmmende, indblik i hvor meget information, der faktisk flyder rundt derude.

Den digitale skygge kan bruges til meget. Blandt andet har du måske set, hvordan den kan få Monte Carlo-drengene ud på tynd is i programmet Sladrehanken, eller for nylig, hvor Berlingske digital-stalkede to politikere for at se, hvordan deres digitale skygge så ud. Vi kaster mere og mere information af os hver eneste dag, og spørgsmålet er hvad der vil ske den dag det for alvor vil blive brugt til noget negativt, og ikke bare Zalando-reklamer.

For vil konkret og tydeligt misbrug af vores sociale tilstedeværelse få os til at bruge det mindre? Eller er vi efterhånden ligeglade?

Watch_Dogs

Alt det bringer os frem til Watch_Dogs. Et actionspil produceret af Ubisoft, blandt andet kendt fra Assassins Creed serien. Spillet har været undervejs i mere end fem år, og er nu endelig klar til at indtage butikshylder verden over.

Watch_Dogs foregår i Chicago, hvor hackeren Aiden Pearce lever af at lave den ene ulovlige hackeropgave efter anden anden. En dag griber et af hans jobs om sig, og pludselig får han indsigt i den enorme ring af menneskesmuglere, der holder til i Chicago. Hans fund resulterer i et mordforsøg på ham, men i stedet ender det med at gå ud over hans familie. Det får dog ikke Aiden til at flygte fra byen. I stedet går han i bedste Batman-stil til kamp mod underverden og forsøger at stoppe skurkene.

WD_S_VIP_MOTORCYCLE_STEAMPIPE_1920x1080_1394462182_1

Hans vigtigste værktøj i den kamp bliver hans hacker-evne, og muligheden for at tage total kontrol over den by han bor i. For hvad ville der ske, hvis alt det du lige har læst om endte nede i én mands telefon? Hvad ville det betyde for din personlige sikkerhed, information og byen som helhed?

I Watch Dogs får du intet mindre end nøglerne til byen. Du kan styre trafikken, pengeautomaterne, metroen og sågar sende hele byen i mørke ved at overbelaste strømforsyningen. Men hvad vil du gøre med alt den magt? Være Hacker-Batman eller skabe kaos? Og hvad sker der, når du finder de ansvarlige for din families død?

watch_dogs_ss9_99866

Danskeren der puster liv i Chicago

At skabe en digital udgave af Chicago, som spilleren kan udforske ned til mindste detalje er ikke nogen nem opgave. Det er også derfor, at spillet har taget mere end fem år at producere. Men resultatet er også at se i spillet, fortæller danske Lars Bonde, som er Lead Cinematics Designer på spillet. Han har været med siden de tidlige koncepter blev udviklet, og har haft en essentiel rolle når det kom til at puste liv i et digitalt Chicago.

Danskeren der puster liv i Chicago

Danskeren der puster liv i Chicago

Lars har arbejdet med alle filmsekvenserne, der kæder historien sammen og instrueret skuespillerne, der ikke bare lægger stemme til personerne, men også krop. Watch_Dogs gør brug af full-body-motion-capture, hvilket betyder, at skuespillernes bevægelser bliver overført direkte ind i spillet. Noget som Lars har været særdeles glad for, specielt fordi mange af skuespillerne i Watch_Dogs normalt arbejder med TV og film, og ikke rigtig er vant til computerspil:

Det har været utroligt befriende at kunne overføre skuespillernes bevægelser direkte til spillet, da vi har kunne angribe hele processen mere som var det en rigtig film. Både når det kom til instruktionen af skuespillerne, men også placeringen af kameraer rundt omkring på settet.

Udover at stå for produktionen af historiesekvenserne, har Lars også været voldsomt involveret i alle de små detaljer i spillet. Alt lige fra hvordan Aidens fingre skal løbe henover telefonen til at definere hvordan spillets visuelle stil skulle se ud. Men hvad er Lars selv mest stolt af efter mere end fem års hårdt arbejde?

Jeg er virkelig stolt af den variation vi har fået ned i spillet. Bare tag et kig på hvordan kropsholdningerne, væremåden og personers tilstedeværelse ændrer sig markant, når du tager fra finansdistriktet i byen og ned til den fattige slum. Folk opfører sig helt anderledes, og vi har kunne gøre en del med animationer for, at fortælle en mikro-historie bare ved hjælp af visuelle virkemidler

WD_S_VIP_RUNNING_ON_LTRAIN_1920x1080_1394462183_1

De mange års intense arbejde på Watch_Dogs kan tydeligt mærkes, når man går ned af Chicagos gader. Det summer af liv på en måde, som få spil har fået realiseret. Det er ikke kun i kraft af mængden af mennesker, men også takket være de mange ting de kan gøre. Hvis Aiden laver et røveri, vil nogle af menneskerne flygte, andre vil tilkalde politiet og nogen vil begynde at tage billeder af dig med deres telefoner. Præcis som i virkeligheden reagerer folk forskelligt. Det er med til at give spillet og Chicago rigtig meget personlighed.

Og ligesom variationen af mennesker er tilstede, så er der også en masse variation i de ting du kan lave i spillet. Der er den primære historie om Aiden, men der er også rig mulighed for at hacke venner online, deltage i gaderæs og mange mange andre ting.

WatchDogsChicago

Der er en hel del at give sig til i Watch_Dogs, og det bedste er, at du kan gøre det på din helt egen måde. Du kan hacke dig igennem situationen og undgå et hav af lig. Eller trække pistolen og sikre dig, at dine fjender ikke rejser sig op igen. Der er mange muligheder, og mindst lige så mange konsekvenser i et spil, der er meget tættere på virkeligheden end man lige går og tror.

Watch_Dogs er ude nu til Playstation 4, Xbox 360, Playstation 3 og PC.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *