Sådan navigerer du med succes i 20’erne (og ja det gælder også privat)

af

Det er mærkeligt, men det er ikke mere end få dage siden vi sagde 2019, og allerede nu virker de forrige årti langt væk. Vi har taget hul på 20’erne og hvad kalder vi dem egentlig?

“De gamle og Dronningen siger totusindeogtyve, millenials og frie tænkere siger tyvetyve”, sagde en ven til mig forleden, og jeg åndede lettet op, da hans udsagn kom ovenpå min egen tyvetyve-udtale. Men er der mon noget om det? Er udtalen et udtryk for den kløft som ofte findes mellem dem, der bygger videre på det vi altid har gjort, og dem som er klar til at skabe noget nyt og til at stille spørgsmål undervejs?

En ting jeg godt kunne tænke mig at parkere i 2019 er ordet “disruption”. Det var fint nok, da vi stod og manglende noget, som kunne forklare tilsyneladende nye måder at gøre tingene på. De virksomheder som pludselig satte hotel-, taxa- og tvbranchen under voldsomt pres. Men når alt kommer til alt, så er det ikke nyt at nogle særligt skarpe hjerne ved at innovation kommer af at vende tingene på hovedet.

Nogle virksomheder udnytter den teknologiske udvikling bedre og hurtigere end andre, og omvæltning og nytænkning har altid kendetegnet ægte innovation. Tidligere kaldte vi det bare at “tænke ud af boksen” og at “ryste posen”. Det nye er selvfølgelig, at teknologien sørger for at det hele går lidt stærkere, at forandringens vinde derfor ikke bare blæser men stormer.

Så hvordan holder vi balancen mens vi hvirvler rundt og prøver at være mennesker i fremtidens tornado af digitalisering, automatisering, data, AI, smart, nano, deep learning, connected, intelligent, cloud, profiling, monitorering og predictions? Hvordan tænker vi nyt uden at miste fodfæste? Hvordan kombinerer vi fortidens fornuft med fremtidens idérigdom?

Jeg har brugt starten af året på at udvikle et Succeskompas baseret på 5 vigtige fokusområder, som bliver helt afgørende i det nye årti. Opmærksomhed, Nysgerrighed, Bevidsthed, Perspektiv og Ansvar bliver pejlemærker, som ikke er til at komme uden om. Og det vidunderlige er, at alle 5 er vigtige, både når vi stiler efter succes i vores fremtidige forretning, vores fremtidige karriere, vores fremtidige samfund og vores fremtidige privatliv.

Succeskompas til 20’erne

  • Opmærksomhed- Identificer forandringen- Se på ændringer i data, hold øje med stemninger, tag tendenser seriøst. Også dem der ikke umiddelbart er virker relevante for din forretning. Har du medarbejdere, der ser forskelligt på tingene? Gør det til en prioritering i HR at ansætte fra både STEM og humaniore. Og skab et arbejdsmiljø hvor folk krydsbestøver hinandens idéer og observationer.

  • Nysgerrighed- Stil spørgsmål – Hvad betyder forandringen for dit fagområde? Det er ikke altid lige åbenlyst. Måske betyder like-kulturen blandt Millenials at medarbejdersamtaler i din virksomhed skal have en ny form? Måske betyder et nyt mobilspil med augmented reality, at I skal gentænke jeres fitness-produkt? Bed medarbejdere om at stille mindst 1 nysgerrigt og gerne kritisk spørgsmål, hver gang i mødes. Lyt til de stemmer udefra som du umiddelbart finder mest irriterende. Der finder du ofte vigtige sandheder.

  • Perspektiv- Lav konsekvensanalyse- Overvej aktivt hvad din strategi kan have af både positive, negative og utilsigtede konsekvenser for fremtiden. Se på scenarier i både mikro- og makroperspektiv. Hvad betyder det for den enkelte? For familien? For parforholdet? For den lille virksomhed? For erhvervslivet? For uddannelserne? For miljøet? For samfundet?

  • Bevidsthed- Tag aktivt stilling- vi skal ikke bare fordi vi kan. Nogle gange skal I handle på forandringerne. Andre gange skal I ikke. Begge beslutninger er lige vigtige. Men det afgørende er, at beslutningerne er velovervejede og bevidste. Du skal altid tydeligt kunne forklare hvorfor I vælger at udvikle produkt X eller hvorfor I går med strategi Y.

  • Ansvar- Det er de færreste, der i længden lever godt med at sige ét og gøre noget andet. Ægte succes hænger nemlig sammen med ægte handlinger. Der skal være sammenhæng mellem det vi gør, det vi siger, og det folk forventer af os. At skabe den sammenhæng kræver at vores virke giver mening, og vi faktisk gør en forskel. Det handler om at tage ansvar. Husk der er mange former for vækst. Økonomisk er blot en af dem. Hvilken form for vækst ønsker du? For din virksomhed? For dig selv? For planeten?

Kunne du tænke dig at høre mere? Jeg tager Succeskompasset med, når jeg rejser rundt i landet med foredrag om teknologi- og samfundstrends i året der kommer.

1 Svar
  • Alex
    januar 14, 2020

    Hej. Jeg er helt med dig, når det kommer til ‘disruption’ og generelt andre buzzwords i samme stil.

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *