TWITTER GLØDER UNDER KAOS TIL GAFFAPRISEN- TV2ZULU MISSER FANTASTISK MULIGHED

af

A

f Christiane Vejlø

Alle snakkede om det. #Lærredgate til #Gaffaprisen i #Brementeater Under årets store musikprisuddeling svigtede lærredet på det gamle Bremen Teater og kaos brød ud. Twitterstrømmen var rødglødende men hvem glimrede ved sit fraværd? Den kanal det hele foregik på nemlig @TV2zulu

Her til aften mens jeg sad og færdiggjorde ugens Elektronista Inbox Magasin havde jeg fjernsynet kørende. Som vi tvseere jo har mens vi laver andre ting. Second screen kalder man fænomenet, hvis man skal være lidt digital media teorestisk.

Jeg arbejdede lidt og surfede lidt, kikkede lidt på forskellige kanaler mens jeg holdte øje med snakken på Twitter. En helt almindelig blandet pose digital underholdning på en torsdag aften med andre ord.

Men pludselig skete der noget. Folk på Twitter snakkede meget om #Gaffaprisen på TV2Zulu. Vi skiftede kanal. Lærredet i Bremen Teatret havde sat sig fast lige som Medina skulle spille med Eclectic Moniker. Esben Pretzmann og Rune Tolsgaard (bedst kendt som 2/3 af Drengene fra Angora) kæmpede som aftenens konferentier bravt for at holde salen kørende. Men lærredet rokkede sig ikke ud af stedet. Der blev improviseret på scenen. Musikere blev hevet spontant op for at optræde, Brian Mørk lavede uddrag fra sit stand up show, Simon Kvamm dukkede op og sludrede lidt og Esben og Rune spillede en fræk sang.

Lærredet stod stille, men det gjorde Twitter ikke! Mens Gaffaprisen blev mere og mere kaotisk  og stemningen mere og mere begyndte at ligne et bryllup, hvor folk var så fulde at ingen længere hørte efter talerne og alle havde glemt hvem der egentlig skulle fejres så sprøjtede kommentarerne ind under #gaffaprisen på Twitter.

Twitter meta-laget ovenpå Tv2 Zulus live transmission af Gaffaprisen gav hele showet en ekstra underholdende dimension og flyttede hastigt folk fra andre kanaler over på Zulu. Det var jo tydeligvis her festen var. Hele musikbranchen tweetede, tvseere tweetede, hashtagget #lærredgate blev tilføjet og tweebs definerede #gaffaprisen som aftenens hashtag- altså det emne alle snakker om.

Men hvem glimrede ved sit fraværd i twitterstrømmen om #gaffaprisen ? Det gjorde den tvkanal som sendte hele eventen nemlig @TV2Zulu Og så er det jeg endnu engang tænker. Hvordan kan danske tvkanaler blive ved med at ignorere værdien og mulighederne i Twitter som tvsupplerende medie? Brug af Twitter i forbindelse med programmer er tydeligvis ikke en strategisk prioritet hos TV2. (Ikke at det iøvrigt er det på nogen andre kanaler). Og det er et problem. For i et digitalt medielandskab gælder det om at være hvor brugerne er, og her til aften var de på Twitter.

Der er for kanalerne et utal af muligheder for at inddrage Twitter og dyrke relationer med programmernes seere og trække på alt det brugergenerede indhold som ligger lige for. Twitterstrategi er en fast del af de allerfleste programmer i udlandet. Hvorfor er Danmark så langsom til at se og udnytte mulighederne?

Ja selvfølgelig var lærredgate ikke planlagt, men showet var the talk of the town og TV2Zulu var bare ikke med i snakken. Og så alligevel. Da showet var slut havde @TV2Zulu endelig opdaget, at der da vist var sket noget. Så kom tweetet “Skal vi sende #gaffa-prisen næste år”. Bare ærgeligt @tv2zulu ikke brugte det rigtige hashtag #gaffaprisen og dermed stadig ikke deltog i festen.

4 Svar
  • morten saxnæs
    december 7, 2012

    Enig i, at tv-kanalerne ikke udnytter Twitter godt nok, men hvad skulle de sige her. Tæppet har sat sig fast? Retweete alle de kendtes tweets?
    Tilstedeværelse er ikke nok, man skal også byde ind med noget relevant, og lige her kunne jeg ikke se, hvad det skulle have være.

  • Kasper Villum
    december 7, 2012

    Deres Twitter-tilstedeværelse var måske ikke så livlig, men faktisk blev showet ret fint dækket via deres side på Facebook med 35.000 fans. Prioriteter måske?

    • Tommy Lindegaard
      december 7, 2012

      Nu skal du jo lige huske på at Twitter er in og Facebook out!1!

      At det kun var de samme 25-30 personer der tweeetde, kontra de ca 300.000 (reached, earned) facebook-seere er jo ikke relevant…

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *