TAGER LEGETØJ DET FRIE KARRIEREVALG FRA BØRN?

af

A

f Christiane Vejlø

Vaskemaskine og strygebræt, barnevogne, pusleborde, fine prinsessekjoler, Barbie-dukker som interesserer sig for heste, mode og livet som popstjerne. LEGO Friends figurer som går i spa og spiser cupcakes. Det er ikke nemt for små piger at regne ud, at en verden med teknologi og videnskab ligger lige så åben for dem som den gør for drengene.

dream-town-rose-petal-kitchen-set

Legende piger forberedes i 2013 stadig på rollen som mor og power shopper med udseendet som første prioritering. Imens bliver drenge der leger introduceret til robotter, komplekse udfordringer i klodser, seje biler, spændende superhelte og teknologi der bipper og lyser.

drenge-legetoj

Nu er det ikke sådan at jeg synes at drenge og pigebørn skal behandles helt ens. Ikke så meget fordi de er drenge og piger men fordi de er mennesker og ingen mennesker er ens. Men det siger sig selv at børn i deres senere livsvalg bliver præget af det der bliver introduceret til dem som muligheder (eller ikke introduceret) allerede tidligt i livet.

stereotypt-køn

Der er få kvindelige astronauter, racerkørere og rock guitarister. Men det er ikke kun de mere glamourøse “tech” professioner som legetøjsproducenterne glemmer at bringe omkring pigerne. Det er også robotbyggeren, arkitekten, opfinderen, mekanikeren, kemikeren, entreprenøren, piloten og software ingeniøren, som typisk er at spore i drengelegetøjet men håbløst fraværende hos pigerne.

tshirt-piger

Det gør det ikke ligefrem mere oplagt for en pige at vælge et videnskabs- eller teknologifag, at hun gennem sin barndom hele tiden får signaler om at det ikke er der piger “leger”.

Det her handler ikke om at lave lyserøde racerbiler og byggesæt med sommerfugle. Eller om legetøjsbrochurer med drenge der leger med strygejern. Eller at kalde begge køn for “hen”. Det handler om at dem der laver legetøj forstår at de er med til at vise børn, hvilken plads de kan få i verden. Og at vi som forældre ikke er så dovne, at vi lader os og vores børn diktere ind i stereotype universer der indsnævrer børnenes horisont og dermed muligheder.

name-it-konsdebat

Opdateret jan 2014. Danske Name-It agter ikke at trække en omstridt tøjserie tilbage efter kritik

Det ville være fedt hvis vi ikke længere skulle sige “hvor er det flot!” hver gang en pige gjorde sig bemærket i et videnskabeligt fag eller hvad gang en mand tog barsel med sit barn. At hylde det er jo netop at understrege at HER gør i noget der ligger udenfor hvad vi egentlig kunne forvente. Jeg ved godt det stadig er sådan. Jeg ser det jo dagligt i teknologibranchen, hvor der stadig ALDRIG er kø på pigetoilettet. Og barsel for mænd bliver ikke ligefrem nemmere at bede om, når regeringen dropper øremærket barsel. Og springet til en lederstilling bliver ikke mindre problematisk, når ens mand ikke tager barsel.

LEGO-Female-Scientist

Lego har først nu introduceret kvindelige minifigurer i deres serie af videnskabsfolk

Men jeg tror faktisk på at vores børns tidlige år er utrolig vigtige for hvordan også deres karrieremæssige fremtid vil udspille sig. Er der både dukker og robotter i hjemmet? Er der plads til både cup cakes og superhelte? Tager både mor og far barsel?

Og ja min datter har også værelset fuldt af Barbie. Men vi har også lige samlet et LEGO rumskib og læst en bog om astronomi og fisket krabber og klatret i træer og downloadet en app som lærer børn at programmere.

Hvad mener du? Sender legetøj signaler om hvilke fag og adfærd der hører til pigerne og hvilke der passer bedre til drenge?  Kan vi blive bedre til at vise vores børn, at karrierevalg ikke har noget med køn at gøre? Og hvad kan legetøjsproducenterne gøre for at bryde stereotyperne ned?

 

9 Svar
  • Lykke Rasmussen
    september 10, 2013

    Youtube videoen ‘Riley on marketing’ er desværre lige blevet fjernet. Den er ellers et godt eksempel på en 4-årig pige, der har observeret samme trend.

  • Camilla Bruun Jakobsen
    september 11, 2013

    Det lyder som en fed app (der lærer børn at programmere). Hvad hedder den mon?

  • Mona Christensen
    september 11, 2013

    Som du så fint selv skriver, så er det ikke legetøj som har det ansvar, men forældrene. Vi kan ikke altid bebrejde firmaer og butikker men se på hvordan vi selv forvalter ansvaret som forældre.

  • Eva
    november 1, 2013

    Virkelig interessant artikel, den kunne dog for min skyld gerne være mere dybde gående, da emnet er meget interessant, Især nu når der er tale om gender opdragelse, unisex, henkøn og queerness.

    Igår var jeg til forelæsning med Peter Espersen fra LEGO som sidder med deres community, og her talte vi blandt andet om kritikken fra primært mødre om hvorfor de enten lavede pige LEGO (LEGO Friends og lign.) eller ikke lavede mere pige LEGO. Det vil sige, mødrene for det første ikke er enige om hvor vidt der skal være en mere piget udgave af LEGO, og for det andet også havde meget forskellige holdninger til det med køn og legetøj.

    Hvilket også er den oplevelse jeg har fra min omgangskreds af nye mødre, nogle elsker prinsesse looket og andre er helt over i henkøns opdragelsen.

    Men som Peter kort sagde, jamen så er der LEGO friends, som er mere normativt “piget”, men flere “pige” farver og småting som appellerer til piger. En serie som de har bevidst lavet til piger gennem flere års research.
    Men de har jo også alt det andet LEGO, som man som forældre kan købe til sin pige eller pigen selv kan vælge.
    Så hvad er problemet? De har faktisk givet os det hele ;)

    Som Mona også skriver, så må man jo som forældre gå ind og videre hvordan man vil opdrage sit barn, og hvilket legetøj, tøj mm. man vil købe.
    Selvfølgelig vil kulturen have en indflydelse på barnet, men barnet glemmer jo aldrig de ting, det fik med hjemmefra.
    Virksomhederne skal jo nok tilpasse sig, de vil jo trods alt gerne tjene penge. Top Toy har jo for eksempel sidste jul lavet et gender jule katalog, hvor piger også legede med typiske drenge legetøj og modsat, samt at de legede sammen med enten typisk pige eller drenge legetøj.

  • Torben Linnemann
    november 1, 2013

    Det kan aldrig være legetøjets skyld. Skylden ligge da ene og alene hos forældrene. Min datter på 10 går til rollespil, ved hvordan man skiller en UZI hardball pistol af og alt sikkerheden omkring det, hun havde det store playmobil søverøverskib, men hun leger også med dukker og bamser. Sidder og hygger med veninderne når de drømmer sig væk til One Direction, hun elsker LEGO friends lige så meget som hun elsker LEGO Hobitten.

    Hvis der er et tv der ikke virker eller en computer der driller og jeg ikke er hjemme så går hendes mor og storebror til hende. For hun har styr på det med elektronik og gadgets.

    Hvis vi forældre giver børne valget og prøver at præsentere dem for noget andet end det som alle andre leger med så vil de tit overraske os.

  • Malene Hald
    juni 27, 2014

    Jeg giver ikke en krone for LEGOs research. Lego Friends er bare en ny udgave af Lego Belleville og andre lignende frygtelige serier der har været siden 80’erne, hvor alt er hvidt, lyserødt og lilla og handler om at shoppe, bade og smukkesere sig.

    Det går jo begge veje: Det er heller ikke alle drenge der vil lege krig. Nærmest alt Lego-legetøj handler om krig, erobring og slåskampe. Hvad med de drenge der gerne vil noget andet? Pædagoger, kokke, lærere, dagplejere, kunstnere, musikere – der er heller ikke særlig mange mandlige videnskabsfolk i Lego. I det hele taget ER Lego sindssygt stereotypt – for begge køn.

    Med hensyn til, at det er forældrenes ansvar og ikke legetøjsproducenternes, så går jeg da ud fra, at legetøjsproducenter også er forældre. Jeg undrer mig meget over, hvordan prodcenter, markedsføringsfolk, kommunikationsfolk osv kan have børn og gå på arbejde og så være med til at lave fuldstændig stereotypt legetøj. Det ER jo ikke kun Lego der gør lige det.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *