Ingen forstår de nye influencerregler- især ikke de traditionelle medier

4 Min læsning

Foto: Midjourney/Elektronista Media- AI genereret

Denne uge i P1 debat om nye influencerregler insisterer Politiken redaktør Christian Jensen på at reglerne er nemme og gennemskuelige. Alligevel fornemmer man gang på gang i programmet, at han ikke har forstået ændringerne. De betyder tilsyneladende at alt skal markeres som reklame, selv når influenten ikke er betalt. Forbrugerombudsmanden forudsætter at sociale medier er kommercielle kanaler og en influent derfor altid påvirker folk med sit content. Også når det er privat. Derfor er en tur i Tivoli, en rejse, en tur i byen, en kop kaffe med vennerne ect. også at betragte som reklame. Og ja selvom der ikke er indgået nogen aftale og influenten aldrig har talt med caféejeren eller hotelmanageren.

En ung tømrer spørger i programmet om hans skal skrive reklame ved alt hans indhold, fordi han måske engang får en sponsoraftale på sit værktøj. Og ja så burde han ifølge reglerne (vist) allerede nu skrive reklame. Fordi det hypotetisk set kunne blive det en dag. Men hvad så med dem der får en reklame for deres yndlingscafé i morgen. Skal de tilbage og markere reklame ved alle de tidligere post de har lagt op mens de har været på caféen? Ingen ved det helt.

Og hvis du nu laver smykker eller er forfatter og har en konto, hvor du deler din kunst. Skal du så skrive reklame ved alle dine posts? Måske- det er uklart.

En politiker i studie har tagget kjoledesigneren til et rødt løber arrangement. I følge reglerne giver hun nu en kommerciel fordel til designeren med opmærksomheden. Også selvom hun har betalt kjolen. Så burde hun vist nok også skrive reklame. Nej siger hun selv. For hun vil jo bare nævne designeren, fordi folk spørger, og hun betragter ikke sig selv som influencer. Heller ikke selvom hun har en del følgere og faktisk kan lave lovgivning som i den grad influerer samfundet. Politikeren mener heller ikke det skal markeres, når hun deltager i et netværksarrangement med lobbyister, og folk der giver partiet penge.

Politiken og andre aviser og magasiner omtaler ofte restauranter, koncerter, bøger, croissanter, cykelhjelme, vin, rejser og meget mere. Ofte er en rejse eller en koncertbillet betalt. Skal de skrive reklame? Jeg kunne ikke finde reklamemarkering på nogen rejseartikel, da jeg tjekkede på Politikens site. Måske er der markeringer, men ihvertfald ikke på alle. Måske bag pay wall, men det vil sige folk uden abonnement ikke ser det. Og burde det ikke være det, selvom om de ikke får penge? For de influerer jo fx. folk til at besøge en restaurant.

Der er en forskel på hvad et traditionelt medie som fx. et mode eller gadgetmagasin og en influent kan slippe afsted med. De kan stå side om side til samme produktpræsentation og få samme goodiebag. Journalisten skriver bare ikke reklame. Det skal influenten.

I praksis vil reglerne også betyde, at er du et offentlig kendt ansigt så kan ALT du foretager dig og køber ses som reklame for noget. Så måske bare bære et #reklamebanner disclaimer på kroppen? Hvad betyder reglerne mon for sportsfolk med tøj og ketcher og ca. alt andet på sponsorat? Så skal alt vel markeres som reklame? Også hvis du stiller op analogt til en event? Også i et tv-program?

Alle må have en interesse i nogle regler, som gør betalt samarbejde tydeligt. Og samme regler om man laver indhold for Euroman eller Gastroman. Men det nytter ikke noget alt skal markeres. Det ophæver jo pointen. Så ved ingen hvornår noget er betalt og noget er almindelig begejstring.

I P1 debat programmet enten foragter de klassiske journalister influencerne med passion og tror de alle er ens eller også mangler de at forstå influenternes arbejde. Mens Ditte Okman og Rasmus Kolbe forgæves forsøger at skabe mening i kaos. Alle er influencere. Og hvis alle er, så er vel ingen. Alt er reklame og hvis alt er reklame, så ved vi jo ikke hvornår noget rent faktisk er betalt.

Men hvad definerer så en influencer? Antal følgere? Noget særligt content? At man har modtaget penge for indhold? Det er ikke klart, og det kan vel i princippet være dig og mig. Så ikke noget med at poste om et restaurantbesøg. Eller dit nye tag og slet ikke hvis du har forhandlet en rabat hjem! Og hvad med linkedin? Der skriver vi jo allesammen om noget vi på en eller anden måde tjener penge på- for det er jo en platform om jobs og karriere.

De nye influencerregler er en kæmpe rodebutik, og jeg håber Forbrugerombudsmanden og politikerne vil tage nogle møder med dem, der rent faktisk forstår de nye medier og forretningsmodeller. Alle er interesseret i at det her skal være gennemskueligt for forbrugerne. Og nej modstanden handler ikke om at man gerne vil have frihed til at markedsføre tobak til børn. Kom videre. Vi har at gøre med en voksende del af en ny medievirkelighed som skal tages alvorligt.

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

Del dine tanker?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

seventeen − 16 =

No Comments Yet.