Af Leif Bomberg
Det israelske vinhus Carmel har fundet på en genial idé til at lære smartphonegenerationen at drikke god vin og nyde mad i topklasse.
If you can’t beat ’em, join them.
Ud fra dette princip har en af Israels mest kendte vinmagere Carmel Wineries skabt en række geniale social media events, der var lækre med hensyn til både mad og billeder.
Mens mange fine restauranter forsøger at forbyde gæster at tale i mobiltelefon, mens de sidder ved bordet – og slet ikke vil acceptere folk, der tager selfies og billeder af deres tallerkener og menuer – gik Carmel den helt modsatte vej.
Sammen med stjerne kokken Meir Adoni skabte Carmel verdens første restaurantmiddage, der var skræddersyet til ”instagrammers” – mennesker, som dokumenterer alt, hvad de foretager sig, via smartphone billeder uploadet til Instagram.
Og det israelske ”Foodography” koncept var gennemført fra ende til anden – eller fra forret til dessert.
Således blev alle fem retter i menuen sammensat af ingredienser og serveret på en måde, så de ville se rigtigt godt ud på et smartphone kamera.
Samtidig bestilte Carmel Wineries helt specielle Instagram-venlige tallerkener hos en keramisk designer. Resultatet blev to unikke modeller:
Den ene ”360” variant kan drejes let og helt jævnt på en akse, så videoer kan skydes fra alle vinkler af de smukke ingredienser på tallerkenen.
Den anden ”Limbo” variant er støbt i en bue – næsten som en åbnet æske – hvor den høje ende kan fungere som en smuk mørk baggrund, der understreger de farverige madvarer på tallerkenen. I den anden ende sidder en lille holder til en smartphone.
Resultatet er, at fotos altid vil være taget i den optimale vinkel til de serverede lækkerier – og billederne ikke bliver rystede af en nervøst spisende gæst, som måske har fået lidt for meget af den gode vin, der serveres til menuen.
Som prikken over i’et hyrede Carmel Wineries en af Israels bedste fotografer med speciale i netop kulinariske billeder. Han gav de mange tilstedeværende Instagrammers et lynkursus i fotografering, lyssætning osv og stod klar med råd og dåd under middagen.
Det gamle vinfirma håbede, at eventen kunne åbne øjnene for gode israelske vine hos et ungt publikum, som man ellers slet ikke havde kontakt til.
Netop bloggere og instagrammers har en enorm indflydelse på det unge onlinepublikum og er derfor en vigtig informationskanal for branding af produkter.
Ifølge israelske medier blev arrangementerne et kæmpehit. Interesserede unge flokkedes for at købe en billet til gourmetmiddagene med foto.
Del dine tanker?