8 tip til en succesfuld firmablog

af

H

vad er en god forretnings/firma-blog? Det er ikke én men flere ting som afgør denne faktor. En blog er for alle større og mindre virksomheder, og selvom man ikke tror på blog-fænomenet, så er det et genialt kommunikationslink til omverdenen og samtidig med til at definere firmaets image. Mange små virksomheder har opdaget effekten af en blog og indset at den rent faktisk kan være med til at levere reel forretningsværdi og samtidig fungerer fremragende som en kommunikationsforbindelse til omverdenen. Her får du otte huskeregler til den bedste start på en succesfuld firmablog.

1. Inspirer dit publikum
Med bloggen kan I udtrykke jeres meninger og selvom man ikke skal dele alle ideer og tanker, så er det vigtigt at få spredt et budskab, og hvis du er lidenskabelig omkring en vis problematik eller et specifikt emne, er det lige netop på bloggen du kan tage det op. Det gør ikke noget at din blog er subjektiv, dermed kan din virksomhed være kilde til inspiration og forandring. Så link til interessante artikler, pressemeddelelser og undersøgelser og fortæl hvad I har på hjerte.

2. Send et klart budskab
Bloggen kan bruges til at udtrykke meninger og etablere dialog med læseren. En af de vigtigste faktorer hvis man vil drive en succesfuld blog er et klart budskab. Man skal ikke være bange for at træffe en beslutning og vælge fra eller til. Gør det klart for dig selv, virksomheden og dine læsere hvilket budskab I gerne vil sende med bloggen og hvorfor. På en blog må skrivestilen godt være afslappet, det adskiller nemlig din blog fra de mere traditionelle medier. Er bloggen uformel kan det være en genial måde at fremme virksomheden og definere jeres image, værdier og mål.

3. Vedligehold bloggen
Vi er del af informationssamfundet og det digitale samfund vil tættere og tættere ind på livet af os og disse samfund er din virksomhed og bloggen en del af. Afhængig af hvilket erhverv det drejer sig om eller hvilket formål I har med firmabloggen, så skal den altid være up-to-date. Sådan bevarer du læsernes opmærksomhed. Sørg for at dit indhold har relevans for dit firma og dit budskab.

4. Hold øje med personligheder
Dine læsere er interesseret i andre mennesker som har noget på hjerte, alt fra anekdoter og konkret viden til simple tanker og ideer. Derfor er gæste-blogging vigtigt, så brug tid på at finde de helt rigtige til din blog. Hold døren åben. Det kan også åbne nye muligheder og være med til at få dit online publikum til at stige. En gæsteblogger har med god sandsynlighed et allerede-etableret samfund og kan tilmed dele indholdet på diverse sociale netværker, og det giver virksomheden mulighed for at få forbindelse med nye bekendtskaber, som man måske ellers ikke ville have stødt på.

5. Vær opfindsom
Det er sjovt, inspirerende og morsomt at drive en blog. Overrask dit publikum og vær opfindsom og nytænkende, internettet er fuld af muligheder og derfor skal du bruge det som din legeplads og fundament for din blog. Det må aldrig blive kedeligt, så skru bissen på og find noget nyt og idérigt som både du og dine læsere vil finde interessant.

6. Inddrag alle
Det er ret vigtigt at alle i virksomheden bidrager til bloggen og ligesom man kan have spændende personer udefra til at gæsteblogge, så er medarbejdere ligeså vigtige. I en virksomhed har alle forskellig erfaring, ekspertise og arbejdsmetoder og de kan komme til udtryk ved hjælp af bloggen, det er nemlig vigtigt at have en blog som appellerer til et bredt publikum.

7. Forandring fryder
Det er helt i orden at indse hvis bloggen ikke går den rigtige retning. Her må man gerne erkende, hvis bloggen nu ikke fører til det resultat som man havde forventet. Man må gerne skifte strategi, hvis den nuværende blog-strategi ikke virker. Tænk på bloggen, som du tænker på din virksomhed. Hvis man vil have succes skal man også være villig til at ændre ting. Ligeså vigtigt er udviklingen af bloggen, det som gav succes for seks måneder siden, virker måske ikke den dag i dag. Videreudvikl og tænk fremadrettet.

8. Del på de sociale netværker
Man skal ikke undervurdere de sociale netværkers effekt. Efter blogindlægget er udgivet, er det ligeså vigtigt at få folk til at dele på de sociale medier og samtidig at få dem til at læse og dele artiklerne. Som virksomhed kan I dele blogartiklerne på jeres respektive platforme. Inkluder altid links og vær ikke bange for at opfodre dine læsere til at dele blog-indlægget. Gør din ”Call to action”-knap tydelig – altså deleknappen, og det gælder ikke kun de sociale medier, det er ligeså vel e-mail-knappen som giver mulighed for folk at dele artiklen med andre, som vil finde den relevant og interessant.

Artiklen er skrevet af Marie Falk Petersen, som til daglig skriver rejseblog for Expedia.dk og bidrager med blog-indlæg og ’vidensbanks’-artikler i det digitale marketingsfirma hun er ansat i. Bloggen har været drevet siden firmaets opstart i 2009.

Ingen kommentarer endnu

Hvad synes du?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *