Køb et Happy Meal og få gratis Virtual Reality-briller

2 Min læsning

McDonald’s i Sverige afprøver fremtiden med et spændende projekt, hvor burgerkædens yngste kunder kan lære gode manerer på skipisterne ved hjælp af et 3D-spil.

mcd virtual reality 4 1 ny

Hvad har Big Macs med moderne Virtual Reality-spil at gøre?

Hvis man stiller spørgsmålet til McDonald’s i Sverige, vil svaret formentlig være noget i retning af ”Big Moments.”

Som den første af de store burger kæder er McDonald’s nemlig begyndt at eksperimentere med Virtual Reality.

Det foregår på en række af kædens restauranter i Sverige, hvor kunderne får udleveret en meget speciel Happy Meal-boks.

Når indholdet er spist, kan boksen med nogle få greb forvandles til et af par Virtual Reality-briller af pap – McDonald’s kalder dem Happy Goggles.

Ideen er velkendt fra Googles Cardboard: Man anbringer sin smartphone i en holder i boksen og kigger så gennem et par vinduer med linser i siden.

mcd virtual reality 3

I princippet kan man se alle mulige 3D-billeder, apps og 360 graders videoer med McDonald’s Happy Goggles, men for at introducere Virtual Reality begrebet for det store (unge) publikum har burgerkæden et specielt McDonald’s skispil klar.

3D-spillet skal lære børnene om farer og risici ved at stå på ski. De skal ikke gå på for stejle pister, passe på forhindringer og tage hensyn til andre skiløbere omkring dem. Spillet er udviklet i samarbejde med Sveriges alpine ski team.

Happy Goggles introduceres den 5. marts på 14 McDonald’s restauranter på den anden side af Øresund til en pris af knap 30 kroner. Formentlig kun som eksperiment i første omgang.

For McDonald’s Sverige oplyser nemlig ikke noget om, hvorvidt Happy Goggles vil blive et varigt fænomen i Sverige – eller om Virtual Reality initiativet også vil blive rullet ud hos McD i andre lande verden over – f.eks. i Danmark.

mcD virtual reality 2

Under alle omstændigheder er det interessant, at verdens største fastfood-kæde går ind i Virtual Reality på et så tidligt tidspunkt – og at man som begyndelse markedsfører VR over for sit yngste publikum. Nemlig dem, som er vilde med McDonald’s Happy Meals for børn.

Virtual Reality har eksisteret i flere årtier og er i øjeblikket et af de store, hotte ting i medieindustrien – med Microsoft, Google, Facebook og Samsung som ivrige fortalere.

Omvendt sagde Facebooks topchef Mark Zuckerberg forleden, at han først regner med, at Virtual Reality vil blive hvermands eje om 10 år.

Under alle omstændigheder er det et frisk og spændende initiativ, som McDonald’s i Sverige nu tager. Fra at være først i burgers bliver McD nu også først i ny teknologi.

Her er en lille video, der viser, hvordan man folder en Virtual Reality-brille af en Happy Meal-boks – og et glimt af 3D-skispillet indeni:

15.000+ abonnerer allerede på Christianes personlige nyhedsbrev

Vil du også have adgang til gratis insider-fordele, analyser, podcasts og e-bøger om fremtidstendenser og afgørende techtrends?

No Comments Yet.